Best-time-to-sleep

زمان طلایی برای خوابیدن

به گزارش مشرق، دکتر مریم تقوی شیرازی با تاکید بر اینکه بهترین زمان خواب از اوایل شب تا زمان بین‌الطلوعین (بین اذان صبح تا طلوع آفتاب) است، تصریح کرد: سردی هوای شب باعث میل کردن حرارت به سمت درون بدن می‌شود، به همین دلیل با عمیق شدن خواب احساس سرما می‌کنیم. در این زمان دستگاه گوارش، عمل هضم را کامل می‌کند، قوای مغز و اعصاب تقویت می‌شود و حتی ترمیم بافت‌های آسیب دیده سرعت می‌یابد. اگر خواب متعادل و پیوسته در شب داشته باشیم، با روشن شدن هوا و شروع روز، بدن با نشاط، آماده کار و فعالیت خواهد بود.

خواب میان روز چه اثری در بدن دارد؟

وی افزود: با طلوع خورشید، افزایش حرارت هوا و روشنی آفتاب، طبیعت بدن نمی‌تواند خوابی عمیق و پیوسته مانند شب ایجاد کند؛ بنابراین با عدم توازن در فعالیت‌های اعضای بدن، به‌ تدریج تیرگی رنگ چهره، یبوست، اختلال قاعدگی، عدم تمرکز و کندی ذهن، کاهش قوا، بی‌اشتهایی و … ایجاد شود.

بیشتر بخوانید “ خواب ناکافی چه مشکلاتی را برای کودکان ایجاد می‌کند؟

چه رابطه‌ای بین رطوبت و خواب وجود دارد؟

وی با اشاره به اینکه مغز انسان همانند سایر اعضای بدن دارای مزاج است، توضیح داد: این مزاج از برآیند چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش ایجاد می‌شود. رطوبت (عنصر آب) در انعطاف پذیری، نرمی و لطافت پوست و نرمی حرکات بدن و یادگیری مطالب جدید، خلاقیت در فکر و یافتن راه حل موثر است. همچنین مرطوب بودن مخاط چشم، دهان، بینی، دستگاه تنفس، گوارش و مخاط دستگاه تناسلی و ادراری به میزان رطوبت بدن بستگی دارد.

به گفته وی، استرس‌ و ناراحتی‌های روحی، بی‌خوابی و خستگی مفرط، فعالیت زیاد، رنج و مشقت، بی‌غذایی یا خوردن غذاهایی که عملا هضم نمی‌شوند یا غذاهای شور، ترش و تند باعث فنا و از بین رفتن رطوبت در بدن می‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شیرازی با بیان اینکه رطوبت برای عملکرد مغز و اعصاب نقش مهمی دارد، اظهار کرد: بنابراین بین رطوبت و خواب هم رابطه تنگاتنگی وجود دارد. هر چقدر رطوبت بدن و به صورت اختصاصی‌تر رطوبت مغز بیشتر باشد، مدت زمان خواب و عمق آن بیشتر می‌شود و برعکس هرچقدر خواب کمتر از حد نیاز باشد، رطوبات بدن فنا شده و کاهش می‌یابد. به همین دلیل افراد سالمند، که بدن خشک‌تری نسبت به جوانان و نوجوانان دارد، با بی‌خوابی و مشکلات خواب همواره درگیرند.

بیشتر بخوانید “ با داشتن خواب منظم احتمال مرگ و میر را کاهش دهید

همچنین ببینید

Fatigue-and-vitamin-deficiency

کمبود ویتامینی که منجر به خستگی مداوم شما می‌شود

کمبود ویتامین B۱۲ یک مشکل شایع جسمی است که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد اما پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی کمیاب است و تنها در خوراکی‌هایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند، یافت می شود. بدن انسان روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *