ماسک‌ها از پس آلودگی هوا بر نمی‌آیند!

ماسک‌ها از پس آلودگی هوا بر نمی‌آیند!

گرچه امروزه بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی دنیا از ماسک‌های هوا استفاده می‌کنند اما مطالعه ای جدید در کشورهای آسیایی نشان می‌دهد ماسک پارچه ای تنها مانع ذرات درشت می‌شود و نقش مؤثری در برابر آلاینده‌های هوا ندارد و تصور اشتباهی از حفظ سلامت را ارایه می‌دهد.
گروهی از محققان میزان فیلتر چهار نوع ماسک را آزمایش کردند؛ ماسک جراحی، دو نوع ماسک پارچه ای و نوعی پارچه ای مخروطی شکل با منافذ تهویه. از بین ماسک‌های پارچه ای، انواع دارای دریچه‌های تهویه کارآمدتر بوده که قدرت محافظت در برابر 80 تا 90 درصد ذرات مصنوعی و نزدیک به 57 درصد آلاینده‌های دیزلی را دارد. ماسک‌های کاملاً پارچه ای برای محافظت در برابر ذرات کوچک‌تر از 5/2 میکرومتر مؤثر نیستند. این ذرات خطرناک بوده زیرا می‌توانند در بافت ریه نفوذ کنند. ماسک‌های پارچه ای در دسترس و ارزان نیز مانع از ورود 40 تا 65 درصد ذرات درشت می‌شود. تأثیر ماسک‌های جراحی نیز کمی بیشتر از انواع پارچه ای است.
متأسفانه ماسک‌های نه چندان کارآمد بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با قیمت ارزان در کشورهای در حال توسعه به فروش می‌رسد.
گازهای فرار، آلاینده‌های فعالیت‌های صنعتی و سوخت چوب مواد مضری را وارد جو می‌کند. ذرات با اندازه چند میکرون در ریه‌ها نفوذ کرده و زمینه ساز بیماری‌های تنفسی، قلبی و سرطان ریه می‌شود. بجز استفاده از ماسک، بهترین راهکار برای محافظت در محیط‌های آلوده، محدودیت انجام فعالیت‌های جسمانی شدید است.

منبع: www.Top Santé.fr

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *