جلوگیری از جوش صورت

اگر می‌خواهی جوش صورت نزنی این ۷ خوراکی را نخور!

جوش یک بخش ملتهب شده از پوست است که تقریبا 10 درصد از جمعیت کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فاکتورهای زیادی در بروز این التهاب‌ها نقش دارند؛ مانند باکتری‌ها، انسداد منافذ پوست، عوامل هورمونی، استرس و در نهایت، برخی خوراکی‌ها.

ارتباط میان خوراکی‌ها و جوش صورت، کمی بحث برانگیز است، اما طبق تحقیقات صورت گرفته رژیم غذایی نقشی مهم و اساسی بر آکنه صورت دارد. در این مقاله به بررسی خوراکی‌های مفید و مضر برای آکنه‌ها خواهیم پرداخت.

خوراکی هایی که باعث جوش صورت می‌شوند

بسیاری از افراد با توجه به نوع پوست و ویژگی های متفاوتشان ممکن است با مصرف برخی از خوراکی ها دچار جوش های پوستی شوند که در ادامه متن برخی از خوراکی هایی که تاثیر منفی بر پوست می‌گذارند را بررسی کردیم از جمله:

شکر

شکری که در خوراکی‌های مختلف مثل نوشابه‌ها، آب میوه‌ها، عسل و خیلی چیزهای دیگر وجود دارند و ما مصرف می‌کنیم، منابع غنی‌ای از کربوهیدرات‌ها هستند. این مواد به سرعت وارد جریان خون شده و جذب می‌شوند و باعث افزایش قند خون می‌شوند که در نهایت به جوش منتهی می‌شود.

محصولات لبنی

در برخی از آزمایشات انجام شده مشخص شد که افراد و مخصوصا نوجوان‌هایی که شیر کم چرب مصرف می‌کردند، بیشتر جوش پوستی می‌زدند. البته هنوز دلیل و منطق آن مشخص نیست و دانشمندان نتوانسته‌اند ارتباطی میان شیر و آکنه را پیدا کنند؛ اما در هر صورت اگر احساس می‌کنید بعد از مصرف محصولات لبنی، وضعیت التهاب پوست صورتتان بدتر می‌شود، مصرف آن را کاهش دهید.

فست فودها

افرادی که زیاد فست فود مصرف می‌کنند، بیشتر دچار این لکه‌های پوستی می‌شوند. دلیل این مورد هم هنوز مشخص نیست و دانشمندان موفق به کشف ارتباط میان فست فود و آکنه نشده‌اند.

شکلات

در یک آزمایش که بر روی مردان صورت گرفت، مشخص شد که مصرف شکلات‌های شیری، عاملی موثر در بروز آکنه است. این محصولات به دلیل داشتن قند بالا باعث تولید غدد چربی و تشدید آکنه می‌شوند.

غذاهای چرب

غذاهایی که با روغن زیاد سرخ شوند، و یا در ساختار خودشان چربی زیادی داشته باشند، باعث بروز التهابات پوستی از جمله جوش می‌شوند. این چربی‌ها باعث افزایش ترشح چربی در سطح پوست می‌شوند که به جوش بر روی صورت ختم می‌شود.

غذاهای سرشار از امگا 6

برخی خوراکی‌ها مانند برشتوک، سویا و برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، گردو و آجیل‌ها منبع غنی‌ای از امگا 6 هستند. وجود این اسید در بدن حیاتی است، اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند تاثیرات منفی بر پوست بگذارد. مصرف بیش از حد این اسید چرب اشباع نشده باعث می‌شود تا چربی بیشتری در سطح پوست ترشح شود که این امر موجب انسداد منافذ می‌شود.

گوشت و پروتئین حیوانی

اگر شما دچار آکنه‌هایی در ناحیه فک و گردن می‌شوید که رنگشان قرمز تیره است، احتمالا باید مصرف گوشت خود را کاهش دهید؛ چرا که مصرف بیش از حد گوشت مانند مرغ و یا گوسفند، می‌تواند باعث بروز این لکه‌ها بر روی پوست شود.

خوراکی های مفید برای جوش های پوستی؟

همانطور که خوراکی‌هایی وجود دارند که پوست شما را خراب می‌کنند، غذاهایی هم به منظور شاداب کردن پوست شما وجود دارند. در کل غذاها با شاخص گلایسمی (GI : Glycemic Index) پایین باعث بهبود پوست شما می‌شوند. از نوع خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

کربوهیدرات‌های پیچیده که در خوراکی‌های زیر یافت می‌شوند :

  • گوجه
  • هویج
  • اسفناج
  • حبوبات
  • سیب زمینی شیرین
  • فلفل‌های زرد و قرمز
  • میوه‌ها و سبزیجات(در حالت طبیعی خود)
  • غلات کامل (کینوا (خاویار گیاهی)، نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای)

ویتامین‌های A، D، E

طبق برخی آزمایشات افرادی که دچار کمبود ویتامین A و E هستند، بیشتر دچار آکنه می‌شوند. از خوراکی‌هایی که غنی از ویتامین A هستند می‌توان به ماهی تن، کره، تخم مرغ و ماهی خال مخالی اشاره کرد.

آجیل، بادام، بادام زمینی و بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. دقت داشته باشید که در صورت تمایل به مصرف مولتی ویتامین‌ها، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پروبیوتیک‌ها

این مخمر به “باکتری خوب” هم مشهور است. پروبیوتیک‌ها نقش نوش دارو را برای بیش از نیمی از مشکلات پوستی ما بازی می‌کنند. یک روده سالم از بروز التهاب‌ها جلوگیری می‌کند که همین امر احتمال بروز آکنه را بسیار کاهش می‌دهد. از مواد پروبیوتیک‌دار می‌توان به ماست و دوغ اشاره کرد.

زردچوبه

زردچوبه دارای کورکومین (Curcumin) است، یک آنتی اکسیدان قوی که موجب بهبود التهاب می‌شود. این ماده همچنین قند خون را تنظیم کرده و از به وجود آمدن باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. این ماده را می‌توانید به صورت یک مکمل با تجویز پزشک مصرف کنید، به شکل ادویه آن را در غذا بریزید و یا با آن دمنوش درست کنید و از فواید جادویی آن بهره‌مند شوید!

روی

نخود، لوبیا، تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو حلوایی، گوشت و صدف دریایی منابع غنی از روی هستند. افرادی که دچار کمبود روی هستند مستعد جوش بیشتری هستند.

همچنین ببینید

Botox

بوتاکس تقلبی جان ۱۹ زن را در معرض خطر قرار داد!

گزارش جدیدی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که ۱۹ زن در ۹ ایالت آمریکا بعد از تزریق بوتاکس بیمار شدند. برای اطمینان از ایمنی، مراجعه به یک متخصص پوست دارای مجوز و پرسیدن سوال در مورد محصول تزریقی قبل از عمل، بسیار مهم است. مسمومیت با بوتولیسم که می‌تواند ناشی از تزریق اشتباه یا استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *