مواد غذایی مخصوص برای تقویت تخمک گذاری

تقویت تخمک و تخمک گذاری با مواد غذایی

برای یک زن، تخمک سالم در تخمدان ها، نظم چرخه قاعدگی، باروری را در آینده و توانایی او را مشخص می کند.
سوالی که ممکن است در حال حاضر در ذهن شما باشد این است که “چگونه یک زن تضمین می کند که تخمک های او سالم هستند؟”تغییرات ساده زندگی، تغذیه برنامه ریزی شده و رژیم غذایی سالم می تواند کیفیت تخمک و تخمک گذاری را بهبود بخشد و همچنین احتمال حامله شدن را افزایش دهد.

چرا کیفیت تخمک ها مهم است؟

سنگ بنای باروری سالم، سلامت تخمک های شماست که بر احتمال بارور سازی آن ها تاثیر می گذارد و همچنین احتمال حامله شدن را تعیین می کند.در سال های گذشته گفته می شد که سلول های تخمک ها در طی سالهای زندگی اصلا تولید نمی شوند و در زمان جنینی همه آنها تولید نمی شدند بلکه فقط بارور و رها سازی می شوند.

تقویت تخمک گذاری با راهکارهای مفید و تغذیه مناسب

1. جریان خون و اکسیژن زایی مناسب:

کاهش جریان خون به علت کم ورزش کردن، کم آبی و غلظت خون می تواند جریان خون غنی از اکسیژن را برای سلامتی تخم ک و تخمدان سالم محروم کند.ننوشیدن آب کافی می تواند جریان خون را در سیستم تولید مثل مختل کند. هر روز آب بنوشید و از یک برنامه روتین ورزشی پیروی کنید که شامل راه رفتن، دویدن یا یوگا برای تحریک گردش خون تازه به سلول ها در تخمدان ها و رحم است.

2. ماساژ باروری:

ماساژ شکمی یکی از بهترین روش های درمانی است که جریان خون را به رحم و تخمدان افزایش می دهد و جریان خون اکسیژن دار تازه را هم زیاد می کند و خون راکد را از بین می برد. درمانگری که تخصص باروری است را پیدا کنید و ماساژ خود را از روز بعد از اتمام پریودتان آغاز کرده و تمام طول ماه را ادامه دهید.

3.تعادل هورمونی:

استرس، رژیم غذایی نامناسب و دیگر بیماری های سبک زندگی باعث عدم تعادل در هورمون ها می شود.این باعث می شود که تخمک خنثی شود، چرخه باروری اش قطع شود و تخمک گذاری اتفاق نیفتد.سعی کنید استرس کمتری داشته باشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا تعادل هورمونی و یک سیستم غدد درون ریز را در هنگام تلاش برای حامله شدن کسب کنید.

4. غذاهای مغذی:

رژیمی که غنی از اسید فولیک باشد، تخمدان را حمایت می کند و همچنین تخم های سالم تولید می کند.مطمئن شوید که سبزیجات برگ دار، محصولات لبنی و ماهی را در رژیم غذایی خود دارید تا از سلامت تخمک هایتان پشتیبانی کنید.

رژیم باروری برای بهبود کیفیت تخمک ها و تقویت تخمک گذاری :

1. آوکادو برای تقویت تخمک گذاری:

این سوپر خوراکی مقدار چربی بالایی در میوه ها دارد که به سلامتی تخمک ها کمک می کند.آوکادو چربی زیادی دارد (چربی خوب مورد نیاز بدن است) که به حفظ سلامت باروری خوب کمک می کند. آن ها می توانند به صورت ساندویچ، سالاد و یا حتی به صورت دیپ مصرف شوند.

2. حبوبات و عدس مناسب تقویت تخمک گذاری:

عدم وجود آهن در بدن شما می تواند منجر به عدم تخمک گذاری شود.لوبیا و عدس منبع غنی آهن و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای باروری حیاتی می باشند.مهم است که هر روز یک وعده لوبیا و عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

3. تقویت تخمک گذاری با آجیل و میوه های خشک:

میوه های خشک و آجیل ها یک منبع بزرگ از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند.سلنیوم آنتی اکسیدانی است که جلو رادیکال های آزاد را می گیرد و تولید تخمک های بهتری را اداره می کند.

4. کنجد تقویت کننده تخمک گذاری:

این دانه ها غنی از روی هستند و به تولید هورمون های مسئول سلامت تخمک ها کمک می کنند.دانه های کنجد غنی از چربی های اشباع شده می باشند.
هوموس حاوی تاهینی است (خمیر دانه کنجد)، پی هوموس در رژیم غذایی شما راهی خوب برای افزایش سلامت تخمک هاست.همچنین اگر نمی خواهید به تنهایی آن را بخورید ، دانه های کنجد را می توانید به غلات و سالاد اضافه کنید.

5. تقویت تخمک گذاری با توت ها:

این میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از تخمک ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این سوپر خوراکی ها شما را در مقابل تعدادی از مشکلات محافظت می کنند.
آن ها را می توانید خالی بخورید یا در سالاد میوه یا اسموتی ها مصرف کنید. به شما توصیه می شود هر هفته حداقل سه وعده از این توت ها را بخورید.

6. تقویت تخمک گذاری با سبزیجات پر برگ سبز:

اسفناج، کلم پیچ، و دیگر سبزیجات پر شاخ و برگ غنی از اسید فولیک، آهن، منگنز، کلسیم و ویتامین A هستند. هر روز حداقل دو وعده سبزیجات سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

7. تقویت تخمک گذاری با ریشه ماکا:

ریشه گیاه ماکا شگفت انگیز است و شامل 31 مواد معدنی مختلف و 60 فیتونوترین است.اعتقاد بر این است که سلامت اسپرم و تخمک را افزایش می دهد.
تعادل هورمونی را تثبیت می کند و میل جنسی را افزایش می دهد و این محصول را می توان پودری یا در یک کپسول خرید.پودر ریشه ماکا را می توان به اسموتی ها اضافه کرد و یا حتی برای ساختن شکلات مورد استفاده قرار می گیرد.

8. زنجبیل برای تقویت تخمک گذاری:

زنجبیل هم خواص ضد التهابی دارد که گردش خون را افزایش داده و هضم سالم را ترویج می دهد.این کار به کاهش هر گونه ناراحتی در سیستم تولید مثل چرخه های پریودی سالم و کاهش التهاب اعضای تناسلی کمک می کند.یکی از بهترین راه ها برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی، نوشیدن مقداری چای زنجبیل است.

9. تاثیرات دارچین در تقویت تخمک گذاری:

دارچین برای بهبود عملکرد تخمدان ها مشهور است و تولید تخمک مناسب را با تحریک مقاومت انسولین تسریع می کند.به زنانی که مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان هستند، توصیه می شود که دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.یک چهارم قاشق چای دارچین را هر روز مصرف کنند.

10. فواید آب برای تقویت تخمک گذاری:

به لحاظ فنی آب یک جز ضروری برای سلامت تخمک هاست.هدف شما نوشیدن 8 لیوان آب در روز است از نوشیدن آب ها با بطری های پلاستیکی خودداری کنید.مواد شیمیایی بطری های پلاستیکی می توانند تاثیر منفی بر سلامتی تخمک ها بگذارند.

تقویت تخمک گذاری برای سریع حامله شدن

1. از کافئین، الکل و سیگار دوری کنید:

سیگار هرگز برای سلامتی خوب نبوده و حتی منجر به از بین رفتن تخمک ها در تخمدان ها شده است.

2. مدیریت استرس:

استرس باعث تولید هورمون هایی مثل کورتیزول و پرولاکتین می شود که می تواند به تولید تخمک و تخمک گذاری ضربه بزند.

3. تغذیه سالم:

یک درمان طبیعی برای سلامت تخمک خوب در زنان غذایی است که با سبزیجات برگ دار، ماهی، آجیل و میوه های تازه پر می شود تا به تخمک های شما کمک کند که سالم بماند و باروری را افزایش دهد.
از غذاهای سرخ شده، فرآوری شده یا گوشت و نمک اضافی و شکر پرهیز کنید.

4. رسیدن به یک شاخص توده بدنی سالم و طبیعی ( BMI ):

چاقی برای جلوگیری از روند تولید و افزایش وزن اکسیداتیو در بدن می تواند منجر به مشکلات باروری شود، چرا که تعادل هورمونی را تغییر می دهد و تخمک گذاری را مختل می کند. این شاخص باید بین 18.5-24.9 باشد. به عنوان مثال ، زنی که 5 فوت و 6 اینچ قد دارد باید وزنی بین 70 – 52 کیو گرم داشته باشد. سعی کنید با خوردن غذا و ورزش مناسب وزن سالم بمانید.

5. گردش خون:

گردش سالم خون در اندام های تولید کننده تخمک و تخمدان ها برای عملکرد خوب مفید است و غنی از اکسیژن هستند که در تولید سالم تخمک مورد نیاز است.کم آبی می تواند جریان خون را کاهش دهد اگر آب کافی ننوشید یوگا تمرین بسیار خوبی برای افزایش گردش خون است.
منبع:نمناک

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

5 دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *