قرص لووتیروکسین

نام عمومی دارو : لووتیروکسین levothyroxine

نام های تجاری : Levoxyl، Synthroid، Tirosint، Unithroid

لووتیروکسین levothyroxine داروی تیروئید است که جایگزین هورمونی می شود که به طور طبیعی توسط غده تیروئید تولید می شود تا به این ترتیب انرژی و متابولیسم بدن را تنظیم کند.

لووتیروکسین زمانی تجویز می شود که غده تیروئید به اندازه کافی از این هورمون تولید نمی کند. لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود. این دارو همچنین برای پیشگیری از گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) تجویز می شود. عواملی مانند عدم تعادل هورمون ها، پرتو درمانی، جراحی و سرطان منجر به بروز گواتر می شوند.

اطلاعات مهم در مورد لووتیروکسین

تحت برخی شرایط خاص نمی توانید لووتیروکسین مصرف کنید. اگر دچار اختلال اختلال غده آدرنال درمان نشده هستید یا غده آدرنال شما تحت کنترل نیست – که این شرایط تیروتوکسیکوز* thyrotoxicosis نامیده می شود – به پزشک اطلاع دهید. به علاوه اگر دارای علائم حمله قلبی هستید یا اخیرا دچار حمله قلبی شده اید، قبل از مصرف لووتیروکسین حتما این مسئله را به پزشک اطلاع دهید.

* تیروتوکسیکوز thyrotoxicosis:تیروتوکسیکوز به معناری افزایش هورمون تیروئید در بدن است. ابتلا به این شرایط به این معناست که بدن دچار کمبود هورمون تحریک کننده تیروئید یعنی TSH در جریان خون شده است. و علت کمبود هورمون TSH این است که غده هیپوفیز حس می کند هورمون تیروئید در بدن به اندازه کافی وجود دارد.

پیش از مصرف قرص لووتیروکسین

از آنجایی که هورمون تیروئید به طور طبیعی در بدن تولید می شود، هر کسی می تواند لووتیروکسین مصرف کند. با این حال در صورت ابتلا به برخی شرایط و بیماری ها نباید لووتیروکسین مصرف کنید، در صورتی که به هر یک از شرایط زیر مبتلا هستید، قبل از شروع مصرف لووتیروکسین حتما با پزشک مشورت کنید:

اختلال درمان نشده یا کنترل نشده در غده آدرنال

یک اختلال تیروئیدی به نام تیروتوکسیکوز thyrotoxicosis

مشاهده علائم حمله قلبی (از جمله درد قفسه سینه یا احساس سنگینی در قفسه سینه، دردی که به سمت فک یا شانه ها کشیده می شود، تهوع، تعریق، حس بیماری)

اگر تاکنون هر یک از بیماری های زیر را داشته اید، حتما به پزشک اطلاع دهید:

گره یا ندول در تیروئید
بیماری قلبی یا لخته خون یا اختلال لخته شدن خون
دیابت (زمانی که مصرف لوتیروکسین را شروع می کنید، شاید لازم باشد مقدار انسولین یا داروهای خوراکی مربوط به دیابت تغییر کنند)
بیماری کلیوی
کم خونی یا آنمی
پوکی استخوان
هر گونه حساسیت غذایی یا دارویی
مشکل در غده هیپوفیز

عوارض لووتیروکسین

در صورت مشاهده هر گونه واکنش حساسیتی به لووتیروکسین بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. علائم واکنش حساسیتی به لووتیروکسین عبارتند از:

• کهیر
  • مشکل تنفسی
  • التهاب صورت، لب ها، زبان و گلو
  • در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس
  • تب، گر گرفتن و تعریق
  • حس سرمای غیر طبیعی
  • ضعف، خستگی و مشکلات خواب (بی خوابی)
  • مشکلات حافظه
  • احساس افسردگی و تحریک پذیری
  • سردرد، گرفتگی پاها و درد عضلانی
  • احساس عصبی شدن و تحریک پذیری
  • خشکی پوست یا مو
  • ریزش مو
  • تغییر در دوره های قاعدگی
  • استفراغ، اسهال، تغییر اشتها و تغییر وزن

رایج ترین عوارض لووتیروکسین در سالمندان  عبارتند از:

ضعف عضلانی
سردرد
گرفتگی پاها
لرز
عصبی شدن
مشکل در خواب
اسهال
بثورات پوستی
ریزش موی خفیف

موارد بیان شده لیست کامل عوارض لووتیروکسین نیست، در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگر حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع:سیمرغ

Leqembi

عوارض دارو لکمبی | هر آنچه که باید بدانید

لکمبی (لکانماب-ایرمب) یک داروی تجویزی برای درمان بیماری آلزایمر است که می‌تواند عوارض جانبی خفیف تا جدی ایجاد کند. سردرد و واکنش های تزریق از جمله این عوارض هستند. عوارض جانبی معمولی Leqembi برخی از افراد ممکن است در طول درمان با لکمبی عوارض جانبی خفیف تا جدی را تجربه کنند. نمونه هایی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند …