کنترل علائم فلج بلز صورت با نسخه های گیاهی

نسخه های گیاهی و مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به فلج بلز

بلز بیماری است که موجب ضعف کوتاه مدت و یا فلج شدن ماهیچه های صورت می شود. زمانی رخ می دهد که عصب هایی که ماهیچه های صورت شما را کنترل می کنند ملتهب و یا فشرده شوند. این بیماری باعث می شود که یک طرف صورت شما آویزان یا خشک شود.

درمان های خانگی برای مدیریت علایم بیماری بلز:

روغن نارگیل :

یک قاشق سوپ خوری روغن نارگیل خالص را کمی گرم کنید و به آرامی روی صورت یا اندام دیگر ماساژ دهید، سپس بعد از30 دقیقه آن را با آب بشویید. این کار را می توانید روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

روغن نارگیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید و خاصیت ضد التهابی و ضد درد می تواند به کاهش ورم عصب جمجمه که باعث فلجی می شود کمک کند.

کیسه یخ یا آب جوش :

کیسه یخ یا آب جوش را روی قسمت آسیب دیده صورت قرار دهید و بعد از 5 دقیقه آن را بردارید، این کار را سه بار انجام دهید .در حالی که کیسه یخ، التهاب اطراف عصب صورت را کاهش می دهد، یک کیسه داغ جریان خون را در این ناحیه افزایش داده و تورم را کاهش می دهد.

ماساژ:

به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل، شش قطره روغن اسطوخودوس یا بابونه اضافه کنید، به آرامی این مخلوط را روی قسمت آسیب دیده صورت چند دقیقه ماساژ برای درمان بیماری بلز دهید و پس از 20 دقیقه آبکشی کنید. باید روزانه دو بار صورت خود را ماساژ دهید.

ویتامین ب 12:

غذاهای غنی از ویتامین ب 12 مثل گوشت، مرغ و سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین می توانید بعد از مشورت با پزشک خود، مکمل ها را به رژیم خود اضافه کنید.در برخی موارد، تزریق ویتامین ب 12 در درمان بلز موثر است. متیل کلوبالامین یک ترکیب فعال در ویتامین ب 12 است که علایم بلز را بهبود می بخشد. درمان منظم با این ترکیبات برای بهبود عملکرد اعصاب صورت مفید است.

روغن سیاه دانه :

یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و روزانه این ترکیب را مصرف نمائید. هم چنین می توانید دو بار در روز، مقداری روغن دانه سیاه را روی صورت خود ماساژ دهید.روغن سیاه دانه می تواند به کاهش ورم در عصب جمجمه که باعث بلز می شود کمک کند.

روغن کرچک :

دو قاشق سوپ خوری روغن کرچک را گرم کنید و به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. دستمالی را در آب داغ خیس کنید و پس از گرفتن آب اضافی آن، روی صورت قرار دهید.زمانی که پارچه سرد می شود، دوباره آن را در آب داغ خیس کرده و روند بالا را تکرار کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

چای سبز :

یک قاشق چای خوری چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد. صبر کنید تا چای کمی خنک شود. سپس آن را صاف و با کمی عسل مصرف کنید.باید هر روز 2 تا 3 بار چای سبز بنوشید.چای سبز منبع غنی از پلی فنول ها است و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می تواند به کاهش التهاب ناشی از بیماری بلز کمک کند.

زنجبیل :

زنجبیل را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید تا 5 دقیقه بجوشد. سپس آن را صاف کرده و پس از خنک شدن با کمی عسل میل کنید. این چای زنجبیل را سه بار در طول روز بنوشید.زنجبیل حاوی ترکیبی به نام گینگرول است که خاصیت ضد التهابی دارد و به کنترل علایم التهاب مرتبط با اختلالات بلز کمک می کند.

بایدها و نبایدهایی رژیم غذایی بیماری بلیز

• سیر
  • زردچوبه
  • فلفل قرمز