مدیتیشن را چگونه در خانه تمرین کنیم

روشهای تمرین مدیتیشن در خانه

اگر می خواهید ذهن تان را از مشغله های روزانه پاکسازی کنید و به آرامش برسید در خانه مدیتیشن کنید. مدیتیشن استرس و اضطراب را از بین می برد، فشار خون را پایین می آورد، کیفیت خواب و توانایی تمرکز را بالا می برد.

فضای مناسبی را در خانه پیدا کنید

چه فضایی را برای مدیتیشن مناسب می دانید؟ اتاق خواب؟ اتاق نشیمن یا اتاق مطالعه؟ هدف این است که در این فضا هیچ چیزی برای حواس پرتی وجود نداشته باشد. فضایی که انتخاب می کنید علاوه بر آرام بودن باید یک اتاق خصوصی باشد مثل اتاق خواب. اگر چنین فضایی در خانه ندارید آن را ایجاد کنید. قسمتی از خانه را مرتب کنید و به راحتی در آن مدیتیشن کنید.

اصول فنگ شویی را در خانه رعایت کنید

فنگ شویی یعنی آب و باد و با طبیعت تعادل را ایجاد می کند. به اعتقاد فنگ شویی هر چیزی انرژی (چی) دارد و باید انرژی چی منفی را دور و انرژی چی مثبت را جذب کرد. برای ایجاد یک فضای مثبت با رعایت فنگ شویی موارد زیر را رعایت کنید:

  • موجودات زنده مثل گیاهان
  • اشیاء زیبا مثل مجسمه
  • آینه
  • صداهای ملایم مثل صدای آب یا وزش باد
  • یک شیء مرکزی مثل یک میز کوچک با کتاب یا آباژور
  • فاصله دادن مبل ها از دیوار
  • عود
  • منظم بودن اتاق و جلوگیری از هر نوع به هم ریختگی

چیزهایی که باعث حواس پرتی و آسیب به تندرستی می شود را حذف کنید

در مدیتیشن باید حضور حواس پرتی ها را پذیرفت. هنگام مدیتیشن نمی توان هیچ قضاوتی درباره حواس پرتی ها (صدای تیک تاک ساعت یا پارس کردن سگ) کرد و یا ارزش منفی یا مثبت به آن ها داد. فقط به آن ها اجازه میدهیم اتفاق بیفتند و مثل امواج رهایشان می کنیم.
گذشته از این ها می توانیم بعضی از حواس پرتی ها را قبل از مدیتیشن از بین ببریم. قبل از هر چیزی باید برای ابزارهای ارتباطی مثل شبکه های اجتماعی حد و مرز تعیین کنیم. اگر برای مدیتیشن به گوشی نیاز دارید باید آن را در حالت پرواز قرار دهید تا هیچ پیامی از شبکه های اجتماعی دریافت نکنید.

زمان خاصی را برای مدیتیشن در نظر بگیرید

هر روز زمان خاصی را برای مدیتیشن در نظر بگیرید. طلوع خورشید آرام ترین و بهترین زمان برای مدیتیشن است. زیرا از طریق مدیتیشن در این زمان می توانید تعادل آن روز را برقرار کنید.

هنگام مدیتیشن هیچ کار دیگری انجام ندهید

در خانه عادت دارید که دائم کاری انجام دهید. وقتی مدیتیشن می کنید یعنی دارید کاری انجام می دهید و هم زمان نباید کار دیگری انجام دهید.
هر زمانی می توانید در خانه مدیتیشن کنید
مراقبه ذهنی یک تمرین نشسته است که به این شکل انجام می شود:

راحت بنشینید و چشم ها را ببندید.
روی تنفس تمرکز کنید و از بینی نفس را داخل و بیرون بدهید.
چیزهایی که باعث حواس پرتی می شوند را رها کنید و اجازه دهید راه خودشان را بروند.
با احساسات فیزیکی مثل احساسات ذهنی رفتار کنید. آن ها را بنویسید سپس رها کنید و دوباره به تنفس تمرکز کنید.

هنگام تمرین مراقبه ذهنی از مشخصات فیزیکی هر چیزی نکته برداری کنید. احساسات فیزیکی را یادداشت برداری کنید: صداها، بوها، مزه ها، طرح ها و ظاهر هر چیزی. اکنون متوقف شوید و از سر تا پا خودتان را اسکن کنید و بنویسید که هر عضوی چه کاری انجام می دهد و چه احساسی دارد.

افکاری که به ذهن می آید و احساسی که نسبت به آن افکار دارید را بنویسید. سپس رهایشان کنید. روی تنفس و فعالیت های فیزیکی تمرکز کنید و به علاوه روی اشیاءی که با آن ها در ارتباط هستید.

وقتی همه چیز منظم پیش برود خانه را به چشم یک مکان مراقبه می بینید و احساس می کنید که این نظم و ترتیب در انرژی فضای اتاق تاثیر دارد.

دیگر در خانه بی نظمی دیده نمی شود چون ذهن دستور می دهد که چیزهای غیرضروری را دور بریزید. گیاهان رشد می کنند. پرنده ها در حیاط لانه می کنند. اتاق بوی خوب می دهد و آدم ها را به خود جذب می کند.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *