مزایای یک روش جدید علمی در کاهش شمار تولد نوزادان معلول ذهنی

مزایای یک روش جدید علمی در کاهش شمار تولد نوزادان معلول ذهنی

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی جزییاتی از مزیت های یک روش جدید تعیین «توالی ژنتیکی» را اعلام کرد و گفت: در این روش از تولد نوزادان معلول ذهنی جلوگیری می شود.
سعید رضا غفاری عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاه موسوم به «پژوهشگاه ابن سینا» به خبرنگار ایرنا گفت: جلوگیری از تولد نوزادان معلول ذهنی، کمک به درمان افراد ناتوان ذهنی و جلوگیری از پیشرفت بیماری از جمله مزیت های روش جدید تعیین توالی ژنتیکی است.
بر اساس آمارهای منتشر شده حدود یک درصد از نوزادان ایرانی دچارعقب ماندگی ذهنی هستند و تعداد زیادی از آنان با معلولیت های شدید به دنیا می آیند که علاوه بر تحمل آلام و درد توسط بیمار، بار مالی زیادی به خانواده ها و دولت تحمیل می شود.
هوش و سلامت ذهنی یکی از مهمترین صفات انسانی است و هر زمانی که ذهن دچار آسیب شود علاوه بر معلولیت ذهنی، کیفیت زندگی افراد و اطرافیان آنها کاهش می یابد.
غفاری گفت: جلوگیری از هزینه های بی مورد درمانی و تشخیصی، جلوگیری از تکرار آزمایشات پاراکلینیکی، کاهش تصویربرداری های مختلف و بررسی بالینی از دیگر مزایای این روش جدید است.
وی، شناسایی جهش های شایع ژنتیکی در کشور را از دیگر مزایای این روش دانست و گفت: بر این اساس، جهش های ژنتیکی خاص در هر منطقه کشور شناسایی شده و از این طریق می توان به تشخیص موارد مشابه در هر خانواده و منطقه کمک کرد و همچنین در مدیریت درمان افراد بیمار کمک های لازم را ارائه داد.
غفاری، عوامل ژنتیکی را یکی از دلایل اصلی نانوانی ذهنی اعلام کرد و گفت: درصورتی که عقب ماندگی ذهنی با فاصله زمانی کوتاهی از تولد تشخیص داده شود، از بلاتکلیفی خانواده جلوگیری می شود و در مواردی نیز امکان مدیریت بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن هم وجود دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، تعداد ژن های شناسایی شده هر فرد را 21 هزار ژن اعلام کرد و گفت: حداقل هزار و 500 ژن شناخته شده در ایجاد ناتوانی ذهنی نقش دارند.
وی ادامه داد: بررسی این تعداد ژن با روش های قبلی برای یافتن ژن معیوب، کاری بسیار مشکل بوده و نیاز به آزمایشات متعدد داشته که احتمالا ژن معیوب شناسایی نمی شد اما در روش جدید با انجام یک آزمایش امکان شناسایی ژن معیوب میسر است.
غفاری با اشاره به اینکه این روش توانمندهایی فراوانی در عرصه های مختلف پزشکی دارد، افزود: روش جدید تعیین توالی ژنتیکی این توانایی را به ما می دهد که در یک آزمایش تمام ژن های شناخته شده انسان را بررسی کرده و ژن معیوب را شناسایی کنیم.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *