Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد.

این سویه به طور قابل توجهی در افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله (۶۵٪)، سیاه‌پوستان و بیماران HIV (۱۵٪) شیوع پیدا کرده است. نکته قابل توجه این است که علائم این سویه خاص اغلب با علائم مننژیت (التهاب مغز) متفاوت است. در حالی که مننژیت معمولا با سردرد، تب، گیجی، سفتی گردن، تهوع و حساسیت به نور و صدا شناخته می‌شود، سویه ST-1466 بیشتر باعث علائمی مانند تب، لرز، تنفس سریع، سرگیجه و درد مفصل (سپتیس آرتریت) می‌شود.

متخصصان بهداشت تاکید می‌کنند که افراد واجد شرایط باید در برابر بیماری مننگوکوسی واکسینه شوند. این گروه شامل نوجوانان ۱۱ تا ۱۲ ساله، با دوز یادآوری در ۱۶ سالگی و همچنین بزرگسالان در معرض خطر به دلیل شرایط پزشکی (به عنوان مثال HIV) می‌شود.

منبع: healthline

measles

سرخک بیماری خطرناک و مسری

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. علائم آن شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، بثورات پوستی گسترده و لکه‌های سفید داخل دهان است. در صورت مشاهده علائم، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ کودکان، افراد با ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار …