Phone-light-and-sleep

آیا نور آبی گوشی، خواب را مختل می‌کند؟

مطالعه جدیدی که در مجله Nature منتشر شده است، به بررسی تأثیر نور آبی بر خواب می‌پردازد. این مطالعه نشان می‌دهد که نور آبی به تنهایی عامل اصلی اختلال در خواب نیست.

در این مطالعه، 16 نفر به مدت یک ساعت قبل از خواب در معرض سه نوع نور مختلف (آبی کم‌رنگ، زرد و سفید ثابت) قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هیچ تفاوت قابل توجهی در کیفیت خواب افراد در هر سه گروه مشاهده نشد.
این مطالعه یافته‌های تحقیقات قبلی را به چالش می‌کشد. تحقیقات گذشته نشان داده بود که نور آبی می‌تواند با سرکوب ترشح ملاتونین، هورمون خواب، به طور قابل توجهی بر خواب اثر بگذارد.

آیا این مطالعه به معنای بی‌خطر بودن نور آبی است؟

خیر. این مطالعه فقط نشان می‌دهد که نور آبی به تنهایی عامل اصلی اختلال در خواب نیست. نور شدید از هر رنگی می‌تواند بر خواب اثر بگذارد.

راهکارهای بهبود خواب:

  • کاهش استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب: نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش می‌تواند خواب را مختل کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود حداقل یک ساعت قبل از خواب از گوشی، تبلت و لپ‌تاپ استفاده نکنید.
  • تنظیم نور صفحه نمایش: اگر نمی‌توانید از صفحه نمایش قبل از خواب اجتناب کنید، می‌توانید نور صفحه نمایش را کم کنید یا از فیلتر نور آبی استفاده کنید.
  • ایجاد یک محیط خواب مناسب: اتاق خواب باید تاریک، خنک و آرام باشد.
  • داشتن برنامه خواب منظم: هر روز در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • ورزش منظم: ورزش منظم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

نکاتی برای تفسیر نتایج:

  • این مطالعه فقط بر روی 16 نفر انجام شده است. برای تأیید نتایج، تحقیقات بیشتری با تعداد افراد بیشتر لازم است.
  • در این مطالعه، افراد فقط به مدت یک ساعت در معرض نور قرار گرفتند. ممکن است تأثیر نور آبی در مدت زمان‌های طولانی‌تر متفاوت باشد.

جمع‌بندی:

مطالعه جدید نشان می‌دهد که نور آبی به تنهایی عامل اصلی اختلال در خواب نیست. با این حال، نور شدید از هر رنگی می‌تواند بر خواب اثر بگذارد. برای بهبود کیفیت خواب، می‌توانید از راهکارهای ذکر شده در بالا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید ” زمان طلایی برای خوابیدن

منبع healthline

همچنین ببینید

این ۸ عادت به شما کمک میکند تا چند دهه بیشتر عمر کنید!

تحقیقات جدید امیدوارکننده ای در مورد ارتباط عمیق انتخاب های سبک زندگی با طول عمر به دست اومده. این مطالعه که روی بیش از ۷۰۰ هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا انجام شده، نشون میده که عادت های غلط مثل کم تحرکی، مصرف مواد مخدر و سیگار می تونن تا ۴۵ درصد خطر مرگ زودرس رو افزایش بدن. حتی کمبود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *