ارتباط اسید معده و تنگی نفس!

بیماری آسم و اسید معده

افراد مبتلا به بیماری بازگشت محتویات معده به مری ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسم یا دیگر بیماری های تنفسی قرار داشته باشند.بازگشت اسید زمانی رخ می دهد که اسید معده به مری نشت می کند. بازگشت گاه و بیگاه اسید معده به مری به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. با این وجود، الگوی مکرر بازگشت اسید ممکن است نشانه ای از بیماری بازگشت محتویات معده به مری (GERD) باشد که یک مشکل گوارشی مزمن است و می تواند به بروز عوارض پزشکی منجر شود.

چه ارتباطی بین این علائم وجود دارد؟

بازگشت اسید زمانی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شده و به سمت دهان بالا می آید. در این شرایط، اسید می تواند مسیرهای هوایی را تحریک کرده و آنها را متورم سازد. این شرایط می تواند به مشکلات تنفسی منجر شود.

پیوند بین بیماری بازگشت محتویات معده به مری و آسم

پژوهشگران پیوندی بین بیماری بازگشت محتویات معده به مری و آسم را شناسایی کرده اند. مطالعه ای در سال 2019 نشان داد رابطه ای دو طرفه بین بیماری بازگشت محتویات معده به مری و آسم وجود دارد. این به معنای آن است که افراد مبتلا به بیماری بازگشت محتویات معده به مری ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد به آسم مبتلا باشند و افراد مبتلا به آسم ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد بیماری بازگشت محتویات معده به مری را تجربه کنند.

در موارد آسم مرتبط با بیماری بازگشت محتویات معده به مری، درمان علائم بیماری ممکن است به تسکین علائم آسم کمک کند.
همچنین، یک بررسی در سال 2016 نشان داد که آسم ممکن است موجب بیماری بازگشت محتویات معده به مری شود. طی یک حمله آسم، مسیرهای هوایی سفت می شوند که موجب فشار بر مری می شود. این شرایط می تواند فشاری که موجب نشت اسید به مری شود را افزایش دهد.

علائم دیگر بازگشت اسید

فردی که بازگشت اسید یا بیماری بازگشت محتویات معده به مری را تجربه می کند، احتمالا علائم دیگری مانند موارد زیر را نیز تجربه خواهد کرد:
– احساس سوزش و طعم ترشی در دهان
– سوزش سردل
– سوء هاضمه
– سینه درد
– خس خس سینه
– ناراحتی معده
– سکسکه مداوم
– نفخ
– آروغ زدن
– دشواری در بلع
– گلودرد
– بوی بد دهان

عوارض

عدم درمان یا مدیریت بیماری بازگشت محتویات معده به مری می تواند به عوارض سلامت بسیاری منجر شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پوسیدگی دندان
  • زخم های مری
  • عوارض تنفسی
  • مشکلات گلو و صدا
  • التهاب مری
  • تنگی مری
  • بیماری مری بارت
  • سرطان مری

از علائم سرطان مری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سینه درد
– سرفه مزمن
– دشواری در بلع که ممکن است از دشواری در بلع مواد جامد به مواد مایع پیشرفت کند
– کاهش وزن
– خونریزی در مری
– استخوان درد (اگر سرطان به استخوان ها گسترش یافته باشد)
– گرفتگی صدا

درمان

تغییرات سبک زندگی و غذایی به طور معمول نخستین اقدام درمانی برای علائم بیماری بازگشت محتویات معده به مری، مانند بازگشت اسید و تنگی نفس است. اگر این گزینه های درمان موثر نباشند، پزشک ممکن است داروهایی را برای مدیریت علائم بیماری تجویز کند.

تغییرات سبک زندگی

برخی تغییرات سبک زندگی ممکن است علائم بیماری بازگشت محتویات معده به مری را تسکین دهند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– دستیابی و حفظ وزن سالم
– ترک سیگار
– پرهیز از دراز کشیدن طی سه یا چهار ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی کامل
– بالاتر قرار دادن سر هنگام خواب که ممکن است به کاهش بازگشت اسید شبانه کمک کند
– خوابیدن در وضعیتی راحت که بدن را در یک راستا نگه می دارد
– عدم استفاده از لباس ها، کمربند یا اکسسوری های تنگ که بر شکم فشار وارد می کنند

تغییرات غذایی

از جمله تغییرات غذایی که می توانند به تسکین علائم بیماری بازگشت محتویات معده به مری کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– شناسایی و پرهیز از محرک های غذایی برای بیماری بازگشت محتویات معده به مری، مانند مرکبات یا دیگر غذاهای اسیدی
– پرهیز یا کاهش مصرف الکل