۸ ماده غذایی که برای یبوست مضر هستند!

وعده‌های غذایی صبحانه، نهار و شام لذت بخش‌ترین وعده‌هایی هستند که اگر مواد غذایی درستی را به بدن نرسانند، می‌توانند به تشدید برخی اختلالات روده‌ای از جمله یبوست و خشکی مزاج شود. کم آبی بدن و عدم تغذیه بدن با فیبر کافی از مهم‌ترین اختلالاتی هستند که در اثر مصرف برخی از غذاها در طول روز، منجر به ابتلا به یبوست می‌شوند. در ادامه به بررسی مواد غذایی که برای یبوست مضر هستند می‌پردازیم و به تاثیر این مواد غذایی بر سلامت گوارش شما خواهیم پرداخت.

چرا به یبوست مبتلا می‌شویم؟

یبوست می‌تواند در اثر مجموعه‌ای از عوامل گوناگون رخ دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • عدم نوشیدن آب کافی
  • کمبود فیبر در رژیم غذایی
  • عدم تحرک و فعالیت بدنی کافی
  • مشکلات تیروئید و شرایط خاص پزشکی
  • استرس و اضطراب و تغییر در عادات روزمره زندگی

در ادامه به بررسی گروه‌های غذایی می‌پردازیم که برای یبوست مضر بوده و منجر به تشدید آن خواهند شد.

گروه‌های غذایی که خطر ابتلا به یبوست را افزایش می‌دهند!

درست است که مصرف برخی گروه‌های غذایی می‌توانند در درمان یبوست و جلوگیری از بیماری‌های مقعدی مانند بواسیر (هموروئید) موثر باشند، اما در مقابل گروهی از مواد غذایی وجود دارند که سبب تشدید اختلال گوارشی یبوست شده و در افزایش احتمال ابتلای به بیماری‌های مقعدی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به گزارش webmd.com گروه‌های غذایی برای یبوست مضر هستند و منجر به تشدید خشکی مزاج می‌شوند:

لبنیات:

اگر مستعد ابتلا به یبوست هستید و یا این اختلال سیستم گوارشی را قبلا تجربه کردید، لطفی در حق خودتان بکنید و مصرف لبنیات از جمله شیر و پنیر را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید. اگر به لبنیاتی مانند شیر و ماست علاقه بسیاری دارید و حذف یا کاهش مصرف آن‌ها شما را آزرده می‌کند، می‌توانید ماست‌های پروبیوتیک مصرف کنید که سبب بهبود هضم در گوارش شما شود.

فست فود و غذاهای آماده:

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که سبک زندگی پرکار و شلوغی دارید و وقتی برای غذا درست کردن پیدا نمی‌کنید، حتما غذاهای آماده و فرآوری شده جایگاه ویژه‌ای در زندگی شما دارند. این وعده‌های غذایی فرآوری شده می‌باشند و فیبر بسیار کمی دارند. کمبود فیبر منجر به کاهش حجم مدفوع و افزایش ریسک ابتلا به یبوست می‌شود.

غذاهای سرخ شده:

غذاهای سرخ شده سرشار از چربی هستند، آب و فیبر بسیار کمی دارند و دفع را برای مصرف کنندگان کم دشوار می‌کند. آب کم و فیبر کم در بدن، منجر به ایجاد مدفوعی سفت شده و یبوست را به همراه خواهد داشت.

تخم مرغ:

با اینکه تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما فیبر بسیار کمی دارد و مصرف آن به تنهایی می‌تواند خشکی مزاج را به همراه دارد. تخم مرغ را با اسفناج و موادی حاوی فیبر مصرف کنید تا از بروز یبوست پیشگیری کنید.

گوشت ترد و استیک:

گوشت گروهی غذایی سرشار از پروتئین و چربی می‌باشد که بر خلاف پروتئین بسیار زیادی که دارد، میزان فیبر در آن به طرز چشمگیری کم است! اگر می‌خواهید گوشت مصرف کنید و یبوست نگیرید، بشقابی متشکل از گوشت و سبزیجات پخته شده نظیر کلم بروکلی و یا هویج را میل کنید.

کاپ کیک‌ها و شیرینی‌جات:

عاملی مهم و تاثیر گذار در بروز یبوست، مصرف شیرینی‌جات و کاپ کیک‌هاست. این گروه غذایی سرشار از قند و چربی بوده اما در مقابل فاقد فیبر می‌باشد که مشکلات سفت شدن مدفوع و خشکی مزاج را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود مصرف قند را کاهش دهید و اگر هوس شیرینی کردید، ماست یخ زده و توت فرنگی را جایگزین قند کنید.

نان سفید:

نان سفید هیچ گونه سبوس و فیبری که بتواند مدفوع را نرم کند ندارد و در بروز یبوست تاثیر بسزایی دارد. به جای مصرف نان سفید از نان‌های حاوی سبوس و غلات استفاده کنید تا دفع آسان‌تری داشته باشید.

نوشیدنی‌های الکلی:

نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و حاوی کافئین منجر به کم آبی بدن شده و مدفوع در روده‌ها خشک شده و سبب افزایش احتمال بروز یبوست می‌شود. سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین را به حداقل برسانید و در کنار آن از آب به اندازه کافی استفاده کنید.

راه‌های موثر در پیشگیری از یبوست

فارغ از سن و سال و جنسیت هر فردی ممکن است حداقل یکبار در زندگی خود به یبوست مبتلا شود و درد شکمی شدیدی را تحمل کند. مصرف گوشت، نوشیدنی‌های الکلی و یا نان سفید در تشدید یبوست نقش بسزایی دارند. اما در مقابل راه‌هایی برای جلوگیری از این اختلال گوارشی وجود دارد که موارد زیر جزء مهم‌ترین آن‌ها هستند.

نوشین آب کافی:

نوشیدن آب به نرم کردن مدفوع و بهبود عملکرد سیستم گوارش شما کمک می‌کند. توصیه می‌شود تا روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب در طول روز بنوشید و از یبوست به دور بمانید.

افزایش فیبر در رژیم غذایی:

با مصرف میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات و نان سبوس دار به جای نان سفید میزان فیبر مصرفی روزانه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

ورزش روزانه و منظم:

تنها نوشیدن آب و افزایش فیبر مصرفی برای رهایی از یبوست کافی نیست. روزانه ورزش کنید تا حرکات دودی شکل روده منظم بماند و دفع آسان‌تر شود.

مصرف پروبیوتیک‌ها:

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده در ماست هستند که فرآیند هضم و گوارش را تسهیل می‌کنند. برای افزایش پروبیوتیک دریافتی و جلوگیری از عدم مصرف لبنیات، ماست و لبنیات‌هایی حاوی پروبیوتیک مصرف کنید.

دوری از استرس و اضطراب:

بهم ریختگی اعصاب و استرس داشتن منجر به ایجاد اختلالاتی در سیستم هضم و گوارش بدن شده که می‌تواند به بروز یبوست ختم شود. با ورزش کردن و حفظ آرامش خود از یبوست به دور باشید.

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *