عوارض اعتیاد به تلویزیون

عوارض اعتیاد به تلویزیون

دیدن چند ساعت برنامه‌‎های سرگرم کننده تلویزیون چه ضرری میتواند داشته باشد؟ اگر عقیده شما در مورد تلویزیون این است پس یقیناً سلامت شما در خطر است!، پیشنهاد میکنیم این مقاله را با دقت بخوانید:

به گزارش مجله تناسب اندام؛ ایده “معتاد به تلویزیون”، تداعی کننده‌ی تصاویر افراد چاق، تنبل، نامرتب و بی حال است. ما از تحقیقاتی که نشان داده‌اند هر چه ساعات تماشای تلویزیون در روز بیشتر باشد، خطر اضافه وزن یا چاقی بالاتر است، مطلع هستیم. برای مدت طولانی گمان می‌رفت که معتادان تلویزیون به این علت وزن بیشتری دارند که در هنگام تماشای تلویزیون، بیشتر هله هوله می‌خورند. اما آیا می‌دانستید که در واقع وضعیت دراز کشیدن برای مدت زمان طولانی، برای سلامت‌تان خطرناک است؟

تنبل بودن چگونه بر سلول‌های چربی تأثیر می‌گذارد

یک مطالعه جدید از دانشگاه تل آویو که در مجله فیزیولوژی (فیزیولوژی سلولی آمریکا) منتشر شد، دریافت که سلول‌های preadipocyte که پیش ساز سلول چربی هستند، درهنگامیکه شما دراز می‌کشید یا می‌نشینید، بسیار سریع‌تر به سلول‌های چربی تبدیل می‌شوند و حتی چربی بیشتری تولید می‌کنند. این مدت‌های طولانی نشستن یا دراز کشیدن که در آن، ما بر قسمت‌هایی از بدن‌مان سنگینی وارد می‌کنیم، به زمان‌های “بارهای کشش مکانیکی” معروفند.

به عبارت ساده، غیر فعال بودن باعث می‌شود که بدن‌تان در داخل سلول‌های چربی موجود، چربی بیشتری بسازد، بنابراین این سلول‌ها خودشان بزرگتر می‌شوند. وارد کردن فشار مداوم بر سلول‌های بدن شما باعث می‌شود که سلول‌های چربی گسترش یابند و بزرگتر شوند.

این آسیب غیر قابل بازگشت است

خبر نگران کننده‌تر این است که روز به روز، محققان بیشتری در می‌یابند آثار مخربی که زمان‌های استراحت طولانی بر بدن شما می‌گذارند، نمی‌تواند با ورزش کردن خنثی شود حتی اگر شما ورزش شدیدی مانند دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید. این بدان معناست که شما نمی‌توانید ساعت‌ها دراز کشیدن در مقابل تلویزیون را با این بهانه که در همان روز ورزش کرده‌اید توجیه کنید. حتی یک ساعت تمرین کردن در باشگاه، اثرات مخرب و مضری که ساعت‌ها بی‌تحرکی بر روی بدن شما می‌گذارد را خنثی نخواهد کرد.

یک مطالعه‌ی جدید که در مجله کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شد، دریافت احتمال حمله‌ی قلبی یا عارضه‌ی قلبی در مردانی که گزارش داده بودند در روز ۲ ساعت یا بیشتر از ۲ ساعت در جلوی تلویزیون نشسته‌اند، دو برابر مردانی بود که گزارش داده بودند ساعات کمتری تلویزیون می‌بینند و احتمال مرگ به هر علت در مردانی که گفتند ۴ ساعت یا بیشتر را بی تحرک هستند، ۵۰ درصد بالاتر بود. ورزش، خطرات مرتبط با ساعت‌ها تماشای تلویزیون را بی‌اثر نکرد. مطالعات متعدد دیگری نیز وجود دارند که به چنین نتایج مشابهی رسیده‌اند.

جلوگیری از آسیب سلولی

دانشمندان در حال حاضر در حال انجام مطالعاتی هستند تا حداقل مقدار زمان برای انجام فعالیت‌های استراحتی (تفریحی) که باعث چنین تغییراتی در سلول‌های چربی می‌شود را تعیین کنند. در این میان، کارشناسان در حال حاضر توصیه می‌کنند که زمان چنین فعالیت‌های کم تحرکی مانند تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی یا گشت و گذار در اینترنت را به یک ساعت یا کمتر از یک ساعت در روز محدود کنید.

برای جلوگیری از این آسیب جبران ناپذیر به بدن‌تان، زمان تماشای تلویزیون را درهفته، چند ساعت کاهش دهید تا زمانی که بیشتر از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا نکنید. علاوه بر کاهش خطر ابتلای شما به چندین مشکل سلامتی، ممکن است متوجه شوید زمان بیشتری برای انجام سایر فعالیت‌های مورد علاقه‌تان دارید یا از این زمان فراغت اضافی برای کشف کردن سرگرمی‌ها یا علایق جدید استفاده کنید.

منبع:شهر خبر

همچنین ببینید

9 ویژگی اخلاقی مهم برای یک دکتر پنجه طلا قلب تهران

دکتر رامین بقایی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان می‌باشند که با بیش از 20 سال سابقه، به عنوان دکتر پنجه طلا قلب تهران شناخته می‌‌شوند. ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هستند و همچنین به مدت 3 سال به عنوان ریاست بخش جراحی قلب در بیمارستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *