مصرف این نوع ادویه سلامت شما را تضمین می‌کند!

“طلای شرق” لقبی است که برای یک گیاه دارویی مشهور یعنی زردچوبه درنظر گرفته می‌شود در دنیای امروز، زردچوبه به عنوان یک طعم دهنده و چاشنی در غذا استفاده می‌شود، در حالی که هنوز خیلی از افراد از خواص و فواید بسیار زیاد این ماده گیاهی بی خبر هستند.

زردچوبه تقریبا برای تمامی نقاط بدن مفید است و نقشی حیاتی در سالم نگه داشتن ارگان های بدن ایفا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص زردچوبه و تاثیرات مثبت آن بر دستگاه گوارش آشنا شوید:

زردچوبه چیست؟

زردچوبه یک گیاه دارویی از خانواده زنجبیل است که در نواحی گرمسیر و یا معتدل جهان رشد می‌کند. نام علمی زردچوبه “Curcuma Longa” می‌باشد و از ریشه آن که طلایی رنگ است به عنوان منبع اصلی مواد موثره (مانند داروها) استفاده می‌شود.

زردچوبه می‌تواند به منظور بهبود علائم مختلف مانند التهاب‌ها، مشکلات گوارشی، عوارض مرتبط با پیری و حتی برخی بیماری ‌های مزمن مورد استفاده قرار بگیرد.

جدا از اینکه این ماده به صورت ادویه در پخت و پز استفاده می‌شود، از این ماده گیاهی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می‌توان بهرمند شد.

مزایا و خواص زردچوبه برای بدن

ترکیب فعال داخل زردچوبه، که کورکومین نام دارد، دلیل اصلی وجود بیشتر خواص زردچوبه است. جالب است بدانید که حتی رنگ زرد زردچوبه نیز بخاطر وجود این ماده است. برخی از مزایا و خواص کورکومین و زردچوبه عبارت‌اند از :

  • بهبود افسردگی
  • تنظیم قند خون
  • بهبود سلامت چشم
  • بهبود التهاب‌های بدن
  • جلوگیری از بروز آرتروز
  • مفید برای عضلات و مفاصل
  • بهبود بیماری سندرم متابولیک

مزایا و خواص زردچوبه برای گوارش

از فواید زردچوبه هر چقدر هم بگوییم، باز هم کم است. تقریبا زردچوبه برای تمامی نقاط بدنمان یک خاصیتی دارد! اما یکی از فواید فوق العاده ای که مصرف زردچوبه به همراه دار تاثیر گذاری مثبت بر روی عملکرد دستگاه گوارش است و این موضوع همانطور که اشاره کردیم ناشی از وجود ماده کورکومین آن می‌باشد.

خوشبختانه در ایران، زردچوبه به عنوان ادویه و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم از خواص این ماده ارزشمند بهره‌مند می‌شوند. از خواص زردچوبه برای گوارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

خواص زردچوبه برای معده و سیستم گوارش

زرد چوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی که دارد می‌تواند به هضم غذا کمک کند و شرایطی مانند سوزش سر معده، التهاب یا زخم معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، از دست دادن اشتها، گاز روده، سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، اسهال و بیماری های التهابی روده را مانند کرون یا کولیت را درمان کند.

خواص زرد چوبه برای بهبود هضم

زردچوبه ماده محرکی است که سبب تولید صفرا در کبد و دفع آن از طریق کیسه صفرا می‌شود.  از آنجایی که صفرا تاثیر مستقیمی در هضم و جذب چربی و ویتامین های محلول در چربی در روده را دارد از این طریق می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند.

خواص زردچوبه در جلوگیری از نفخ

در صورتی که به سندروم روده تحریک مبتلا هستید یا از نفخ شکم رنج می‌برید می‌توانید این ادویه را در کنار غذاهایی مانند برنج یا لوبیا استفاده کنید تا نفخ شکم را کاهش دهد.

خواص زردچوبه برای زخم معده

زرد چوبه از خواص ضد التهابی برخوردار است و می‌تواند برای غشای مخاطی که سطح گلو، شش ها، معده و روده را می‌پوشاند مفید باشد. علاوه بر آن ماده کورکومین موجود در زرد چوبه به معده کمک می‌کند تا در برابر اسیدهای گوارشی مقاوم باشد و زخم معده را التیام دهد.

خواص زردچوبه برای بهبود روده

در صورتی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر، کولیت، بیماری کرون یا اسهال مبتلا هستید می‌توانید از خواص فوق العاده زرد چوبه بهره‌مند شوید. این ماده به عنوان یک ضد باکتری در روده عمل می‌کند و علائم بیماری روده را تسکین می‌دهد.

همچنین ببینید

Avocado

مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصرف آووکادو در خانم‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت را در بزرگسالان بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم آووکادو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد که این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *