impact-shower-cold-water

دوش آب سرد برای سلامتی بدن مفید است؟

دوش آب سرد یکی از روش های ساده و کم هزینه برای بهبود پوست و مو است که در بسیاری از کشورها به عنوان یک درمان طب سنتی شناخته می‌شود. تاثیر دوش آب سرد بر پوست و مو بسیار متنوع است و شامل تقویت عضلات، افزایش جریان خون، بهبود تغذیه پوست، کاهش التهاب و ترشح چربی می باشد.

در این مقاله به بررسی برخی از تاثیرات مثبت دوش آب سرد بر پوست و مو خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید:

دوش آب سرد و افزایش گردش خون

یکی از اصلی ترین دلایلی که پزشکان توصیه می‌کنند از دوش آبسرد قافل نشوید کمک به افزایش گردش خون است. زمانی که آب سرد به پوست شما برخورد می‌کند گردش خون در سطح بدنتان محدود تر می‌شود.

این فرآیند سبب می‌شود تا خون در بافت های عمیق تر بدن شما برای حفظ کردن دمای ایده آل بدن با سرعت بیشتری به گردش درآید.
از این رو دوش گرفتن با آب سرد برای افرادی که دچار فشار خون بالا یا بیماری های قلبی عروقی هستند نتیجه عکس را نسبت به آب گرم دارد و سبب می‌شود سیستم گردش خون را برای کاهش التهاب تحریک کند که این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به پیشگیری بیماری های قلبی عروقی شود.

کاهش درد عضلانی بعد از تمرینات شدید

آب سرد خاصیت احیا کنندگی دارد و می‌تواند بعد از یک تمرین بدنی سخت و شدید، عضلات را ترمیم و شل کند.
با وجود اینکه تحقیقاتی محدودی در حوزه تاثیرات دوش آب سرد بر بدن صورت گرفته اما با این حال مطالعات انجام شده نشان می‌دهد آب سرد به درخشندگی و سلامت پوست و مو افراد کمک می‌کند.

بر اساس توضیحات سایت معتبر www.healthline.com دکتر ژاکلین شافر، متخصص سلامتی، بر این باور است که آب سرد جریان خون را سفت و منقبض می‌کند و از این طریق به سلامت پوست شما و درخشندگی موهایتان کمک می‌کند.
همچنین طبق مقاله ای که در وب سایت NaturallyCurly.com منتشر شده است، آب سرد باعث بسته شدن کوتیکول موهای شما می‌شود و آنها را تقویت می‌کند.

همچنین، آب سرد، بر خلاف آب گرم، لایه سبوم را که یک مانع طبیعی روغن کاری شده برای محافظت از پوست و مو است را خشک نمی کند. در نتیجه اثرات مثبت آب سرد بر روی موهای شما به مرور زمان به قوی تر و سالم بودن آن کمک می‌کند.

مضرات دوش آب سرد

• در صورتی که بدنتان سرد است، حمام آب سرد ایده خوبی برای شما نخواهد بود چرا که به گرم کردن بدن کمک نمی‌کند و منجر به سردتر شدن بدن می‌شود که برای گرم کردن آن مدت زمان بیشتری نیاز است تا دمای بدن متعادل شود.

• در صورتی که بیمار هستید دوش آب سرد ایده خوبی برای شما نخواهد بود چرا که در ابتدا دمای سرد برای سیستم ایمنی بدن شما مناسب نیست و ممکن است بدنتان را در دوران بیماری ضعیف تر کند.

چرا دوش آب گرم دوست داریم؟

اگر در هنگام استراحت یا به خواب رفتن در شب مشکل دارید، ممکن است وسوسه شوید که برای کاهش استرس روز دوش آب گرم بگیرید.

از طرفی این یک روش معمول برای آرام سازی عضلات قبل از خوابیدن است چرا که دوش آب گرم سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را فعال می‌کند و در نتیجه باعث خستگی و ریلکس کردن بدن می‌شود.

سایر فواید دوش آب گرم عبارتند از:
• تسکین علائم تنفسی
• کمک به لک پوستی
• کمک به آرامش عضلانی

دوش آب گرم چه معایبی دارد؟

• دوش آب گرم می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند. همچنین قرار گرفتن پوست در معرض آب داغ سبب آسیب به سلول های کراتین پوست می‌شود که در بیرونی ترین لایه پوست یعنی اپیدرم قرار گرفته است که این اختلال به وجود آمده در سلول ها خشکی پوست را به دنبال دارد.

• همچنین دوش آب گرم می‌تواند برخی از بیماری های پوستی را بدتر کند. با افزایش دمای آب، خشک شدن پوست آسان تر می‌شود و می‌تواند شرایطی مانند اگزما را بدتر کند.

• دوش آب گرم می‌تواند فشار خون شما را نیز افزایش دهد. اگر مشکلات فشار خون بالا یا بیماری های قلبی عروقی دارید، دوش گرفتن با آب گرم ممکن است شرایط را برای ما بدتر کند.

 

همچنین ببینید

Botox

بوتاکس تقلبی جان ۱۹ زن را در معرض خطر قرار داد!

گزارش جدیدی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که ۱۹ زن در ۹ ایالت آمریکا بعد از تزریق بوتاکس بیمار شدند. برای اطمینان از ایمنی، مراجعه به یک متخصص پوست دارای مجوز و پرسیدن سوال در مورد محصول تزریقی قبل از عمل، بسیار مهم است. مسمومیت با بوتولیسم که می‌تواند ناشی از تزریق اشتباه یا استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *