IBS

سندروم روده تحریک پذیر چگونه درمان می‌شود؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای سیستم گوارشی بدن رخ می‌دهد، بیماری سندروم روده تحریک پذیر است. این اختلال گوارشی بین 5 الی 10 درصد از مردم کره زمین را درگیر کرده و می‌تواند باعث بروز علائم ناراحت کننده‌ای مانند درد در ناحیه شکم شود. اگرچه این سندروم اغلب برای بیمار مشکلات جدی‌ تری ایجاد نمی‌کند، اما یک بیماری مزمن است و می‌تواند برای مدت زمان بسیار طولانی فرد را درگیر و اذیت کند. پس بهترین راه برای درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

علت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر

“تحریک پذیر بودن” به این معنا است که روده فرد بیمار بسیار حساس‌تر از حالت طبیعی است. علت دقیق بروز این اختلال گوارشی هنوز مشخص نشده است، اما این بیماری با توجه به یک سری عوامل می‌تواند رخ می‌دهد، مانند :

حساسیت غذایی

غذاهای سرخ شده و چرب، لبنیات، رژیم غذایی با فیبر بالا، کافئین و در کل هر غذایی که فرد پس از خوردن آن دچار ناراحتی در ناحیه روده می‌شود، می‌توانند باعث بروز و یا بدتر شدن این بیماری شود.

سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی

اگر در بین اعضای خانواده، فردی دچار این بیماری شده باشد، احتمال بروز این بیماری در بین نزدیکان او نیز وجود دارد.

مشکلات روحی و روانی

عواملی مانند استرس و اضطراب در کل برای سلامتی بدن مضر هستند و می‌توانند باعث بروز مشکلات متعددی مانند سندروم روده تحریک پذیر شوند.

عوامل محیطی و میکروب‌ها

مصرف غذاها و یا آب‌های آلوده و در کل ورود میکروب‌های مضر به بدن، باعث ناراحتی روده و سر انجام بروز این اختلال گوارشی خواهد شد.

علائم و نشانه‌های سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

بیماری سندروم روده تحریک پذیر با یک سری علائم و نشانه‌های اذیت کننده همراه است. از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• نفخ
  • درد در ناحیه شکم
  • نارسایی و کمبود آهن
  • تغییر در عادت روده مانند افزایش یا کاهش حجم مدفوع

در صورتی که برای مدت زمان طولانی این علائم را مشاهده کردید، احتمال وجود سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد که پیشنهاد می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

سندروم روده تحریک پذیر چگونه درمان می‌شود؟

از آنجایی که علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست، درمان قطعی‌ هم برای آن وجود ندارد؛ اما با بررسی سبک زندگی و عادات غذایی، می‌توان مواردی را که باعث تشدید و یا بروز این اختلال گوارشی می‌شوند را حذف کرد تا بیمار تا جای ممکن راحت زندگی کند.

با بررسی عادات غذایی می‌توان دریافت که مثلا مصرف لبنیات باعث ناراحتی روده فرد می‌شود. فرد بیمار باید زمان بگذارد و با کمک پزشک خود لبناتی که باعث اذیت و ناراحتی او نمی‌شوند را پیدا کنند. درصد زیادی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند که باعث بروز ناراحتی در روده آن‌ها می‌شود.

سبک زندگی و محیط زندگی افراد نیز نقش خیلی مهم و اساسی‌ در سلامت آن‌ها دارد. وجود اضطراب و استرس حتی اگر از علل بروز انواع بیماری‌ها مخصوصا این بیماری گوارشی خاص نباشند، موجب وخیم‌تر شدن آن می‌شوند. اگر زندگی پر استرس و پر مشغله‌ای دارید، به منظور بهبود و درمان این بیماری بهتر است برای خود زمان بگذارید و به فکر ایجاد یک محیط آرام باشید.

در این میان، برخی کارها و فعالیت‌ها می‌توانند از بروز این اختلال گوارشی پیشگیری و یا در بهبود آن کمک کنند. از این موارد عبارت‌اند از :

• نوشیدن مایعات زیاد
  • مصرف فیبر به اندازه
  • خواب و استراحت کافی
  • داشتن تحرک و ورزش کردن
  • عدم مصرف الکل و نوشیدنی‌های گازدار

میوه‌ها و خوراکی‌ها نیز برای سیستم گوارشتان مفید هستند و نباید از مصرف آنان قافل شوید، خوراکی‌هایی مانند :

• کلم
  • آلو
  • موز
  • سیب
  • پرتقال