Vitamin-deficiency-and-its-symptoms-on-the-face

علائمی در چهره که حاکی از کمبود ویتامین هاست!

بدن ما برای سالم بودن به ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی نیاز دارد. اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی را دریافت نکنیم، دچار کمبود می‌شویم. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد و در چهره شما پدیدار شود.

در ادامه این متن علائمی که به همراه کمبود هر یک از ویتامین ها و مواد مغذی در چهره و بدن ظاهر می‌شود را ه شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

کمبود ویتامین c

ویتامین c یکی از مواد ضروری برای بدن است که به افزایش و تقویت سطح ایمنی، تسریع در بهبود زخم ها و همینطور سلامت استخوان ها کمک می‌کند.

در صورتی که بدن ویتامین c کمی دریافت کند علائمی در چهره و ظاهره افراد پدیدار می‌شود که از آن می‌توان به خونریزی لثه، ایجاد لکه های قرمز پوستی و بهبود آرام زخم ها اشاره کرد.

در صورتی که هر کدام از علائم کمبود ویتامین c را تجربه می‌کنید توصیه می‌شود مرکبات، انواع توت ها، فلفل، کلم بروکلی، اسفناج، سیب زمینی و مکمل های ویتامین c را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به طور کلی پزشکان مصرف روزانه 75 میلی گرم ویتامین c را به زنان و 90 میلی گرم را به مردان توصیه می‌کنند.

کمبود بیوتین یا ویتامین B7

موهای نازک و شکننده می‌تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B7 یا بیوتین باشد. کاهش سطح بیوتین یا ویتامین B7 در بدن نه تنها در ظاهر و جنس موها تاثیر می‌گذارد بلکه منجر به ریزش مو، صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش های قرمز می‌شود.

طبق تحقیقاتی که تاکنون در زمینه تاثیرات بیوتین بر سلامت جسم صورت گرفته، محققان دریافتند این ماده یکی از مواد مغذی است که به استحکام، بافت و ظاهر موها کمک می‌کند.

شما می‌توانید به طور طبیعی بیوتین یا ویتامین B7 را از طریق مصرف مواد خوراکی نظیر بادام زمینی، برگ چغندر سوئیسی، برخی از سبزیجات، جگر، تخم مرغ پخته و زرده تخم مرغ دریافت کنید.

کمبود ویتامین B12

کمبود این ویتامین در اکثر گیاه خواران دیده می‌شود و نشانه هایی نظیر تغییر رنگ پوست و رنگ پردگی را در ظاهر افراد به همراه دارد. علاوه بر آن با کمبود ویتامین ب 12 ممکن است علائمی مانند خستگی، از بین رفتن اشتها، اسهال و تنگی نفس را تجربه کنید.

در صورتی که قصد دارید کمبود ویتامین ب 12 را درمان کنید توصیه می‌شود در رژیم غذاییتان از مصرف ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده قافل نشوید.

همچنین اگر از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید مکمل های ویتامین B12 را با مشورت پزشک متخصص مصرف کنید.

کمبود ید

با کاهش سطح ید در بدن ممکن است به علائمی مانند پف دور چشم و کم کاری تیروئید دچار ‌شوید. علاوه بر آن کمبود ید در بدن می‌تواند موجب شکنندگی ناخن های شود  و شما را در معرض چاقی قرار دهد.

در صورتی که دچار این عارضه شدید می‌توانید برای جبران کمبود میزان ید در بدن از مواد غذایی مانند میگو، توت فرنگی، زغال اخته، لوبیا سیاه و ماست استفاده کنید.

کمبود آهن

بسیاری از افراد پوسته پوسته شدن و ترک لب ها را تجربه می‌کنند که یکی از عوامل آن می‌تواند مربوط به کمبود سطح آهن در خون باشد. علاوه بر آن پایین آمدن سطح آهن در بدن علائمی از جمله خستگی، درد زبان، سرماخوردگی های مکرر را به همراه دارد.

شما می‌توانید آهن را از راه مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، پنیر و بادام به دست بیاورید. آهن نیز در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل‌های آهن وجود دارد.

 

منبع خبر آنلاین

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *