اهمیت تغذیه با شیر مادر در نقطه شروع طلایی سالم زیستن

اهمیت تغذیه با شیر مادر در نقطه شروع طلایی سالم زیستن

به گزارش بلاغ، رقیه سورکی در گفت‌وگو با پیک نکا، با اشاره به نقطه شروع طلایی سالم زیستن برای هر فرد، اظهار کرد: هزار روز اول زندگی یعنی از شروع بارداری تا پایان دو سالگی به عنوان نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن نامیده می‌شود.
وی افزود: در این دوره کودکان بیشترین تأثیرپذیری را از محرک‌های محیط اطراف خود دارند که آن‌ها را در بزرگسالی در معرض بیماری‌های مربوط به چاقی مفرط، دیابت یا فشار خون بالا قرار می‌دهد، برهمین اساس تغدیه هزار روز اول سرنوشت‌ساز است که به طور مستقیم روی سلامتی در بزرگسالی و پیری تأثیر داشته و برای پیشگیری از مشکلات در آینده ضروری است.
این کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در شهرستان نکا، خاطرنشان کرد: امروزه مشخص شده است که مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونری در سن بزرگسالی با وزن نوزاد متولد شده و تغذیه او در دو سال اول ارتباط دارد و این امر نشانگر اهمیت تغذیه سالم مادر و مراقبت‌های دوران بارداری، شیردهی و حتی قبل از آن است.
وی اضافه کرد: به عقیده محققان در این دوره حیاتی، محیط زیست در معنای تغذیه‌ای، اکولوژیکی، روانی عاطفی، اجتماعی و اقتصادی رد پای خود را روی ژن‌ها برجای می‌گذارد و براساس منابع علمی جهان خانواده‌ها باید روی کودکی فرزندان خود سرمایه‌گذاری کرده و بدانند که بیشترین تأثیرها در روند رشد یک فرد در کودکی وی تعیین می‌شود.
سورکی در ادامه به بیان چند نکته ضروری در حوزه رشد پرداخت و تصریح کرد: مهمترین نکته مربوط به تکامل در دوران کودکی است که این تکامل هم به کودک و هم به مادر باز می‌گردد چراکه تکامل دوران کودکی در رشد یک کودک تأثیر به‌سزایی دارد.
وی افزود: با اهتمام ویژه به این دوران یعنی از دوران لقاح تا پایان دو سالگی که هزار روز طلایی نام دارد می‌توان بسیاری از مسائلی که در آینده کودک را درگیر می‌کند از بین برداشت.
این کارشناس بهداشت خانواده تصریح کرد: 60 درصد رشد مغز تا پایان یک سالگی و 70 درصد آن تا دوسالگی انجام می‌شود، در ادامه 80 درصد رشد مغز تا سن سه سالگی و 98 تا 100 درصد این روند تا پایان هشت سالگی است که این نشان از اهمیت دوران طلایی دارد.
وی اضافه کرد: دانشمندان و متخصصان اقتصاد و بهداشت توافق دارند که ارتقا تغذیه در طول هزار روز طلایی عمر یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد، در واقع هر دلار هزینه شده جهت ارتقا تغذیه طی هزار روز طلایی منجر به برگشت 48 دلار در بهبود سلامت و بهره‌وری و قابلیت تولید بیشتر می‌شود، یعنی هزار روز طلایی روزنه بی‌نظیر فرصت‌ها برای ساخت آینده سالم‌تر و با شکوفایی بیشتر است.
سورکی اظهار کرد: امید است تا با انتخاب این شعار در هفته جهانی شیر مادر، بسیج همگانی برای افزایش آگاهی‌ها، ارتقا کیفیت مراقبت‌های کودک و مادر در این دوره و سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام شود.
وی با اشاره به فرامین و آیات قرآن، تأکید کرد: در جوامع اسلامی و در قرآن کریم تغذیه با شیر مادر مورد تأکید بسیار قرار گرفته و نقش رسانه‌ها نیز در گسترش این فرهنگ حسنه بسیار تاثیرگذار است، همچنین در راستای فرامایشات مقام معظم رهبری و تأکید بر اقتصاد مقاومتی، همه ما بیش از پیش مسئول هستیم تا این فرهنگ نیکو را گسترش دهیم چراکه با ترویج تغذیه با شیر مادر سالانه کنترل چشمگیری در خروج ارز از کشور جهت واردات شیر مصنوعی می‌توان انجام داد.
این کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در پایان متذکر شد: این اقدام سلامت مادر و نوزاد را نیز تضمین کرده و گامی هرچند کوچک در جهت توسعه کشور چه در بخش سلامت، چه در بخش اقتصاد و حتی درمورد محیط زیست نیز به شمار می‌رود.

 

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *