پیش بینی میزان طول عمر مبتلایان به سرطان با آزمایش خون

پیش بینی میزان طول عمر مبتلایان به سرطان با آزمایش خون

محققان به روشی دست یافتند که با استفاده از یک آزمایش ساده خون می توان طول عمر و بقای بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده را پیش بینی کرد. این روش در انتخاب بهترین نوع درمان موثر است.
مطالعات و بررسی 135 بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده  توسط محققان دانشگاه سوربن فرانسه نشان می دهد اگر در آزمایش خون بیمار پروتئین DNA مربوط به تومور وجود نداشته باشد، طول عمر بیمار بین 19 تا 32 ماه و درصورتی که این پروتئین در خون بیمار موجود باشد، طول عمر بیمار حدود 6 ماه است. این پروتئین نشانگر مهمی برای پیش بینی بقای بیمار به شمار می آید.
لوزالمعده یا پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون شده و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می شود. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می شود.
آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی کنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، برعهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قندخون و تولید انرژی از آن می شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان ها است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار دشوار است.

حقایقی در مورد سرطان لوزالمعده

– در سال 2016 میلادی، سرطان لوزالمعده  در آمریکا با سبقت از سرطان سینه، از مقام چهارم سرطان های مرگبار، به مقام سوم صعود کرد.
سرطان لوزالمعده یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.
– 71 درصد از مبتلایان به سرطان لوزالمعده در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند.
سرطان لوزالمعده در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.
مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می شوند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Clinical Cancer Research منتشر شده است.
منبع :ایرنا

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *