بیماری هپاتیت چیست؟ علائم و راه های انتقال آن

زمانی که کبد دچار التهاب می‌شود و آسیب می‌بیند، می‌گوییم فرد دچار بیماری هپاتیت شده است. کبد یکی از مهمترین اعضای بدن ما است که فعالیت‌های حیاتی‌ای مانند تصفیه خون، ترشح هورومون‌ها، تنظیم فرآیندهای متابولیکی و … را بر عهده دارد. اگر این عضو حیاتی بدن به مشکل بخورد، زندگی فرد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

انواع بیماری هپاتیت

انواع مختلفی از بیماری‌های هپاتیت وجود دارند که برخی خطرناک هستند و می‌توانند باعث اذیت شدن بیمار شوند، و برخی دیگر خیلی جدی نیستند. در کل، 7 دسته از هپاتیت‌ها وجود دارند که عبارت‌اند از :

هپاتیت A (HAV) :

هپاتیت A از طریق غذاها و نوشیدنی‌های آلوده منتقل می‌شود. این اختلال کبدی از باقی هپاتیت‌ها راحت‌تر منتقل می‌شود، مخصوصا در کودکان، اما بی‌خطر است و معمولا آسیبی به کبد نمی‌رساند.

هپاتیت B (HBV) :

این نوع التهاب کبدی می‌تواند از طریق سوزن‌های آلوده، سرنگ‌های آلوده و حتی به صورت وراثتی از مادر به فرزند منتقل شود. این نوع هپاتیت بدخیم است و برخی مواقع به مشکلات وخیمی مانند سرطان کبد و یا سیروز کبدی ختم شود.

هپاتیت C (HCV) :

این نوع هپاتیت تنها از طریق خون آلوده و یا به صورت ارثی منتقل می‌شود. این دسته از بیماری نیز می‌تواند مثل نوع B باعث بروز سرطان کبد، سیروز کبدی و در کل مشکلات وخیم کبدی شود.

هپاتیت D (HDV) :

این نوع هپاتیت تنها در افرادی دیده شده است که دچار نوع B آن شده بودند.

هپاتیت E (HEV) :

هپاتیت E غالبا در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی بروز پیدا می‌کند. مصرف برخی داروها مخصوصا در صورت مصرف دوز زیاد آن‌ها، باعث بروز مشکلات کبدی و هپاتیت می‌شوند. درصورت مصرف بیش از حد مواردی مانند استامینافون و ویتامین A، احتمال بروز این نوع بیماری کبدی افزایش پیدا می‌کند.

هپاتیت اتوایمیون (Autoimmune Hepatitis) :

در صورتی که سیستم دفاعی بدن، به سلول‌های کبد بدن شما آسیب برسانند، بیماری به نام “هپاتیت اتوایمیون” رخ می‌دهد. این نوع اختلال کبدی جزء بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرد و می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند و بیشتر خانم‌ها دچار این نوع هپاتیت می‌شوند.

هپاتیت نوزادان (Neonatal Hepatitis) :

این نوع هپاتیت در نوزادان بین یک الی دو ماه رخ می‌دهد. علت وقوع آن انتقال پیدا کردن انواع ویروس‌ها از مادر به نوزاد است. ویروس‌هایی مانند سیتومگالوویروس (cytomegalovirus)، سرخجه (rubella)، و انواع هپاتیت‌های A، B و C می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

علائم بیماری هپاتیت

هپاتیت در مراحل اولیه شکل گیری‌اش علاپم و نشانه‌های خاصی بروز نمی‌دهد، اما با پیشرفت آن ممکن است هر کدام از علائم زیر پدیدار شوند :

• خارش پوست
  • تیره شدن ادرار
  • درد در ناحیه شکم
  • از دست دادن اشتها
  • زردی چشم و پوست
  • درد ماهیچه و مفاصل
  • احساس خستگی مفرط
  • خون ریزی مقعدی یا استفراغ خونی

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم و نشانه‌ها پیشنهاد می‌شود که هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

هپاتیت چگونه منتقل می‌شود؟

هپاتیت از طریق راه‌ها و روش‌های متعددی می‌تواند منتقل شود که در آخر عامل اصلی آن ویروس‌ها هستند. در ادامه برخی از راه‌هایی که هپاتیت می‌تواند انتقال پیدا کند را مشاهده می‌کنید :

• غذاهای آلوده (A و E)
  • سوء مصرف داروها (E)
  • تزریق خون آلوده (B، C و D)
  • روابط جنسی محافظت نشده (B و C)
  • انتقال پیدا کردن از حیوانات به انسان (E)
  • استفاده از ابزار و سرنگ‌های آلوده (B، C و D)
  • انتقال پیدا کردن از مادر به فرزند (B، D و Neonatal Hepatitis)

دانستن این موارد به ما این کمک را می‌کند تا برخی نکات را رعایت کنیم تا از دچار شدن به این بیماری بگریزیم. این اختلال کبدی یکی از بیماری‌های وخیم به حساب می‌آید که تا کنون انسان‌های زیادی از آن رنج کشیده‌اند.

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …