این ۸ عادت به شما کمک میکند تا چند دهه بیشتر عمر کنید!

تحقیقات جدید امیدوارکننده ای در مورد ارتباط عمیق انتخاب های سبک زندگی با طول عمر به دست اومده. این مطالعه که روی بیش از ۷۰۰ هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا انجام شده، نشون میده که عادت های غلط مثل کم تحرکی، مصرف مواد مخدر و سیگار می تونن تا ۴۵ درصد خطر مرگ زودرس رو افزایش بدن. حتی کمبود خواب، رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و استرس هم ۲۰ درصد ریسک مرگ رو بالا می برن.

اما خبر واقعا هیجان انگیز اینه که با اصلاح سبک زندگی و در پیش گرفتن ۸ عادت مثبت میشه تا ۱۳ درصد خطر مرگ زودرس رو کم کرد. این عادت های طلایی شامل ورزش منظم، تغذیه سالم با مصرف میوه و سبزیجات، خواب کافی، مدیریت استرس، ترک سیگار، کنترل وزن، کاهش مصرف الکل و داشتن روابط اجتماعی قوی هستن. هرچند تاثیر این عادت ها با افزایش سن کمتر میشه ولی باز هم می تونن سال های سالم تری رو به زندگی شما اضافه کنند.

متخصصان قلب و عروق هم با این یافته ها موافق هستن و تاکید می کنن که این عادت ها با کاهش استرس و التهاب در بدن، از بروز بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر پیشگیری می کنن. در واقع، با انتخاب های سالم، شما به بدن خود در مبارزه با عوامل مخرب کمک می کنید.

البته تغییر عادت ها همیشه آسون نیست. متخصصان زیست شناسی توصیه می کنن که تغییرات رو به تدریج و با توجه به سبک زندگی خودتون ایجاد کنید. مثلا اگه یه مادر بچه شیرخواره هستید، شاید فعلا کاهش استرس یا بهبود خواب براتون سخت باشه، اما می تونید روی تغذیه سالم و روابط اجتماعی بیشتر تمرکز کنید. مهم اینه که با خودتون مهربون باشید و بدون ایجاد فشار زیاد، به سمت یه زندگی سالم تر حرکت کنید.

به خاطر داشته باشید که پایش و بررسی وضعیت سلامتی در طول مسیر خیلی مهمه. با آزمایش های مختلف می تونید ببینید تغییرات چقدر روی بدن شما تاثیر گذاشته اند و نقاط قوت و ضعف رو بهتر شناسایی کنید. ابزارهای هوشمند و حمایت اطرافیان هم می تونن تو این مسیر همراه خوبی باشن. مثلا استفاده از اپلیکیشن های ورزشی، گروه های پیاده روی یا حمایت دوستانتون برای ترک سیگار می تونه انگیزه بیشتری بهتون بده.

تحقیقات علمی ممکنه نتونن به طور قطع بگن که این عادت ها طول عمر رو به شکل معجزه آسایی زیاد می کنن، اما قطعا تاثیر مثبت اون ها رو روی سلامتی و کاهش خطر مرگ زودرس به اثبات رسوندن. پس هیچ وقت برای شروع دیر نیست! با برداشتن قدم های کوچک به سمت یه سبک زندگی سالم، می تونید آینده ای درخشان تر و سرشار از سلامتی رو برای خودتون رقم بزنید.

بیشتر بخوانید ” راز عمر طولانی مردم ژاپن را می دانید؟

همچنین ببینید

Phone-light-and-sleep

آیا نور آبی گوشی، خواب را مختل می‌کند؟

مطالعه جدیدی که در مجله Nature منتشر شده است، به بررسی تأثیر نور آبی بر خواب می‌پردازد. این مطالعه نشان می‌دهد که نور آبی به تنهایی عامل اصلی اختلال در خواب نیست. در این مطالعه، 16 نفر به مدت یک ساعت قبل از خواب در معرض سه نوع نور مختلف (آبی کم‌رنگ، زرد و سفید ثابت) قرار گرفتند. نتایج نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *