More-than-7-million-Iranians-are-suffering-from-diabetes

بیش از ۷ میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند

سالم‌خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: از ابتدای مهر امسال با روند افزایشی بیماری‌های تنفسی در استان خراسان جنوبی مواجه شده‌ایم که بیشتر این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کروناست.

سالم‌خبر: فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم، گفت: بیش از هفت میلیون ایرانی دیابت دارند اما هنوز هنوز قوانین و حمایت بیمه‌ها در بخش دیابت در کشور به‌روز نشده است.

به گزارش سالم خبر، علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم، در نشست تخصصی «مدیریت دیابت – چالش ها و راهکارها» که به همت شرکت نوو نوردیسک پارس برگزار شد توضیح می‌دهد که با شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا مواجه هستیم و این موضوع سلامت بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در منطقه خاورمیانه و کشورهای اطراف ما به دلیل تغییر سبک زندگی بیش از 73 میلیون نفر درگیر بیماری دیابت هستند و افزایش پیشرونده این بیماری سبب شده است که هزینه‌های زیادی به بخش‌های مختلف جامعه وارد شود.

او با تاکید بر اینکه در ایران علاوه بر آنکه بیش از 7 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، ادامه می دهد: بیش از 11 میلیون نفر نیز در معرض پیش‌دیابت قرار دارند و در واقع 25 درصد از افرادی که ممکن است دیابت داشته و یا به‌زودی به دیابت مبتلا شوند خودشان خبر ندارند که دیابت دارند.

این پزشک متخصص بر این باور است که آمارها نشان می‌دهد دیابت بار زیاد مالی به همه جوامع وارد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که دیابت تا سال 2030 بیش از یک‌تریلیون دلار بر دوش دولت‌ها هزینه تحمیل کند. این در حالی است که آمار مرگ‌ومیر و عواملی که دیابت ایجاد می‌کند باعث افرایش 6.7 درصدی مرگ‌ومیرها نیز می‌شود.

او با اشاره به اینکه کرونا، آمار دیابت را در دنیا بالا برده است خاطر نشان کرد که تغییر سبک زندگی در دنیا به‌گونه‌ای پیش می‌رود که سبب حرکت شتابنده به سمت دیابت شده است و نکته اینجاست که دیابت به خودی خود شاید قابل کنترل باشد، اما مشکلات و عوارض دیگری که به همراه دارد می‌تواند بیمار را بیشتر به چالش بکشد. به طور مثال شیوع بیماری‌های قلبی و ریوی، مشکلات کلیه، افزایش سکته‌های قلبی و مغزی در بیماران دیابتی شایع‌تر است و این موضوع می‌طلبد که هدف اصلی را کنترل دیابت و بحث پیشگیری قرار دهیم و ریسک‌فاکتورهایی مانند چربی، فشار خون و غیره را در بیماران مدنظر قرار دهیم.

استقامتی با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی بیماران تغییر کند، خاطرنشان می کند: این تغییر سبک زندگی نیاز به توجه به هزاران نکته دارد. باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و مقدمات آن را چید. آموزش ابتدای راه و مسیر دیابت است و ما در این مسیر آن‌گونه که باید حرکت نکرده‌ایم. این در حالی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید زنجیره‌ای از عوامل در کنار هم قرار گیرند. خانواده و تیم درمان و مسئولان باید در کنار هم باشند تا فرایند درمان آن‌طور که باید پیش برود.

همچنین ببینید

Oversleeping

افراد پرخواب مراقب این عوارض باشند!

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بالای ۵۰ سال دارید و خیلی زیاد می خوابید، باید روتین خود را تغییر دهید. زیرا خواب زیاد برای همه مضر است؛ مخصوصا اگر سن تان بالای پنجاه سال باشد. در این قسمت عوارض خواب زیاد برای افراد ۵۰ سال به بالا را به شما معرفی خواهیم کرد. مشکلات ذهنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *