سلول های بنیادی مغناطیسی به جنگ سرطان می روند

سلول های بنیادی مغناطیسی به جنگ سرطان می روند

محققان دانشگاه پلی تکنیک تامسک، فناوری جدیدی را توسعه دادند که امکان کنترل سلول های بنیادی مزانشیمی را به منظور مقابله با سرطان فراهم می کند.
سلول های مزانشیمی نوع خاصی از سلول های بنیادی هستند که قابلیت تبدیل شدن به بافت سیستم لنفاوی و گردش خون و همچنین بافت همبند سراسر بدن از جمله استخوان و غضروف را دارند.
محققان در این شیوه برای مقابله با سرطان از سلول های بنیادی شخص بیمار استفاده می کنند.
برای این منظور، ابتدا کپسول های مغناطیسی حاوی دارو به ابعاد 10 میکرون را به بدن بیمار وارد می کنند تا توسط سلول های مزانشیمی جذب شوند. سپس با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی، این سلول ها را به سمت تومور هدایت می کنند و پس از رسیدن آنها به هدف، دارو آزاد می شود.
علت جذابیت سلول های مزانشیمی برای محققان این است که ذاتا قابلیت حرکت به سمت تومورهای سرطانی را دارند. همچنین می توان این سلول ها را در شرایط کنترل شده به سلول های استخوان، چربی، غضروف، عضله یا بافت های پیوندی تبدیل کرد. این سلول ها در روش های درمانی جایگزین و مهندسی ژنتیک نیز کاربرد دارند.
این اولین بار است که محققان توانستند کارآیی سلول های مزانشیمی را در انتقال کپسول های مغناطیسی و آزادسازی دارو برای مقابله با سرطان، به طور عملی به اثبات برسانند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *