Is-dairy-bad-for-MS?

مصرف لبنیات باعث ام اس می‌شود؟

شاید بارها این موضوع را شنیده باشید که در صورت مصرف دوغ و ماست به صورت روزانه ممکن است به بیماری ام اس مبتلا شوید اما آیا این ادعا درست است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم:

مواد غذایی و ریسک بیماری ام اس

تحقیقات زیادی در جهت بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس در حال انجام است. هدف از این مطالعات مشخص کردن مدیریت بیماری با مصرف برخی از مواد غذایی، جلوگیری از عود بیماری و کند کردن روند پیشرفت بیماری ام اس است.

برخی از محققان با توجه به مطالعات انجام شده و مشاهده تشدید علائم بیماری ام اس با مصرف لبنیات، به افراد توصیه می‌کنند تا از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند و حدا الامکان مصرف لبنیات را کاهش دهند. چرا که الگو های غذایی یا مواد مغذی خاص می‌تواند در عود بیماری ام اس موثر باشد.

علاوه بر آن ما بر این موضوع آگاه هستیم که در طول عود بیماری ام اس، التهاب افزایش میابد. همچنین این موضوع را هم می‌دانیم که مصرف برخی از خوراکی ها خواص ضد التهابی داشته و به کاهش التهاب بیماری ام اس کمک می‌کند؛ و البته امید بر آن است که غذا ها و مواد مغذی بتوانند به کاهش این علائم و کند کردن پیشرفت بیماری ام اس کمک کنند.

آیا مصرف لبنیات برای بیماری ام اس مضر است؟

نمی‌توان به طور قطعی این ادعا را تایید کرد اما با توجه به تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفت محققان دریافتند رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد.

چربی های اشباع شده عمدتا در محصولات حیوانی یافت می‌شود که محصولات لبنی یکی از منابع چربی های اشباع شده است. خامه، پنیر، شیر، ماست پر چرب، کره و بستنی همگی حاوی چربی های اشباع شده هستند. سایر منابع چربی اشباع شده نیز عبارتند از: پوست مرغ، گوشت، نارگیل و زرده تخم مرغ.

چرا باید از لبنیات در رژیم غذایی ام اس خودداری کرد؟

برخی از پروتیئن های موجود در شیر گاو که شامل بوتیروفیلین و آلبومین سرم گاوی (BSA) می‌شوند، توسط سلول های ایمنی افراد مبتلا به بیماری ام اس مورد هدف قرار می‌گیرند.

همچنین دانشمندان با تزریق همان پروتئن های شیر گاو به حیوانات آزمایشی  متوجه شدند که ضایعاتی در سیستم عصبی مرکزی آنها تشکیل می‌شود.

البته توصیه نمی‌شود که تمام افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند از محصولات لبنی استفاده نکنند چرا که این مواد مغذی دارای پروتئین، کلسیم و ویتامین D هستند و به سلامت عمومی افراد کمک می‌کنند.

ما برای ساخت و ترمیم سلول های بدنمان به پروتئن نیاز داریم همچنین این ماده مغذی به تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن به ما کمک می‌کند. سایر مواد غذایی که حاوی مقادیر بالایی از پروتئنین هستند شامل موارد زریر می‌شوند:

• آجیل و کره آجیل
  • غذاهای دریایی
  • دانه ها
  • لوبیا

دریافت ویتامین D و همینطور کلسیم نیز برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است. افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند باید از این جهت اطمینان کامل را حاصل کنند که این مواد مغذی به مقدار کافی به بدنشان می‌رسد چرا که آنها نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند.

اگر احساس می‌کنید باید تغییرات را در رژیم غذایی خود اعمال کنید و مصرف محصولات لبنی را به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس و یا عود بیماری از وعده های خود حذف کنید بهتر است در این باره با پزشکتان مشورت کنید.

در صورتی که نیاز به کاهش یا حذف محصولات لبنی بود می‌توانید از طریق روش های دیگر نیاز های غذایی خود رفع کنید.

جایگزین های لبنی برای افراد مبتلا به بیماری ام اس

در صورتی که تصمیم به کاهش یا حذف محصولات لبنی در رژیم غذایی خود را دارید، می‌توانید با مشورت پزشک از سایر مواد مغذی برای جایگزین کردن شیر، پنیر، ماست، دوغ و یا حتی بستنی استفاده کنید. این خوراکی ها شامل موارد زیر می‌شوند:

• بادام
  • برنج
  • سویا
  • جو دو سر
  • یادام هندی
  • آجیل و دانه
  • سبزیجات سبز برگ
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم
  • نوشیدنی هایی نظسر سویا، بادام، جو دوسر
  • ماهی ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده با استخوان

آیا مصرف دوغ به صورت روزانه باعث بیماری ام اس می‌شود؟

دوغ یکی از نوشیدنی های خوش طعم و مفیدی است که بسیاری از افراد در کنار غذا از آن استفاده می‌کنند. برخی از مزایای دوغ عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین D که به عنوان ویتامین خورشید هم شناخته می‌شود، نقش مهمی در سلامت عصبی و ایمنی بدن دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند عامل خطری برای بروز بیماری‌های ایمنی‌ مانند بیماری ام اس باشد. از این رو، مصرف منابع غنی از ویتامین D از جمله دوغ، می‌تواند به حفظ سلامتی ایمنی بدن کمک کند.

کمک به استحکام استخوان و دندان:

همانطور که در متن فوق به آن اشاره کردیم محصولات لبنی خصوصا دوغ، از کلسیم بالایی برخوردار هستند و از این جهت می‌توانند به حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما کمک کنند.

علاوه بر آن کلسیم برای بهبود گردش خون و عملکرد بهتر عروق خونی، انتقال پیام عصبی، بهبود عملکرد عضله ها و پیام رسانی سلولی، برای بدن بسیار لازم است.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان و معده:

از دیگر فواید مهم این نوشیدنی می‌‎توان به جلوگیری از ابتلا به برخی از سرطان های شایع از جمله سرطان کولورکتال، سرطان سینه و سرطان معده اشاره کرد.

اسید لینولئیک مزدوج موجود در دوغ با خواص آنتی اکسیدانی خود از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند؛ علاوه بر آن این اسید از خواص ضد سرطانی بر خوردار بوده و احتمال ابتلا به سرطان های مذکور را کاهش می‌دهد.

این نوشیدنی علاوه بر مزایای متعددی که برای بهبود سلامتی بدن به همراه دارد می‌تواند در برخی شرایط برای افراد مناسب نباشد.

برای مثال زمانی که دوغ را به همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن مصرف می‌شود رقیق شدن شیره معده و ایجاد اختلالاتی در فرآیند هضم غذا را به دنبال دارد که پزشکان توصیه می‌کنند این نوشیدنی را یک ساعت بعد از غذا مصرف کنند.

یکی دیگر از مضراتی که مصرف بیش از حد دوغ برای افراد به همراه دارد می‌توان به از بین رفتن تعادل بدن اشاره کرد که این موضوع به دلیل طبع سرد دوغ است و می‌تواند برای افرادی که سرد مزاج هستند مشکلاتی را ایجاد کند.

اما تاکنون هیچ شواهد قاطعی برای ارتباط مستقیم بین مصرف دوغ و بیماری ام اس ارائه نشده است. در واقع، مصرف منابع سالم و غنی از مواد مغذی، از جمله دوغ، می‌تواند به حفظ سلامتی عمومی و ایمنی بدن کمک کند.

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …