دانشمندان چینی با «قیچی ژنتیکی» به مبارزه با سرطان رفتند

برای اولین بار در جهان دانشمندان چینی با یک روش جدید ژنتیکی موسوم به روش «قیچی ژنتیکی» به مبارزه و درمان بیماری سرطان رفتند.
دانشمندان دانشگاه «سی چوان» در جنوب غرب چین به تازگی اقدام به تزریق سلول های خاصی به بدن یک بیمار کرده اند تا از این طریق درمان بیماری سرطان وی را آغاز کنند.
این سلول ها و این روش درمانی که به نام «کریسپر» (CRISPER) یا «تخریب ژنوم ویروس» معرفی شده است مانند یک قیچی ژنتیکی برای برش بخش هایی از «دی ان آ» بیمار عمل می کند.
این روش درمانی به محققان و پزشکان امکان می دهد ژن معیوب را از ترکیب ژنتیکی سلول که ممکن است باعث شیوع سلول های سرطانی شود از «دی آن آ» وی به صورت کار با یک قیچی جدا کرده و سلول های سالم دیگری را جایگزین آن کند.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین می نویسد که بسیار جای امیدواری است که این روش جدید بتواند شرایط جسمانی بیمارانی را که نتوانسته اند با روشهای مختلف از جمله شیمی درمانی، سرطان خود را معالجه کنند بهبود بخشد و به آنها زندگی دوباره بدهد.
ظاهرا در ماه جولای (تیر – مرداد) امسال محققان و دانشمندان بر روی یک بیمار در بیمارستان غربی شهر چنگدو، مرکز استان «سی چوان» در جنوب غرب چین از روش قیچی درمانی (قیچی ژنتیکی) و کریسپر استفاده کرده اند.
پزشکان و دانشمندان با این فناوری جدید توانستند سلول های مقاوم بیمار را از خون او جدا کرده و ژنی را که باعث بیماری می شده است در آن بی اثر کنند.
سپس با روشی مانند برش با یک قیچی کوچک بخشی از DNA بیمار را جدا کرده و سلول های سالم را جایگزین آن کرده اند.
آنان ابراز امیدواری کرده اند که سلول های سالمی که در بدن به کار رفته است بتواند سلول های سرطانی را مورد حمله قرار داده و از کار بیندازد.
قرار است در آینده نزدیک نیز ۱۰ بیمار دیگر در بیمارستان توسط پزشکان کشور چین پذیرش شده و چهار تزریق ژنتیکی و سلولی در بدن آنها انجام شود.
«کریسپر» در سال 1987 در باکتری «ای کلای» کشف شد. در واقع دانشمندان متوجه شدند که در ژنوم باکتری، قطعاتی از مولکولDNA پشت سر هم یا با فاصله تکرار می شوند.
با اینکه 15 سال از تکمیل پروژه ژنوم انسان می گذرد اما در درمان بیماریهای دارای منشاء ژنتیکی تحول مورد انتظار را ایجاد نکرده است و تعداد اندکی دارو بر اثر این پروژه بزرگ تولید شده است.
منبع :ایرنا

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …