egg-and-heart

آیا مصرف تخم مرغ در روز سطح کلسترول را افزایش می‌دهد؟

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که مصرف متعادل تخم مرغ ممکن است برای قلب مفید باشد. در این پژوهش، افرادی که به مدت چهار ماه هر هفته ۱۲ عدد تخم مرغ غنی شده مصرف کرده بودند، سطح کلسترول مشابهی با افرادی داشتند که در طول این مدت کمتر از دو عدد تخم مرغ (از هر نوع) در هفته مصرف کرده بودند.

مصرف تخم مرغ همواره بحث‌برانگیز بوده است. از یک طرف منبع خوبی از پروتئین بدون چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از طرف دیگر، به دلیل داشتن کلسترول بالا، مصرف آن برای سلامت قلب زیر سوال بوده است.

این پژوهش کوچک که در American College of Cardiology’s Annual Scientific Session ارائه شد، شامل افرادی با سن بالای ۵۰ سال بود که یا به بیماری قلبی عروقی مبتلا بودند و یا در معرض خطر بالای ابتلا به آن قرار داشتند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت چهار ماه هر هفته ۱۲ عدد تخم مرغ غنی شده مصرف می‌کردند و گروه دوم در طول این مدت کمتر از دو عدد تخم مرغ در برنامه غذایی خود داشتند.

تخم مرغ‌های غنی شده با تغذیه خاص مرغ‌ها، دارای چربی اشباع‌شده کمتر و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری مانند ید، ویتامین D، سلنیوم، ویتامین‌های B2، B5، B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

بعد از چهار ماه پیگیری، محققان هیچ تاثیر منفی بر سلامت قلب و عروق افرادی که تخم مرغ غنی شده مصرف کرده بودند مشاهده نکردند. در واقع، سطح کلسترول خون، نمره‌های مقاومت به انسولین و تروپونین حساس بالا ( نشانگر آسیب قلبی) در گروه تخم مرغ غنی شده مشابه گروه کم‌مصرف بود. حتی سطح ویتامین B در این گروه افزایش یافته بود.

یافته‌های این پژوهش که هنوز در نشریات علمی داوری همتا مورد بررسی قرار نگرفته است، نویدبخش است. به گفته سرپرست این تحقیق، نشانه‌هایی از مزایای بالقوه مصرف تخم مرغ غنی شده وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتر در مطالعات بزرگتر است. به نظر می‌رسد مصرف این نوع تخم مرغ در بزرگسالان و افراد دیابتی با افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) همراه باشد.

با وجود نتایج امیدوارکننده، محدودیت‌هایی در این پژوهش وجود دارد. تعداد شرکت‌کنندگان کم بوده و اینکه افراد می‌دانستند در کدام گروه قرار دارند، ممکن است بر رژیم غذایی کلی یا سایر رفتارهای بهداشتی آنها تأثیر گذاشته باشد.

تاثیر مصرف تخم مرغ بر بیماری‌های قلبی موضوعی پیچیده است و نتایج تحقیقات گذشته نیز در این زمینه ضد و نقیض بوده است. این موضوع می‌تواند به دلیل روش انجام مطالعات و چگونگی در نظر گرفتن تمام عوامل موثر بر نتایج باشد.

برخی مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد در حالی که برخی دیگر ارتباطی بین مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ و خطر این بیماری پیدا نکرده‌اند، حتی در جمعیت آسیایی کاهش خطر را نیز گزارش کرده‌اند.

بنابراین، نمی‌توان به طور قطع در مورد بی‌خطر بودن مصرف تخم مرغ برای قلب نظر داد. بدن انسان پیچیده است و نحوه واکنش به کلسترول موجود در غذاها در افراد مختلف متفاوت است. در افراد سالم، زمانی که غذاهای حاوی کلسترول مصرف می‌شود، کبد تولید کلسترول خود را کاهش می‌دهد. پس به نظر می‌رسد تخم مرغ می‌تواند بدون نگرانی قابل توجهی در مورد کلسترول آن، در یک رژیم غذایی برای سلامت قلب گنجانده شود.

اما سوال این است که چه مقدار تخم مرغ می‌توان در رژیم غذایی جای داد؟

تخم مرغ منبع عالی پروتئین بدون چربی است و حاوی بسیاری از ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌های B، کولین و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. متخصصان توصیه می‌کنند در مصرف تخم مرغ زیاده‌روی نکنید. مصرف یک یا دو عدد تخم مرغ در روز بعید است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که یک عدد تخم مرغ درشت حاوی ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول است.

دستورالعمل‌های قبلی رژیم غذایی فدرال توصیه می‌کردند که روزانه بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول مصرف نشود، که این مقدار کمتر از دو عدد تخم مرغ در روز است. دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند مصرف کلسترول غذایی را «تا حد امکان پایین نگه دارید، بدون اینکه بر کفایت تغذیه‌ای رژیم غذایی تأثیر بگذارد.»

همچنین ببینید

Climbing stairs

بالا رفتن از پله، دارویی بدون نسخه برای داشتن قلبی سالم

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بالا رفتن از راه‌ پله با سلامت بهتر قلب و کاهش خطر مرگ به هر دلیلی مرتبط است. پزشکان برای سلامت عمومی، بالا رفتن روزانه از سه تا شش طبقه پله را توصیه می‌کنند. برای اینکه بالا رفتن از پله را بیشتر در برنامه سلامتی و تناسب اندام خود بگنجانید، هر جا که ممکن است از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *