Urgent-treatment-of-blood-pressure-at-home

درمان فوری فشار خون بالا در منزل

فشار خون بالا یک وضعیت خطرناکی است که بالغ بر 1 میلیارد نفر در سراسر دنیا به این شرایط دچار می‌شوند. اما آیا می‌توان بدون مراجعه به پزشک فشار خون بالا را در خانه کاهش داد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! با وجود مداخلات پزشکی برای درمان و کنترل فشار خون بالا، محققان طی آزمایشات مختلف توانستند راهکارهای موثری را برای کاهش فوری فشار خون بالا در منزل ارائه دهند.
در این مقاله با ما همراه باشید تا چند تکنیک موثر و مفید را به شما معرفی کنیم:

راهکارهای موثر برای کاهش فشار خون بالا در منزل

در حالی که رویکردهای دارویی بسیاری برای کاهش فشار خون وجود دارد اما با این حال محققان تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند تا افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر قرار نگیرند و بتوانند فشار خون را در خانه کنترل کنند. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

تمرینات تنفسی:

یکی از بهترین درمان های فوری برای کاهش فشار خون بالا باز دم عمیق و انجام تمرینات تنفسی است. کافی است یک نفس عمیق بکشید و نفس خود را به مدت دو ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی باز دم انجام دهید . این کار را به مدت 5 دقیقه و دوبار در روز انجام دهید.

تمرین ایزومتریک دست:

تمرین ایزومتریک دست، از دیگر درمان های اورژانسی فشار خون بالا به شمار می‌رود. برای بهره‌مندی از آن کافی است از دینامومتر دستی کمک بگیرید و 2 دقیقه آن را محکم فشار دهید و سپس دست را به حالت استراحت دربیاورید و مجددا این تمرین را تکرار کنید. تمرین ایزومتریک دست موجب انعطاف پذیری بیشتر رگ های شما شده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

حمام آب گرم:

حداقل 15 دقیقه دوش آب گرم بگیرید و سعی کنید از آب گرمی که به پوستتان برخورد می‌کند لذت ببرید. این کار موجب کاهش تنش عضلانی در شما شده و در نهایت در کاهش فشار خون موثر است.

دوری از استرس:

استرس یکی از عواملی است که موجب افزایش فشار خون بالا در افراد می‌شود بنابراین سعی کنید از محیط های استرس زا و تنش زا دوری کنید و کاری را که به شما حس آرامش می‌دهد انجام دهید. این می‌تواند به سادگی چند لحظه نشستن در یک اتاق ساکت، انجام چند تمرین کششی، خواندن یک کتاب خوب یا مدیتیشن باشد.

نوشیدن چای سبز:

به صورت طبیعی آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسیون در کلیه ترشح می‌شود که در افزایش فشار خون نقش دارد. از طرفی، چای سبز حاوی نوعی مهار کننده آنزیم آنژیوتانسیون است که سبب کاهش فشار خون می‌شود.
علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مصرف چای سبز نوعی پروتئین را در بدن فعال می‌کند و از این طریق می‌تواند عضلات رگ های خونی را شل کند که منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

خوراکی های حاوی پتاسیوم:

شما می‌توانید با مصرف میوه هایی که حاوی پتاسیوم هستند به کاهش فشار خون، تنظیم ضربان قلب و از بین بردن اثر سدیم در بدن کمک کنید. خوراکی هایی که سرشار از پتاسیوم هستند عبارتند از:

  • موز
  • خربزه
  • زرد آلو
  • آووکادو
  • ماهی تن
  • سیب زمینی
  • حبوبات و آجیل
  • ماهی سالمون
  • سیب زمینی شیرین
  • سبزیجات برگ سلز مانند کلم، اسفناج

مصرف آبلیمو یا آبغوره بدون نمک:

توصیه می‌شود بیماران برای درمان فوری فشار خون بالا در منزل از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنند. آب لیمو و آبغوره دارای موادی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. به این صورت که مزه ترش آب لیمو و وجود اسید سیتریک در ترکیبات آن به پایین آوردن فشار کمک خواهد کرد. محققان طی آزمایشات انجام‌ شده به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزانه آبلیمو برای افراد مبتلا به فشار خون بسیار در کنترل این قاتل خاموش موثر است.

علائم فشار خون بالا چیست؟

شاید نمی‌دانید فشار خون شما بالا است یا خیر. اگر مدتی است که فشار خون را اندازه گیری نکردید توصیه می‌شود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا از وضعیت خود مطلع شوید اما به طور کلی فشار خون بالا می‌تواند نشانه ها و علائم زیر را در بر بگیرد:

  • سر درد
  • تاری دید
  • سر گیجه
  • ادرار خونی
  • عدم هوشیاری
  • خونریزی از بینی
  • برافروختگی پوست (قرمزی)

فشار خون بیشتر از چند درجه خطرناک است؟

فشار خون بیشتر از چند درجه خطرناک است؟ فشار خون بالا که به آن هایپرتنشن گفته می‌شود میلیون ها نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است و به قاتل خاموش شناخته می‌شود. در صورتی که فشار خون درمان نشود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد.

فشار خون نرمال
سیستولیک کمتر از 12
دیاستولیک: کمتر از 8

فشار خون نیازمند درمان
سیستولیک: بیشتر از 12
دیاستولیک: کمتر از 8

فشار خون بالا و خطرناک
سیستولیک: بالاتر از 12.9 و 13
دیاستولیک: 8 و یا بیشتر از 8

فشار خون بالا به دلیل تنگ شدن مویرگ ها (سرخرگ های کوچک) بروز پیدا می کند. برای غلبه بر مقاومت عروق تنگ شده، قلب باید پمپاژ خون را با قدرت بیشتری انجام دهد و در نتیجه آن فشار خون افرایش می یابد.

همچنین ببینید

Diabetes-and-heart-failure

امید جدید برای بیماران دیابتی و مبتلا به نارسایی قلب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تزریق داروی سماگلوتید به مدت یک سال، علائم نارسایی قلب را در افراد دیابتی نوع ۲ بهبود بخشیده است. افراد تحت درمان با سماگلوتید کاهش وزن کمتری داشتند اما از مزایای مشابهی بهره‌مند شدند. این یافته‌ها حاکی از اثرگذاری فراتر از کاهش وزن است. مطالعه بر روی بیماران مبتلا به نوعی از نارسایی قلب به نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *