blood-sugar

اگر دیابت داری این میوه ها را نخور

شاید برخی از افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند تصور کنند که تنها مصرف قند و شکر برای آنها مضر است و مصرف میوه های شیرین به دلیل قند طبیعی ممانعتی ندارد و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

این تصور کاملا اشتباه بوده و برخی از میوه ها علاوه بر فروکتوز، حاوی گلیسمیک پایین هستند که قند آن به آرامی جذب بدن می‌شود و در نهایت می‌تواند سطح قند خون را به ندرت افزایش دهد.

در ادامه متن با ما همراه باشید تا بیشتر به توضیح این موضوع بپردازیم:

خطر افزایش قند خون

میوه ها معمولا حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز هستند و برخی از آنها به دلیل داشتن مقداری گلیسمیک می‌توانند تغییراتی را در سطح خون افراد ایجاد کنند. همانطور که پیش تر گفته شد، قند موجود در گلیسمیک به آرامی جذب بدن می‌شود و از این طریق می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد و خصوصا برای افراد دیابتی مشکلاتی را ایجاد کند.

میوه های خشک نظیر خرما، کشمش و شیرین کرن بری از گلیسمیک متوسطی برخوردار هستند و کمترین تاثیر را بر سطح قند خون افراد می‌گذارند. علاوه بر آن شما می‌توانید میوه هایی نظیر آناناس و طالبی را در رژیم غذایی کم کربوهیدرات خود جای دهید چرا که این گونه میوه های تازه نیز حاوی گلیسمیک متوسطی اند و آن چنان تغییراتی را در قند خون بدن ایجاد نمی‌کنند.

در صورتی که قصد دارید از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنید بهتر است در این خصوص یک مشاوره تغذیه یا پزشک متخصص کمک بگیرید تا علاوه بر برآورده کردن نیازهایتان، میوه مصرفی شما را کنترل کند تا به مشکل خاصی دچار نشوید.

افرادی که قند دارند باید بدانند که میوه‌ها نیز دارای قند کم و زیاد هستند و میوه‌هایی که قندشان بالاست را باید با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

میوه‌ها حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند و اگر می‌خواهید شکر بخورید، میوه بهترین انتخاب است. خبر خوب این است که میوه‌هایی که میزان قند پایینی دارند، حاوی بالاترین میزان مواد مغذی هستند، از جمله آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی. از طرف دیگر، برخی افراد قند را بهتر از مواد دیگر هضم و پردازش می‌کنند.

اگر شما فردی هستید که به رژیم کم کربوهیدرات خوب پاسخ می‌دهید، باید مراقب باشید.

میزان قند موجود در انواع میوه‌های زمستانی و تابستانی

برای اینکه بدانید کدام میوه پایین ترین سطح قند را دارد بهتر است طبق فرمول زیر عمل کنید. در ادامه این متن میوه هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که از کمترین به بیشترین سطح قند طبقه بندی شده اند:

توت ها:

انواع توت ها میوه هایی با کمترین سطح قند خون هستند که البته می‌توان آنها را منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر دانست.

میوه‌های تابستانی:

هلو، طالبی، زردآلو و نارنگی در دومین رده از میزان قند قرار دارند.

میوه‌های زمستانی:

گلابی، سیب، و مرکبات شیرین مثل پرتقال میزان قند متوسطی دارند. (لمون و لیمو نیز حاوی شکر پایینی هستند).

میوه‌های گرمسیری:

آناناس، انار، انبه، موز، و انجیر تازه حاوی شکر زیادی هستند پس بهتر است در مصرف آنها تعدیل را رعایت کنید (گوآوا و پاپایا کم‌تر از بقیه است).

میوه‌های خشک:

انجیر، زردآلو، خرما، کشمش، آلو سیاه، و بسیاری میوه‌های خشک دیگر حاوی شکر بسیار بالایی هستند.

کدام میوه پایین ترین میزان قند را دارد؟

  1. لیمو سبز (۱.۱ گرم شکر در هر میوه) و لیمو زرد (۱.۵ گرم شکر در هر میوه) که بیشتر به آب میوه تبدیل می‌شوند و سپس شیرین می‌شوند، اما می‌توانید یک برش از آن‌ را با آب خالی اضافه کرده و یا آنها را بر روی غذا بریزید تا مواد مغذی به غذا شما اضافه شود.
  2. زردآلو ( ۳.۲ گرم شکر در هر زردآلو کوچک) شما می‌تواندید از این میوه خوش عطر و طعم نهایت لذت را ببرید و به صورت تازه یا خشک از آن استفاده کنید.
  3. کرن بری (۴ گرم شکر به ازای هر فنجان) به طور طبیعی میزان شکر بسیار کمی دارد، اما معمولاً به حالت رسیده و یا خشک شده آن می‌تواند قند بیشتری را نسبت به حالت عادی خود داشته باشد بنابراین توصیه می‌کنیم در مصرف آن محتاطانه عمل کنید.
  4. تمشک (۵ گرم شکر در هر فنجان) میوه مناسبی برای کسانی است که به دنبال میوه هایی با قند پایین هستند. ما می‌توانید این میوه فوق العاده را به صورت تازه یا یخ زده میل کنید.
  5. کیوی (۶ گرم شکر در هر کیوی) طعم ملایمی دارد و می‌تواند رنگ بسیار زیبایی به سالاد میوه شما بدهد.
  6. توت فرنگی (۷ گرم شکر در هر فنجان) کمی شکر بیشتر از تمشک حاوی شکر است. میوه خوش عطر توت فرنگی می‌تواندانتخاب خوبی برای یک اسنک، سالاد میوه، یا به عنوان یک جز در یک آب میوه، سس و یا دسر هستند.

منبع: شهر خبر

همچنین ببینید

Avocado

مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصرف آووکادو در خانم‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت را در بزرگسالان بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم آووکادو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد که این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *