عصبانیت زیاد نشانه تیروئید است؟

دکتر رضا کریمی: عصبانیت، ناراحتی، تشویش و احساس عدم تمرکز کافی روحی علائمی است که می‌تواند نشانه بیماری تیروئید باشد.
هورمون‌های تیروئید تولید انرژی و حرارت در بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل اگر این هورمون‌ها کم یا زیاد باشند، در هر دو حالت، بیمار انرژی و تمرکز ندارد. در واقع بیمار دچار پرکاری تیروئید، انرژی مداوم و زیادی دارد که مرتب او را آزار می‌دهد و مانع تمرکز و آرامش او می‌شود و برعکس، بیمار دچار کم‌کاری تیروئید به دلیل این که نمی‌تواند سوخت و ساز کافی و مناسب داشته باشد، با کمبود انرژی و احساس خستگی مواجه شده و ناراحتی و تشویش دارد. درواقع، برخلاف آنچه در بیشتر کتاب‌ها نوشته می‌شود، در عمل ما بسیاری از بیماران دچار کم‌کاری تیروئید را به دلیل خلق ناآرام و استرس و ناراحتی روحی تشخیص می‌دهیم.
بیماران دچار پرکاری اشتهای زیادی دارند، ولی روز به روز لاغر می‌شوند و به دلیل هدر رفتن انرژی احساس خستگی دائمی دارند. تپش قلب، عصبانیت، تحریک‌پذیری، عرق زیاد، احساس گرمای بیش از حد، لرزش دستان و چشم‌های بیرون‌زده وخیره از علائم بیماری پرکاری تیروئید است.
این نشانه‌ها در افراد پیر ممکن است به کلی متفاوت باشد و بیماری با اختلال رفتاری مثل بی‌تفاوتی و ضعیف شدن عضلات یا کاهش وزن تظاهر کند.
کاهش وزن در پرکاری تیروئید علامت بسیار مهمی است که در خیلی از موارد موجب تشخیص می‌شود. برخلاف این در موارد کم‌کاری تیروئید افزایش وزن آنچنانی وجود ندارد، زیرا هورمون‌های تیروئید کم بوده و سوخت و ساز در مجموع کم است و اگرچه بیمار انرژی هدر نمی‌دهد، ولی روده و معده به دلیل ضعف و ورم، توانایی چندانی برای جذب مواد غذایی نداشته و ناکارآمد هستند.
در میانسالی و بالاتر،کم کاری تیروئید بخصوص در خانم‌ها خیلی شایع است. اما علائم این بیماری خیلی معمولی بوده و بیشتر مواقع دیر تشخیص داده می‌شود. احساس خستگی و سرما، یبوست، چاق شدن، خشکی و سردی پوست، پف‌آلودگی صورت و بدن و خواب‌آلودگی زیاد از علائم این بیماری است. اختلال در خونریزی‌های ماهانه در زنان از علائم مهم کم‌کاری تیروئید است.
در مردان نیز در بیشتر موارد چون شخص، انرژی کافی برای انجام کارها و وظایفش ندارد، عصبانیت و نگرانی عارض می‌شود. آزمایش خون و سنجش سطح هورمون‌های تیروئیدی بخوبی نوع بیماری را مشخص می‌کند و بدون آزمایش نمی‌توان در مورد وجود این بیماری اصلا نظر داد. گاهی به اشتباه به بیمارانی که دچار بزرگی گلو هستند یا احساس خفگی می‌کنند، ولی آزمایش تیروئید طبیعی دارند، گفته می‌شود شما کم‌کاری تیروئید مخفی دارید. این موضوع کاملا اشتباه است و وقتی آزمایش تیروئید طبیعی است، کم‌کاری و یا پرکاری وجود ندارد.
در پایان باید تاکید کنم: هر دوی این بیماری‌ها در زنان چند برابر مردان شیوع دارند، ولی اگر بموقع تشخیص داده شود درمان‌های خوب و مؤثری برایشان وجود دارد.
منبع:سلامت نیوز

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …