آیا ابتلا به کبد چرب ارثی است؟

مطالعات نشان می‌دهند که کبد چرب ممکن است به دلیل ژنتیک ایجاد شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا یک ژن خاص یا ترکیبی از عوامل ارثی علت آن هستند، مورد نیاز است.

بیماری کبد چرب ناشی از تجمع چربی در کبد است. دو نوع آن وجود دارد: بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و بیماری کبد چرب ناشی از الکل (AFLD).

پژوهشگران بر این باورند که ژنتیک یکی از علل احتمالی بیماری کبد چرب است، اما برای مشخص کردن دقیق چگونگی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ایجاد این بیماری به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا ژنتیک می‌تواند باعث NAFLD شود؟

مطالعات نشان می‌دهند که سابقه خانوادگی می‌تواند در ابتلا به NAFLD نقش داشته باشد. با این حال، برای درک چگونگی ارتباط این دو به تحقیقات بیشتری نیاز است.

علل دیگر بیماری کبد چرب چیست؟

علت واحدی برای NAFLD وجود ندارد، اما سابقه پزشکی، رژیم غذایی و باکتری‌های روده همگی می‌توانند در ابتلا به آن نقش داشته باشند.

علائم NAFLD چیست؟

افراد مبتلا به NAFLD اغلب علائمی را تجربه نمی‌کنند، اما ممکن است دچار خستگی و درد شکم شوند. در موارد پیشرفته که منجر به سیروز کبدی شده باشد، علائمی مانند تجمع مایع در شکم یا پا، اختلالات مغزی و خونریزی دیده می‌شود.

تشخیص بیماری کبد چرب چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص کبد چرب توسط پزشک با ترکیبی از آزمایش‌ها و معاینه فیزیکی صورت می‌گیرد. این موارد شامل تصویربرداری، بررسی سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش خون است.

درمان بیماری کبد چرب چگونه است؟

کاهش وزن و فعالیت بدنی معمولاً برای درمان NAFLD توصیه می‌شود. کاهش وزن ۳ تا ۵ درصدی می‌تواند چربی کبد را کاهش دهد و کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی وزن می‌تواند التهاب و فیبروز کبد را کم کند. در موارد پیشرفته‌تر، پزشک داروهای خاصی را تجویز می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان کبد یا نارسایی کبد، ممکن است به درمان سرطان یا پیوند کبد نیاز باشد.

بیشتر بخوانید “ اگر کبد چرب دارید از خوردن این میوه ها غافل نشوید

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …