Treatment-varicose-stomach

روش های درمانی واریس معده

در دنیای امروز به دلیل تغییراتی که در سبک زندگی و غذایی افراد ایجاد شده است بسیاری از آنان به مشکلات گوارشی دچار می‌شوند. واریس معده یکی دیگر از این مشکلات است که در اثر سیروز کبدی ایجاد می‌شود؛ به طوری که در حدود نیمی از کل بیماران سیروز کبدی، ابتلا به واریس معده را تجربه می‌کنند.

این بیماری یکی از زیر شاخه های واریس است که البته در بین افراد شیوع کمی نسبت به واریس مری دارد. اما سوال اینجاست که واریس معده را از چه روش هایی می‌توان درمان کرد؟ در ادامه این متن با ما همراه شوید تا علاوه بر آشنایی با بیماری به بررسی روش های درمانی آن بپردازیم:

واریس معده و علائم آن

واریس معده یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که در آن رگ‌ های خونی غیر طبیعی و متورم شده در دیواره معده ایجاد می‌شوند. این وضعیت بیماری زمانی رخ می‌دهد که فشار در سیستمی به نام “سیاهرگ باب”، که وظیفهٔ انتقال خون از اندام‌های گوارشی به کبد را دارد، بیش از حد بالا می‌رود.

در مقایسه با بیماری واریس مری که به طور گسترده‌ تر بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واریس معده به طور اختصاصی تنها بر روی معده متمرکز است. افراد زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است برخی از علائم را از خود بروز دهند از جمله:

• احساس درد یا ناراحتی در شکم
  • مدفوع سیاه و قیری رنگ (ملنا)
  • استفراغ خونی (هماتمزیس)
  • احساس سیری یا نفخ شکم
  • ضعف یا خستگی

نحوه تشخیص واریس معده

بسیاری از افراد با توجه به علائم نگران کننده ای که تجربه می‌کنند در اولین فرصت برای تشخیص دقیق تر به پزشک متخصص گوارش مراجعه می‌کنند تا علت این علائم بررسی شود.

پزشکان بعد از شرح حال گرفتن از بیمار ممکن است برای ارزیابی دقیق مشکل به وجود آمده، از برخی روش های تشخیصی کمک می‌گیرند که عبارتند از:

• آزمایش خون
  • رادیولوژی واریس معده
  • سونوگرافی واریس معده
  • تصویربرداری (سی تی اسکن و ام آر آی)

واریس معده چطور درمان می شود؟

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد مبتلا به واریس معده این است که چطور می‌توان این بیماری را درمان کرد؟ که البته برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که درمان واریس معده با توجه به علائم و میزان شدت بیماری تعیین می‌شود و می‌توان با کمک برخی از تکنیک های درمانی به جلوگیری یا کنترل خونریزی معده کمک کرد.

در ادامه این متن قصد داریم بیشتر شما را با تکنیک های درمانی واریس معده آشنا کنیم:

استفاده از دارو

استفاده از داروها به منظور کاهش فشار در وریدهای معده و کنترل تورم آنها انجام می‌شود. این داروها به کاهش خطر گسترش و تورم واریس‌ها و کاهش احتمال خونریزی کمک می‌کنند.

داروهایی همچون پروپرانولول و نادولول معمولاً از دستهٔ بتابلاکرها هستند و با کاهش ضربان قلب و فشار خون همراه است.

درمان با آندوسکوپی

شاید برای شما جای سوال باشد که آندوسکوپی چطور به درمان واریس معده کمک می‌کند؟ در واقع این تکنیک تشخیصی درمانی راهی برای مسدود کردن رگ های واریسی است و از این طریق می‌تواند به کاهش احتمال خونریزی معده کمک کند.

علاوه بر آن پزشکان به دنبال این روش می‌توانند از  موادی مانند سیانواکریلات به عنوان “چسب واریس” استفاده کنند که به کمک آندوسکوپی به سیاهرگ های متورم شده تزریق می‌شود.

استفاده از چسب واریس معده

یکی دیگر از روش هایی که می توان برای درمان واریس معده به کار برد، استفاده از چسب واریس معده است. چسب سیانواکریلات که به آن ها چسب بافت هم می گویند، نوعی چسب پزشکی محسوب می‌شود که به عنوان یک روش درمان واریس معده به کار می رود. این چسب با اندوسکوپی به معده وارد شده و باعث می شود تا واریس ها به مرور ازبین رفته و خونریزی متوقف گردد.

معالجه واریس معده با روش های سنتی

علاوه بر موارد گفته شده، شما از متدهای سنتی هم می‌توانید برای درمان واریس معده استفاده کنید، گیاهان دارویی وجود دارند که بر روی کارکرد معده تاثیر مثبتی دارند، به عنوان مثال عصاره هسته انگور و پوست درخت کاج که دارای پروآنتوسیانیدین می‌باشند، التهاب را کم کرده و بافت ها را تقویت می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید در کنار درمان واریس معده از مصرف برخی غذاها و خوراکی ها خودداری کنید تا علائم بیماری شما را تشیدید نکند و بتوانید بیماری خود را کنترل کنید؛ این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شوند:

• مواد غذایی کافئین دار (نظیر شکلات کاکائو، نسکافه، قهوه و چای)
  • غذاهای تند و دارای اسانس

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …