جراحی اسلیو معده چیست؟

مقدمه

به منظور موفقیت عمل اسلیو معده٬ یکی از مهمترین نکاتی که برای رسیدن به این هدف کمک می کند، مراقبت های صحیح بعد از عمل جراحی است. این مراقبت ها شامل مراقبت های پزشکی بعد از عمل، مراقبت های دارویی و خودمراقبتی در منزل است که اگر به طور کامل و صحیح صورت گیرد بسیاری از عوارض ناخواسته اسیلو معده را کاهش می دهد. در این مقاله به تشریح این نکات خواهیم پرداخت.

جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده٬ یکی از روش های جراحی لاغری است که به منظور کمک در کاهش وزن بیمار انجام میشود. این روش معمولا به شکل عمل لاپاراسکوپی است. در این روش ۸۰ درصد معده برداشته میشود و معده به شکل لوله ای موزی شکل در میاید.

این تغییر معده٬ موجب تغییرات هورمونی شده و در آینده ای کوتاه کاهش وزن بیمار را در پی دارد. عمل اسلیو معده یا عمل های مشابه دیگر به منظور کنترل وزن بیمار و کمک به درمان بیماریهای ناشی از چاقی مانند دیابت٬ فشار خون بالا٬ بیماری های قلبی و … است.

مراقبت های بیمارستان بعد از عمل اسلیو معده

بعد از عمل٬ دو شب در بیمارستان بستری هستید، در این مدت کادر پزشکی و پرستاری مراقبت های لازم از جمله: بررسی وضعیت هوشیاری، درد و رژیم غذایی شما را کنترل خواهند کرد.

معمولا بلافاصله بعد از به هوش آمدن شما کمی گیج به نظر می رسید اما درد چندانی ندارید، پزشکتان برای شما مسکن های قوی تجویز میکند که این مسئله به کاهش درد بعد از عمل کمک بسیاری میکند.

در روزهای نخست رژیم غذایی شما فقط محدود به نوشیدنی های رقیق از جمله شیر و مایعات با شیرینی بسیار کم و یا بدون شکر خواهد بود.

طی مدت بستری٬ پرستاران به صورت مرتب فشار خون و آزمایشات لازم بعد از عمل را انجام میدهند. آنها به شما کمک میکنند تا از تخت پایین آمده و کمی قدم بزنید، تمرینات تنفسی و حرکتی که پزشک تجویز کرده است نیز به صورت مداوم صورت میگیرد.

حرکات دقیق و صحیح تنفسی، راه رفتن، آموزش سرفه و عطسه کردن به طوری که کمترین فشار روی شکم شما باشد به شما آموزش داده خواهد شد.

برای پیشگیری از ذات الریه بهتر است نفس عمیق بکشید، شکل صحیح تنفس اینگونه است که ابتدا یک دم عمیق، توقف دو ثانیه ای و حبس نفس، بازدم عمیق، این کار باید روزانه سه بار تکرار شود.

زمانی که احساس شود تمام شرایط شما ثابت شده است و حال مساعدی دارید دستور ترخیص شما صادر خواهد شد.

چرا مراقبت های پس از عمل اسلیو مهم است؟

بعد از پشت سر گذاشتن جراحی اسلیو٬ ممکن است که کاهش وزن در بیمار رخ ندهد. علت این اتفاق است که برخی بیماران تصور میکنند که بعد از جراحی٬ همه چیز به حال عادی برگشته و میتوانند بدون هیچ پرهیزی به زندگی مانند یک فرد نرمال با وزن عادی ادامه دهند.

این درحالیست که کاهش وزن بیمار٬ طی ماههای آینده پس از جراحی پیش می آید و اگر بیمار کاهش وزن ندارد٬ تنها به علت عدم رعایت اقدامات پس از عمل اسلیو معده است که بسیار با اهمیت است.

اقدامات پس از عمل اسلیو معده به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • رژیم غذایی پس از اسلیو معده
  • ورزش مناسب
  • تغییر سبک زندگی
  • حمایت های روحی مناسب داشتن

اگر بیماری با وجود رعایت تمام نکات مراقبتهای پس از عمل اسلیو٬ کاهش وزن ندارد٬ برای بررسی بیشتر باید به پزشک مراجعه کند.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

قبلا درباره رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده مفصلا صحبت کردیم٫ در این قسمت به اختصار اشاره میکنیم.
رژیم غذایی شما تا دو هفته بصورت مایعات است. به مرور غذاهای جامد به آن اضافه میشود. اینکه چه بخورید و از چه چیز پرهیز کنید را پزشک به شما یادآوری خواهد کرد.

به صورت کلی٬ شما روزانه باید ۶-۴ بار غذا در وعده های بسیار کوچک میل کنید. برخی از غذاهایی که میتوانید بخورید مانند:
تخم مرغ ، ماهی ، پنیر کلوچه ، سیب زمینی پوره شده ، میوه تازه و نرم (پوست کنده)

هر بار که قصد امتحان غذای جدیدی را داشتید٬‌ دقت کنید که واکنش شما به این غذا چیست که در آینده از آن استفاده کنید یا کنار بگذارید.

برخی غذاها میتواند باعث ناراحتی معده شود. این غذاها عمدتا سخت و دشوار جویده میشود. سفت یا چسبنده هستند.

هنگام خوردن نوشیدنی ها از نی استفاده نکنید٫ زیرا امکان ورود هوا را به معده بیشتر میکند.

جدا توصیه میکنیم که از الکل دوری کنید٬ زیرا الکل پس از عمل خیلی سریعتر جذب میشود.

مراقب اسهال یا یبوست خود باشید و در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت دارویی پس از اسلیو معده

پس از جراحی٬ اینکه چه زمانی میتوانید خوردن داروهای مصرفی خود را از سر بگیرید به صلاحدید پزشک شما ربط دارد. برخی بیماران مجبور به مصرف داروهای آسپرین٬ رقیق کننده های خون و … هستند که باید با پزشک جراح خود صحبت کنند.

چنانچه پزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز کرده است٬ مطابق دستور استفاده کنید.
در این مورد شما مجاز به قطع یا مصرف بیشتر آنتی بیوتیک ها نیستید و تنها همان مقدار دارویی که برای یک دوره تجویز شده است باید مصرف شود.

اگر داروهای مسکنی برایتان تجویز شده٫ مطابق دستور مصرف کنید.
دقت کنید که شما مجاز به استفاده همزمان چند داروی مسکن نیستید. بسیاری از داروهای درد حاوی استامینوفن است که تیلنول است. استامینوفن بیش از حد (تیلنول) می تواند مضر باشد.

آسپرین (آسافن ، آنتروپن) ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) را مصرف نکنید تا اینکه پزشکتان بگوید اشکال ندارد.

بعد از عمل جراحی اسلیو با توجه به کاهش حجم معده و رژیم غذایی خاصی که تا ۴ هفته باید از آن پیروی کنید.

برای اجتناب از سوءتغذیه و رخ دادن کمبود ویتامین ها در بدن، شما باید روزانه دو مکمل مولتی ویتامین که می تواند در قالب قرص، کپسول، شربت و یا مکمل های مجاز پودری باشد، همچنین یک عدد قرص کلسیم روزانه و ماهانه یک عدد ویتامین B12 به صورت تزریقی، مادام العمر مصرف کنید.

نکته مهم بعدی چکاپ های مداوم ماهانه در ماه های ابتدایی بعد از عمل اسلیو معده است، احتمالا چکاپ ها شامل آزمایش خون، آزمایش بیماری های ویروسی و برخی بررسی های لازم جهت اطمینان از سلامتی بدن شما خواهد بود.

مراقبت از محل برش عمل جراحی

  1. پانسمان زخم خود را تا یک هفته یا زمانی که خود پانسمان روی محل برش نیفتاده است دستکاری نکنید.
  2. روزانه نواحی اطراف محل برش را با آب ولرم و صابون شستشو داده و خشک کنید.
  3. برای ضدعفونی کردن از پرکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید.
  4. در صورت تحریک محل اطراف برش با ساییده شدن به لباس ها میتوانید آن قسمت را کاملا پانسمان یا بانداژ کنید.
  5. بانداژ را هر روز تعویض کنید.

نحوه مصرف داروها بعد از عمل در منزل

پزشکتان در مورد نوع و میزان داروهای مصرفی بعد از ترخیص شدن از بیمارستان با شما صحبت خواهد کرد. بهتر است از مصرف داروهای خودسرانه به شدت پرهیز کنید.

در مورد مصرف آسپرین و داروهای رقیق کننده خون از پزشکتان سوال کنید، در صورتی که سابقا از این داروها استفاده میکرده اید باید در مورد شروع مجدد استفاده از آنها از پزشکتان سوال کنید.

از مسکن ها دقیقا مطابق تجویز پزشک استفاده کنید. از دو یا چند نمونه مسکن به صورت همزمان استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان اجازه بدهد، مصرف زیاد قرص استامینوفن به بدن شما صدمه وارد خواهد کرد.

از آسپرین ها ( آسافن و انتروفن)، ایبوپروفن ها (ادویل و مورتین) یا ناپروکسن (الیو) تا زمانی که پزشکتان اجازه دهد استفاده نکنید.
بهتر است داروهای مسکن را بعد از صرف غذا میل کنید ( مگر اینکه پزشکتان تجویز دیگری داشته باشد)، در صورتی که یک مسکن خاص حال شما را بد میکند از پزشک بخواهید برایتان مسکن دیگری تجویز کند.

در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشکتان، حتما آن را مطابق دستور و سروقت مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبود میکنید مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید. باید یک دوره کامل از آنتی بیوتیک تجویزی را مصرف کنید.

خود مراقبتی بعد از عمل اسلیو

فراموش نکنید پس از عمل جراحی اسلیو٬ تنها کسی که میتواند بیشترین کمک را به شما در مورد سلامتی بدنتان کند، خودتان هستید. بنابراین سعی کنید به نکات خودمراقبتی که برایتان تجویز شده مقید و پایبند باشید. با رعایت این نکاتی از عوارض بعد از عمل اسلیو بکاهید

هر وقت احساس خستگی میکنید استراحت کنید. خواب کافی به شما انرژی میدهد تا در طول روز به کارهایتان رسیدگی کنید.

سعی کنید به صورت روزانه پیاده روی داشته باشید. هر روز تعداد قدم های خود را افزایش دهید، این کار باعث میشود که گردش خون سریعتری داشته باشید و از بروز پنومونی و یبوست جلوگیری میکند.

از انجام کارهای سنگین به ویژه بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

فعالیت های شدید بدنی را کنار بگذارید،

این فعالیت ها شامل دویدن، دوچرخه سواری، ورزش های هوازی، وزنه برداری و امثال آن است، این ممنوعیت تا زمانی که پزشکتان اجازه بدهد برقرار خواهد بود.

از ورزش هایی که ممکن است در آنها ضربه ای به شکم وارد شود خودداری کنید، این مورد منحصر به ورزش نیست و برای مثال بازی کردن با بچه ها را نیز شامل می شود.

هنگام سرفه و عطسه و نفس عمیق بهتر است یک بالش را روی محل برش عمل قرار دهید، این کار از شکم شما محافظت کرده و درد را کاهش می دهد.

در خانه تمرین های تنفسی که پزشکتان برای شما شرح داده است انجام دهید، این کار به پیشگیری از عفونت های ریه و پنومونی کمک میکند.

میتوانید دوش بگیرید و سریعا محل برش را خشک کنید، اما بدانید که تا دو هفته بعد از عمل جراحی اجازه حمام کردن ندارید مگر اینکه پزشکتان اجازه دهد.

برای رانندگی کردن عجله نداشته باشید

زمانی این کار را انجام دهید که بدون مسکن ها نیز احساس درد نداشته باشید، حتی اگر راه دوری نمی روید احتمال بدهید که در ترافیک گرفتار شوید، عوض کردن پاها روی پدال ها به شکم شما فشار وارد می کند.

احتمالا به دو تا چهار هفته مرخصی کاری احتیاج خواهید داشت

این مدت به میزان فشار و نوع کار شما و البته شرایط جسمانی تان مرتبط خواهد بود.

رژیم غذایی مخصوص که پزشکتان برای شما در نظر گرفته است را به طور دقیق و کامل رعایت کنید.

در مورد داشتن رابطه جنسی بعد از عمل اسلیو معده با پزشک خود مشورت کنید.

در چه صورت باید با پزشک تماس بگیریم؟

  • اگر غش کردید (هوشیاری تان را دست دادید)
  • زمانی که نفس های بریده بریده می کشید
  • چنانچه درد شما بعد از مصرف داروی مسکن بهتر نشود
  • هنگامی که مشکل دفع یا دفع گاز را داشته باشید
  • بخیه هایتان باز شده
  • هنگامی که علائمی از لخته شدن خون دارید، مانند:
    درد ماهیچه ساق، پشت زانو، ران یا کشاله ران
    قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران
  • زمانی که علائم عفونت دارید، مانند:
    افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی
    رگه های قرمز منتهی به برش
    چرک تخلیه از برش
    تب

سخن آخر:

برای داشتن یک عمل اسلیو موفقیت آمیز٬ به همان اندازه که برای عمل جراحی اسلیو صبور بوده اید٬ در انجام اقدامات پس از عمل اسلیو نیز صبور باشید.
شما در این مرحله سختی جراحی را پشت سر گذاشته اید و قدم کوچکی تا نتیجه موفق آمیز مانده است. مراقبت های پس از عمل اسلیو را جدی بگیرید و بیشتر از هرکسی دیگری به سلامتی خود اهمیت بدهید.

ممکن است احساسات ضد و نقیضی را تجربه کنید، احساس خوشحالی مفرط به دلیل کاهش وزن دلخواه و احساس ترس و دلهره از رعایت یک رژیم غذایی برای مدت طولانی و یا احساس ترس از عوارضی که ممکن است گریبانگیر شما باشد.

در این مواقع مشورت با پزشک متخصص و دریافت پاسخ سوالات احتمالی به شما کمک میکند تا راحت تر با شیوه جدید زندگی کنار بیایید.

بعد از عمل اسلیو معده به دلیل کاهش وزن ناگهانی که رخ خواهد داد بدن شما شرایط جدیدی را تجربه خواهد کرد، این شرایط معمولا بین ماه های سوم تا ششم بعد از عمل پیش می آید که شامل:

  • درد بدنی
  • خستگی مفرط: احساس سرماخوردگی و آنفلوانزا دارید
  • احساس سرما
  • نازک شدن و ریزش موها
  • تغییرات خلق و خو

انتهای رپرتاژ آگهی

همچنین ببینید

چرا با لیزر کیست مویی خود را درمان کنیم؟

شما به عنوان فردی که به کیست مویی مبتلا هستید، چه مزایا و معایبی از یک روش درمانی برایتان اهمیت دارد؟ سرعت بالای عمل جراحی و یا بدون درد و خونریزی بودن آن، دوران نقاهت کوتاه‌تر یا عدم وجود احتمال انتقال بیماری‌های عفونی؟! اگر قرار باشد کیست مویی کمر و یا مقعد خودتان را با لیزر درمان کنید، به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *