ocean

آلودگی پلاستیکی به رگ‌های خونی انسان راه پیدا کرد!

مطالعه‌ای جدید برای اولین بار میکروپلاستیک‌ها را در رگ‌های مسدود شده قلب پیدا کرده است. این ذرات ریز پلاستیکی که از تجزیه پلاستیک به وجود می‌آیند، تقریبا در همه جای محیط زیست، از اقیانوس‌ها تا غذا و حتی شیر مادر یافت شده‌اند.

اگرچه خطرات زیست محیطی میکروپلاستیک‌ها شناخته شده است، تاثیر آن‌ها بر سلامت انسان هنوز به طور کامل درک نشده است. این مطالعه جدید که به عنوان یک کشف مهم تلقی می‌شود، میکروپلاستیک‌ها را در رگ‌های مسدود شده (پلاک عروقی) انسان شناسایی کرده و آن‌ها را با پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مرتبط می‌داند.

طبق این مطالعه، در تقریبا ۶۰ درصد از بیماران مورد بررسی، میکروپلاستیک در رگ‌ها وجود داشت. محققان دریافتند بیمارانی که پلاک عروقی آن‌ها آلوده به میکروپلاستیک بود، در مقایسه با افرادی که میکروپلاستیکی در رگ‌هایشان نداشتند، ۴.۵ برابر بیشتر در معرض خطر رویدادهای جدی قلبی عروقی مانند سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ قرار داشتند.

با این حال، این مطالعه نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را ثابت کند، یعنی اینکه به طور قطع بگوید که میکروپلاستیک‌ها باعث مشکلات قلبی عروقی می‌شوند یا خیر. ممکن است عوامل دیگری نیز در این میان دخیل باشند.

به گفته متخصصان، این مطالعه شامل بیمارانی بود که از قبل در معرض خطر بیشتری قرار داشتند زیرا پلاک عروقی آن‌ها به اندازه‌ای شدید بود که نیاز به جراحی برداشتن آن (کاروتید اندارترکتومی) داشت. بااین‌حال، یافتن ارتباط بین وجود میکروپلاستیک در پلاک عروقی و افزایش قابل توجه خطر بیماری‌های قلبی در این بیماران، نگران‌کننده است.

محققان بر این باورند که با توجه به تولید سالانه صدها میلیون تن پلاستیک و دوام بالای آن‌ها، تجزیه این پلاستیک‌ها منجر به رها شدن ذرات ریز پلاستیکی (میکروپلاستیک و نانوپلاستیک) در محیط زیست می‌شود. این ذرات تقریبا در همه‌جا یافت شده‌اند، حتی در مکان‌های بعیدی مانند شیر مادر و عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌ها.

شیوع بالای میکروپلاستیک‌ها باعث شده تا دانشمندان نگران تأثیر بالقوه آن‌ها بر سلامت انسان باشند. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند باعث ایجاد تغییرات مضر در قلب و عروق خونی شوند، اما تاکنون هیچ مطالعه گسترده‌ای روی انسان انجام نشده بود.

این مطالعه جدید زمینه‌ساز است، اما برای اثبات قطعی تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت قلب، تحقیقات بسیار بیشتری لازم است. کارشناسان بر لزوم انجام مطالعات گسترده‌تر و همچنین جمع‌آوری داده‌های دقیق‌تر در مورد محیط زندگی و شرایط اجتماعی شرکت‌کنندگان در این مطالعات تاکید می‌کنند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که میکروپلاستیک‌ها در رگ‌های مسدود شده قلب وجود دارند و حضور آن‌ها با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. با این حال، برای درک کامل تاثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت قلب، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منبع healthline

همچنین ببینید

Diabetes-and-heart-failure

امید جدید برای بیماران دیابتی و مبتلا به نارسایی قلب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تزریق داروی سماگلوتید به مدت یک سال، علائم نارسایی قلب را در افراد دیابتی نوع ۲ بهبود بخشیده است. افراد تحت درمان با سماگلوتید کاهش وزن کمتری داشتند اما از مزایای مشابهی بهره‌مند شدند. این یافته‌ها حاکی از اثرگذاری فراتر از کاهش وزن است. مطالعه بر روی بیماران مبتلا به نوعی از نارسایی قلب به نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *