درمان ریزش مو با چند روش خانگی

ریزش مو چیست؟

 

ریزش مو که به آن آلوپسیا یا طاسی هم گفته می‌شود، از دست دادن مو در ناحیه سر یا هر قسمت مو دار دیگر بدن است. موی انسان به شکل طبیعی سه فاز رشد دارد: آناژن، کاتاژن و تلوژن. متوسط طول رشد در این سه فاز به این شکل است:

آناژن (فاز رشد): حدود ۱۰۰۰ روز

کاتاژن (فاز کاهش فعالیت‌های تکثیری): فقط چند روز

تلوژن (فاز استراحت): حدود ۱۰۰ روز

 

چندین نوع اصلی ریزش مو وجود دارد:

 

– طاسی منطقه‌ای نوعی از ریزش مو است که به صورت لکه‌ای در هر جای بدن ظاهر می‌شود.

– کچلی کامل وقتی است که طاسی منطقه‌ای گسترش پیدا می‌کند و تمام سر را فرا می‌گیرد

– طاسی کلی که در آن تمام موهای بدن می‌ریزد

– طاسی موی صورت که در آن موهای ناحیه صورت و ریش کچل می‌شود

– طاسی موسینوسا عارضه‌ای التهابی در فولیکول مو و غدد پوستی است که باعث ریزش مو همراه با اثر و زخم و بدون اثر و زخم می‌شود.

– طاسی آندروژنیک فرآیندی است درهم مردان و هم زنان که در آن مو به تدریج نازک و در نهایت کلاً می‌ریزد.

– طاسی کششی نوعی از ریزش مو است که بر اثر کشیده شدن طولانی مو بر اثر نوع خاصی از آرایش مو یا عادت به بافتن مو ایجاد می‌شود.

– آناژن افلوویوم ریزش مویی است که بر اثر حمله به پیاز مو که موجب تضعیف رشد مو می‌شود ایجاد می‌شود. این پدیده بر اثر عوامل شیمی‌درمانی ایجاد می‌شود.

– تلوژن افلوویوم که به عنوان ریزش موی زودهنگام یا شدید شناخته می‌شود. این نوع ریزش مو بر اثر استرس، زایمان، جراحی یا تب و … به وجود می‌آید.

علائم ریزش مو چیست؟

 

ریزش موی سر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر فردی به نوبه خود به دنبال راه حلی برای درمان ریزش مو می‌گردد. ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است و اگر تعداد تار مو بیش از این باشد، نشان می‌دهد فرد دچار ریزش مو شدید شده است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای جلوگیری از ریزش مو پیشگیری مهم‌ترین توصیه است. مو هم مانند هر قسمت و هر عضو دیگری از بدن نیاز به مواد غذایی کافی دارد تا بتواند رشد کند و از سلامت خوبی برخوردار شود. مو به دلیل اینکه در معرض محیط بیرونی و هوای آلوده قرار دارد، مراقبت بیشتری می‌طلبد. در ادامه توصیه‌هایی را مطرح می‌کنیم که رعایت کردن آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

به ریزش موهای‌تان بگویید: ایست!

ریزش مو برای بسیاری از افراد ممكن است رخ دهد اما این اتفاق بیشتر برای خانم‌ها یك امر وحشت‌آور است. به همین خاطر بهتر است راه‌های دیگری را امتحان كنید. از این طریق نه‌تنها ریزش موهای‌تان متوقف خواهد شد بلكه می‏توانید منتظر رویش موهای جدیدتان باشید.

به خاطر داشته باشید گاهی اوقات ممكن است بدن شما به دلیل كمبودهایی كه دارد مشكلاتی از قبیل ریزش مو برای‌تان به ارمغان بیاورد. در این مواقع زیاد جای نگرانی نیست زیرا با طی دوره درمان مشخص شما می‏توانید مشكل خود را به پایان برسانید چراكه مكمل‌هایی وجود دارند كه مخصوص مو‌ها ساخته شده‌اند. این مكمل‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در اینجا می‌توان به چند نوع از آنها اشاره كرد: هیرویت، اكوفن، سیستین ب 6 و. . . از جمله مكمل‏هایی هستند كه می‏توانند در درمان و بهبود این مشكل كمك‌كننده باشند. در مورد مصرف این موارد حتما با پزشك مشورت كنید.

گاهی اوقات روش‌های موضعی می‏توانند از دیگر راه‌های چاره باشند. افرادی كه مثل شما دچار ریزش مو شده‌اند، می‌توانند از آنها برای تقویت و رشد موهای‌شان استفاده كنند چراكه این محلول‏های موضعی ادعا دارند كه در بهبود مشكل ریزش مو تاثیرگذارند. البته این ادعا برای خیلی از افراد به اثبات رسیده است.

شامپوهای ضدریزش مو یكی دیگر از راه‌هایی است كه برای جلوگیری از ریزش موها توصیه می‏شود. اما چقدر به درمان این نوع از شامپوها اعتقاد دارید؟ شاید خیلی از افراد با مصرف این نوع از شامپوها به درمان قطعی دست پیدا نكرده ‏اند یا در داروخانه‌ها به دلیل تنوع در برندها كمی دچار سردرگمی شده ‏اند .

برای جلوگیری از ریزش مو از این رفتارهای غلط دوری كنید

گاهی اوقات رفتارها و عادت‌های اشتباه ما ممكن است به‌طور ناخودآگاه باعث ضعیف شدن موها شوند. در صورتی كه اصلا خودمان خبر نداریم كه این كارها ممكن است یكی از علت‌های عمده ریزش موهای‌مان باشد؛ زمانی كه می‏توانیم با كنترل و ترك عادت‏های‌مان از بروز این اتفاق جلوگیری كنیم، چرا دست به كارهای دیگر می‏زنیم؟! اگر از اشتباهات خود بی‌خبر هستید بهتر است نگاهی به موارد زیر بیندازید:

– از بستن محكم موها با تل سر یا كش خودداری كنید.
– موهای‌تان را به‌صورت عادتی نكشید و دور انگشت خود نپیچید!
– از برنامه غذایی كامل كه حاوی تمام مواد غذایی، میوه و سبزیجات است، استفاده كنید .

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *