اگر بالای ۳۵ سال هستید سالانه قند خون خود را کنترل کنید!

فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان این‌که افراد بالای ۳۵ سال حتما قند خون خود را سالانه یک‌بار پایش کنند، گفت: منظور از قند خون نرمال این است که قند خون ناشتای فرد زیر عدد ۱۰۰ باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا استقامتی امروز در همایش چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بیمارمحور دیابت در ایران در در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: علائم اولیه دیابت شامل پرنوشی و پرادراری است اما توصیه ما به همه افراد بالای 35 سال این است که سالانه حداقل یک‌بار قند خون خود را پایش کنند؛ در صورتی که قند خون آن‌ها در محدوده طبیعی قرار داشت هر سه سال یک‌بار قند خون خود را چک کنند.

وی گفت: منظور از قند خون طبیعی این است که قند خون ناشتای فرد زیر عدد 100 باشد؛ در صورتی که قند خون بالای 126 باشد ممکن است فرد مبتلا به دیابت باشد و در صورتی که قند خون بین 100 تا 125 باشد می‌تواند به معنای قرار داشتن فرد در مرحله پیش دیابت باشد.

فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم افزود: حدود یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت در جهان و نیمی از مبتلایان دیابت در ایران از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت با بیان این‌که افراد مبتلا به دیابت باید اصول درمان خود را به خوبی رعایت کنند، ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت سالانه سه تا چهار بار نیاز به آزمایش دارند؛ کنترل دیابت به معنای کنترل قند خون، فشار خون، ترک سیگار، رژیم غذایی سالم و ورزش است و این تصور درست نیست که افراد مبتلا به دیابت فقط باید مراقب قند خون خود باشند و از چربی خون خود غافل باشند.

استقامتی با تأکید بر این که مبتلایان دیابت باید از خوددرمانی پرهیز کنند، تصریح کرد:‌ درمان‌‌های دیابت در دنیا رو به پیشرفت است که البته برخی از این انواع درمان‌ها به دلیل گران قیمت بودن در دسترس نیست اما این امید وجود دارد که در سال‌های آینده درمان‌های جدید وارد کشور شوند.

رشد 30 درصدی ابتلا دیابت طی 5 سال

حسین قناعتی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه این مراسم با بیان این‌که از سال 1395 تا 1400 شیوع دیابت در ایران 30 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: چاقی عامل حدود 70 درصد بیماری‌های غیرواگیر و از عوامل مهم ابتلا به دیابت به شمار می‌رود.

وی افزود: حدود 25 درصد مردم از ابتلای خود به بیماری دیابت بی‌اطلاع هستند؛ در همین راستا وزارت بهداشت پویش ملی سلامت را آغاز کرده تا افراد بالای 18 سال مبتلا به دیابت در کشور از طریق مراکز بهداشت شناسایی شوند.

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *