همه چیز درباره مدفوع خونی

اگر به دستشویی بروید و مقدار کمی خون روشن تا سیاه را داخل مدفوع خود مشاهده کنید ، خونریزی رکتوم را تجربه می کنید. خونریزی رکتوم دلایل زیادی دارد و می تواند در نتیجه ضعف یا ناهنجاری در ناحیه دستگاه گوارش شما اتفاق بیفتد. بواسیر شایعترین علت خونریزی روده است.

خون در مدفوع یعنی خونریزی در دستگاه گوارش شما وجود دارد. بعضی اوقات مقدار خون به حدی اندک است که تنها با آزمایش مدفوع (که خون پنهان را در مدفوع بررسی می کند) قابل تشخیص است. در موارد دیگر ممکن است بعد از مدفوع کردن خون قرمز روشن ، روی دستمال توالت یا توالت قابل مشاهده باشد. خونریزی که در دستگاه گوارش بیشتر اتفاق می افتد ممکن است باعث شود مدفوع سیاه و تیره به نظر برسد.

 

علل احتمالی مدفوع خونی عبارتند از:

 

بیماری دیورتیکولار:

 

دیورتیکولار کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون می آیند. معمولاً دیورتیکول ها مشکلی ایجاد نمی کنند ، اما گاهی اوقات آنها می توانند خونریزی کرده یا آلوده شوند.

شکاف مقعد:

 

ایجاد بریدگیهایی در بافت مقعد باعث خونریزی می شود. بریدگیها اغلب با عبور مدفوع بزرگ و سفت ایجاد می شود و می تواند دردناک باشد.

کولیت التهاب روده بزرگ:

 

از جمله دلایل شایع آن عفونتها یا بیماری التهابی روده است .

آنژیو دیسپلازی:

 

شرایطی که رگ های خونی نازک و غیر طبیعی منجر به خونریزی می شوند.

زخم معده:

 

زخم باز در پوشش معده یا اثنی عشر ، انتهای فوقانی روده کوچک است. بسیاری از زخم های گوارشی در اثر عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) ایجاد می شوند. استفاده طولانی مدت یا دوز بالای داروهای ضد التهاب مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می تواند باعث زخم شود.

پولیپ یا سرطان:

 

پولیپ ها تومور خوش خیم هستند که می توانند رشد کنند ، خونریزی کنند و سرطانی شوند. سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است که اغلب باعث خونریزی می شود که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

مشکلات مری:

 

واریس واریس مری یا پارگی در مری می تواند به ریزش شدید خون منجر شود.

تشخیص علت مدفوع خونی :

 

مهم است که پزشک هرگونه خونریزی در مدفوع را ارزیابی کند. هر گونه جزئیاتی که می توانید در مورد خونریزی بیان کنید به پزشک کمک می کند تا علل خونریزی را پیدا کند. به عنوان مثال ، یک مدفوع سیاه و تیره احتمالاً یک زخم یا مشکل دیگر در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است. خون قرمز روشن یا مدفوع مایل به نارنجی معمولاً نشانگر مشکلی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش مانند بواسیر یا دیورتیکولیت است .

پس از گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی ،پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت خونریزی انجام دهد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لاواژ نازوگاستریک:

 

آزمایشی که ممکن است به پزشک اطلاع دهد که آیا خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی وجود دارد یا خیر. این روش شامل از بین بردن محتویات معده از طریق لوله ای است که از طریق بینی وارد معده می شود. اگر معده حاوی شواهدی از خون نباشد ، ممکن است خونریزی متوقف شده یا در دستگاه گوارش تحتانی احتمال بیشتری داشته باشد.

اسفوگاگاستروودوودنوسکوپی (EGD):

 

روشی که شامل قرار دادن آندوسکوپ یا لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک در انتها ، از طریق دهان و پایین مری به معده و دوازدهه است. پزشک می تواند از این روش برای جستجوی منبع خونریزی استفاده کند. آندوسکوپی همچنین می تواند برای جمع آوری نمونه های بافت کوچک برای معاینه تحت میکروسکوپ ( بیوپسی ) استفاده شود.

کولونوسکوپی:

 

کولونوسکوپی روشی مشابه EGD به جز اینکه دامنه از طریق مقعد برای مشاهده روده بزرگ وارد می شود. مانند EGD ، كولونوسكوپی می تواند برای جمع آوری نمونه های بافتی به بیوپسی استفاده شود .

انتروسکوپی:

 

انتروسکوپی روشی مشابه EGD و کولونوسکوپی که برای معاینه روده کوچک استفاده می شود. در مواردی این شامل بلع یک کپسول با یک دوربین کوچک در داخل است که با عبور از دستگاه گوارش ، تصاویر را به مانیتور ویدیویی منتقل می کند.

اشعه ایکس باریم:

 

روشی که از ماده حاجب به نام باریم استفاده می کند تا دستگاه گوارش روی اشعه ایکس ظاهر شود. باریم ممکن است بلعیده شود یا داخل روده وارد شود.

اسکن رادیونوکلئید:

 

روشی که شامل تزریق مقادیر کمی مواد رادیواکتیو به داخل ورید و سپس استفاده از دوربین مخصوص برای دیدن تصاویر جریان خون در دستگاه گوارش برای تشخیص محل خونریزی است.

آنژیوگرافی:

 

روشی که شامل تزریق یک رنگ مخصوص به رگ می شود که رگ های خونی را در اسکن اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT) قابل مشاهده می کند. این عمل خونریزی را به عنوان نشت رنگ از رگهای خونی در محل خونریزی تشخیص می دهد.

لاپاراتومی:

 

لاپاراتومی یک عمل جراحی که در آن پزشک شکم را باز و معاینه می کند. این ممکن است لازم باشد اگر آزمایشات دیگر نتوانند علت خونریزی را پیدا کنند.

پزشک همچنین آزمایش خون را در صورت وجود خون در مدفوع انجام دهد. این آزمایشات ممکن است به دنبال مشکلات لخته شدن ، کم خونی و وجود عفونت H. پیلوری باشد.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *