افزایش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری سرخک در سراسر جهان

کارشناسان بهداشت عمومی می گویند که مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان در حال افزایش است و موجی از عفونت ها در میان کودکان واکسینه نشده ایجاد شده است.

به نقل از مدیسن نت، سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در گزارش جدیدی اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از سرخک در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۴۳ درصد در جهان افزایش یافته است که ناشی از افزایش ۱۸ درصدی موارد ابتلاء به سرخک است.

این گزارش تعداد تخمینی موارد سرخک در سال ۲۰۲۲ را ۹ میلیون و ۱۳۶۰۰۰ مورد مرگ و میر اعلام کرده که بیشتر در میان کودکان بوده است.

«جان ورتفوی»، مدیر بخش جهانی ایمن سازی، گفت: «افزایش شیوع و مرگ و میر سرخک خیره کننده است، اما متأسفانه، با توجه به کاهش نرخ واکسیناسیون که در چند سال گذشته شاهد آن بوده ایم، غیرمنتظره نیست. موارد سرخک در هر نقطه‌ای برای همه کشورها و جوامعی که در آن افراد کمتر واکسینه شده اند، خطرآفرین است. تلاش‌های فوری و هدفمند برای جلوگیری از بیماری سرخک و مرگ و میر بسیار مهم است.»

این گزارش خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲، ۳۷ کشور شیوع گسترده یا مخرب سرخک را تجربه کردند، که این تعداد در سال قبل ۲۲ کشور بوده است.

۲۶ کشور آفریقایی در سال ۲۰۲۲ شیوع سرخک را تجربه کردند، به همراه شش کشور در مدیترانه شرقی، دو کشور در جنوب غربی آسیا و یک کشور در اروپا.

سرخک از طریق واکسیناسیون دو دوز قابل پیشگیری است، اما هنوز ۳۳ میلیون کودک وجود دارند که دوز واکسن سرخک را از دست داده اند – نزدیک به ۲۲ میلیون نوبت اول و ۱۱ میلیون دیگر دوز دوم خود را از دست داده اند.

نرخ پوشش جهانی واکسن برای دوز اول ۸۳ درصد و برای دوز دوم ۷۴ درصد است.

کشورهای کم درآمد همچنان با ۶۶ درصد کمترین میزان واکسیناسیون را دارند.

از ۲۲ میلیون کودکی که اولین دوز واکسن سرخک خود را فراموش کردند، بیش از نیمی از آنها فقط در ۱۰ کشور زندگی می‌کنند: آنگولا، برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هند، اندونزی، ماداگاسکار، نیجریه، پاکستان و فیلیپین.

همچنین ببینید

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *