دردسر دیگر کرونا آکنه‌های ماسکی!

استرس می‌تواند جوش زدن را تشدید کند؛ ماسک‌های صورتی هم که استفاده می‌کنیم این مشکل را تشدید می کند به طور معمول و در حالت عادی هم فصل تابستان برای برخی افراد، فصل جوش زدن است.

چرا که آفتاب یکی از عواملی است که احتمال جوش زدن صورت‌ را افزایش می‌دهد اما تابستان امسال به دلیل شیوع کرونا، به نظر می‌رسد مشکل تشدید شده است و افراد بیشتری درگیر جوش صورت یا آکنه شده‌اند اما جوش صورت چه ارتباطی با شیوع کرونا دارد و چطور می‌توانیم احتمال جوش زدن را کاهش دهیم؟

چرا دوران کرونا باعث تشدید آکنه‌های پوستی شده؟

استرسی که این روزها به واسطه شیوع کرونا توسط بسیاری از ما احساس می‌شود، یکی از متهمان افزایش جوش‌های صورت یا آکنه است. به صورت کلی استرس هر زمان افزایش یابد، می‌تواند جوش های صورت را تشدید کند. در کنار موضوع استرس، ماسک‌های صورتی هم که استفاده می‌کنیم، عامل مهم دیگری است که می‌تواند احتمال جوش زدن را تشدید کند.

اما چرا؟

ماسک می‌تواند با فشار آوردن بر روی پوست در برخی قسمت‌ها، فولیکول‌های موی زیر پوست را تحریک کند و باعث ایجاد آکنه شود. از طرفی بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد، در محیط‌های گرم و مرطوب، احتمال آکنه افزایش می‌یابد. وقتی ما از ماسک استفاده می‌کنیم، هوای کمتری به پوست ما می رسد و میزان گرمایی که پوست احساس می‌کند، افزایش می‌یابد.

در عین حال همان طور که همه ما تجربه کرده‌ایم، میزان تعریق ما هم در مناطقی که ماسک پوست را پوشانده افزایش می یابد و در نتیجه محیطی گرم و مرطوب ایجاد می‌شود که می‌تواند احتمال جوش زدن را افزایش دهد اما این تمام داستان نیست.بسیاری از افراد در زمان استفاده از ماسک، نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و باعث می‌شوند تا میزان آلودگی روی پوست آن ها افزایش یابد.

به یاد داشته باشید که افزایش آلودگی روی پوست یکی از عوامل مهم موثر در آکنه‌هاست اما در شرایطی که متخصصان هر روز بر استفاده از ماسک تاکید می‌کنند، راه چاره چیست؟ آیا می‌شود هم از ماسک استفاده کرد و هم مانع از افزایش احتمال جوش زدن شد؟

چه کنیم تا به وقت ماسک زدن، جوش نزنیم؟

توجه به برخی نکات در زمان انتخاب ماسک و نحوه استفاده ما از این وسیله ضروری، می‌تواند میزان جوش زدن ناشی از استفاده از ماسک را تا حد زیادی کاهش دهد.از ماسک مناسب استفاده کنید|ماسک‌های پارچه‌ای نخی، کمتر از بقیه باعث تعریق پوست و تشدید گرما و رطوبت می‌شوند.

درعین حال این ماسک‌ها کمتر باعث تحریک پوست می‌شوند و از این نظر مناسب‌تر هستند. تنظیم سفتی کش یا بندهای ماسک هم اهمیت زیادی دارد. ماسک باید به درستی و محکم روی دهان و بینی شما را بپوشاند، نباید فشار زیادی به صورت شما وارد کند، پس تنظیم کش‌ها یا بندها را هم جدی بگیرید.بهداشت ماسک زدن را جدی بگیرید|مهم‌تر از جنس ماسک، بهداشت استفاده از آن است. استفاده مکرر از یک ماسک بدون شست وشو یا تعویض، بدترین انتخاب برای پوست‌های حساس است. ماسک پارچه‌ای خود را هر روز بشویید.

اگر از کرم ضدآفتاب یا محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از چند ساعت ماسک خود را با ماسک تمیز دیگری عوض کنید یا آن را بشویید.

در زمان استفاده از محصولات بهداشتی، آرایشی این نکات را جدی بگیرید

بین استفاده از کرم‌ها تا پوشیدن ماسک‌های معمولی حداقل 15 دقیقه فاصله بگذارید. اگر ناچارید از ماسک N95 استفاده کنید، بین استفاده از کرم‌ها تا پوشیدن ماسک، بهتر است حداقل نیم ساعت فاصله باشد.

بهتر است همزمان با پوشیدن ماسک، از محصولات آرایشی در کمترین میزان ممکن، استفاده شود چرا که فشار ماسک و گرما و رطوبت بالاتر در نتیجه استفاده از ماسک، می‌تواند باعث شود مواد شیمیایی این محصولات آسیب بیشتری به پوست شما وارد کند.بهداشت پوست را جدی بگیرید اگر پوست چربی دارید یا از محصولات آرایشی در طول روز استفاده می‌کنید، شست وشوی روزانه صورت را جدی بگیرید. بهتر است روزی دوبار صورت خود را با مواد شوینده ملایم بشویید.

بعد از شستن از کرم‌های مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید وازمحصولات پوستی چرب و سنگین به هیچ وجه استفاده نکنید.

محصولات پوستی خود را با دقت انتخاب کنید

در این روزها از استفاده از محصولاتی که می تواند پوست شما را تحریک کند، بیشتر از قبل خودداری کنید. اسکراب‌ها یا مواد شوینده پوستی که سدیم لوریل سولفات دارند، محصولات مناسبی برای پوست‌های مستعد آکنه نیستند، چرا که باعث تخریب لایه‌ محافظ پوست می‌شوند. اسکراب‌هایی که دارای ذرات ماسه‌مانند هستند هم همین کار را می‌کنند، پس این روزها از این محصولات هم به هیچ وجه برای شستن صورت استفاده نکنید.

منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *