Increase-wind-belly

افزایش باد شکم خطرناک است؟

بسیاری از افرادی که دچار نفخ می‌شود تصور می‌کنند علت این موضوع باد معده است در حالی که همیشه اینگونه نیست و بیماری های تهدیدکننده ای وجود دارد که گاها با نفخ اشتباه گرفته می‌شود.

طی تحقیقات انجام شده 10 تا 30 درصد از افراد از نفخ رنج می‌برند. سو هاضمه ، دوران قاعدگی، ابتلا به یبوست و آلرژی های غذایی از شایع ترین دلایل نفخ هستند. با اینکه نفخ موقتی است، اما در صورت مزمن شدن امکان دارد نشانه مشکلی جدی و خطرناک در دستگاه گوارش فرد باشد.

در ادامه این متن به 6 مشکل نگران کننده که ممکن است باعث احساس نفخ شود اشاره کردیم. در صورتی که نفخ مزمن شود، شخص به هیچ وجه نباید خودسرانه درمانی را شروع کند و حتما باید در این زمینه به پزشک مراجعه کند.

عفونت مجاری ادراری:

یکی از علائم عفونت مجاری ادراری، احساس تکرر ادرار در فرد است، حتی بعضی اوقات فرد بلافاصله بعد از ادرار کردن احساس می‌کند باز هم نیاز به تخلیه مثانه دارد.

ابتلا به عفونت مجاری ادراری ممکن است با علائمی مانند احساس درد و فشار شدید در شکم و یا نفخ همراه باشد و همچنین ممکن است فرد را به تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ دچار کند. نفخ همچنین می‌‎تواند در اثر عفونت شدید کلیه نیز ایجاد شود.

احتمال ایجاد نفخ با مشکل کبد:

ابتلا به نوع خاصی از بیماری کبد که در اثر مصرف الکل، هپاتیت سی و یا سرطان ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد مایعاتی در شکم و در نهایت باعث نفخ شود. اگر نفخ به دلیل مشکلی در کبد ایجاد شده باشد، ممکن است در فرد احساس خستگی، کبودی و زردی کند و در صورت بروز این مسئله فرد حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کند.

بیماری التهابی روده می‌تواند باعث نفخ شود:

بیماری التهابی روده به طور عمده بر روده بزرگ و روده کوچک تاثیر می‎گذارد و این بیماری می‌تواند باعث اسهال، شکم درد و حتی نفخ شود. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده احتمالا بیشتر از دیگران در معرض لاکتوز ناپایدار قرار می‌گیرند و لاکتوز ناپایدار در نهایت باعث تشکیل گاز هایی می‌شود که می‌تواند منجر به نفخ شود.

احتمال نفخ شکم با التهاب کیسه های کوچک:

التهاب کیسه های که در امتداد دیواره روده ها از دیگر علل نفخ بیش از حد است. علائم این بیماری شامل شروع ناگهانی درد در قسمت پایینی شکم است و علائم دیگر ممکن است شامل تهوع ، اسهال، یبوست و نفخ باشد.

احتمال ایجاد نفخ با سرطان:

اندام های مختلفی در ناحیه شکم مانند پانکراس ، معده، روده بزرگ ، رحم و تخمدان وجود دارد و اگر یکی از این اندام ها دچار سرطان شود، ممکن است با نفخ شکم همراه باشد؛ بنابراین وجود نفخ مداوم و افزایش ناگهانی اندازه شکم، به جای نفخ زود گذر، ممکن است نشانه سرطان باشد.

تجربه استرس بیش از حد:

هنگامی که فرد استرس مزمن را تجربه می‌کند، بدن در حال ترشح مداوم هورمون های کوتیزول می‌شود؛ که در این شرایط، هورمون های هضم کننده به اندازه کافی تولید نشده و می ‎توانند منجر به سوءهاضمه و نفخ شود.

منبع شهر خبر

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …