Lowering-high-blood-pressure

فشار خون بالایی دارید؟ این کارها را انجام دهید

فعالیت بدنی منظم برای کسانی که فشار خون بالا دارند می‌تواند فشار خون را به سطوح ایمن‌تری کاهش دهد. در واقع داشتن فعالیت‌های منظم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک زیادی بکند.
داشتن فعالیت‌های ورزشی ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد. اگر فشار خون بالا دارید، احتمالاً پزشکتان به شما هم پیشنهاد داده که فعالیت و تحرک بیشتری داشته باشید.

در واقع ورزش باعث تقویت استخوان‌ها و بهبود تعادل بدن می‌شود. ماهیچه‌ها و مفاصل شما را در حال حرکت نگه می‌دارد که همه این‌ها می‌تواند باعث سلامت بیشتر ما شود.

ارتباط ورزش و فشارخون

دکتر محمد جواد شکاری اردکانی، متخصص پزشکی ورزشی و استاد یار سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مشکلات فشار خون و تأثیر ورزش بر آن می‌گوید: در مورد ارتباط ورزش با فشار خون به دو روش می‌توانیم موضوع را برررسی کنیم؛ یکی اثر ورزش بر فشار خون است و دیگری نیز کاربرد ورزش برای درمان فشارخون.

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی بهتر است ابتدا بدانیم فشار خون چیست و درمان آن به چه صورتی است و چگونه می‌توان از ورزش برای درمان فشار خون استفاده کرد.

توجه داشته باشیم به طور کلی در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی و دوران کهنسالی فشار خون تغییراتی دارد. ولی با توجه به اینکه مشکلات جدی فشار خون اغلب به بزرگسالان مربوط می‌شود در مورد افراد بالغ صحبت می‌کنیم.

زمانی که فشار داخل شریان‌ها رااندازه می‌گیریم اگر بالاتر از دوازده روی هشت باشد فرد دچار افزایش فشار خون می‌شود و چنین مشکلی برای او تشخیص داده می‌شود.

شرایط تشخیص درست فشار خون

دکتر شکاری می‌گوید: برای اینکه فشار خون را به درستی‌اندازه بگیریم باید شرایط مختلفی را در نظر بگیریم. مثلاً زمانی که فرد در مطب حضور پیدا می‌کند باید دید تا چه آرامش دارد، استراحت کرده، استرس یا بیماری و مشکل دیگری نداشته باشد و همچنین مدت زمان کافی از زمان ورزش کردن یا غذاخوردن او گذشته باشد تا پزشک بتواند نتیجه درست و دقیقی بگیرد. معمولاً فشار خون از بازوی سمت چپ گرفته می‌شود. همچنین توصیه می‌شود فشار خون در دو نوبت گرفته شود.

اگر بار اول فشار خون فرد بالا بود نمی‌توان به او گفت حتماً مبتلا به مشکل افزایش فشار خون شده است بلکه به او توصیه می‌شود در زمان دیگری و با دستگاهی که حتماً از سالم بودن آن اطمینان دارد فشار خون‌اندازه گیری شود.

‌اندازه گیری فشار خون در خانه

به گفته استاد یار سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ بسیاری افراد خودشان در خانه فشارخون می‌گیرند اما می‌توان گفت فشار خون در خانه بهتر از فشار خونی است که در داخل مطب گرفته می‌شود؛ چون شرایط مطب و بیمارستان معمولاً به گونه‌ای است که بیماران دچار افزایش فشار خون بیشتری می‌شوند.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت فشار خونی که در منزل گرفته شود دقیق‌تر از فشار خونی است که داخل مطب گرفته می‌شود چون شرایط مریض شرایط مطلوب‌تری است و اغلب آرامش بیشتری در خانه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید ” نوشیدن آب با معده خالی به کاهش فشار خون کمک می‌کند؟

تقسیم‌بندی بیماری فشار خون

به گفته دکتر شکاری از نظر تقسیم‌بندی بیماری فشار اون خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که در نوع اولیه که بیشتر ارثی است فرد معمولاً بدون اینکه بیماری خاصی داشته باشد به این بیماری مبتلا می‌شود. ولی نوع دیگری که نوع ثانویه است در واقع به این معناست که فرد یک بیماری زمینه‌ای مثلاً بیماری تیرویید یا آدرنال دارد که معمولاً افراد به دلایل ابتلا به این بیماری‌ها دچار افزایش فشار خون می‌شود. تشخیص بیماری فشار خون نیز با متخصصان قلب، داخلی و پزشکان عمومی است که با تجهیزات مختلف مشکل فشارخون تشخیص داده می‌شود.

یکی از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های کشنده در ایران و آمریکا مشکل ابتلا به فشار خون است که برای درمان آن حتماً باید به متخصصان مربوط مراجعه شود.

فشار خون و ورزش

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، ورزش کردن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. توجه داشته باشیم وقتی فردی مشکل فشار خون دارد ابتدا باید فشار خون او با استفاده از دارو و تغییر سبک زندگی تغییر کند.

مثلاً فردی که استرس دارد و فشار خون او هم بالاست ابتدا باید مشکلات مربوط به استرس او برطرف شود و احتمالاً دارو نیز برای او تجویز خواهد شد.

بیشتر بخوانید “ درمان فوری فشار خون بالا در منزل

توجه به مصرف منظم دارو

دکتر شکاری می‌گوید در طولانی مدت برای برطرف شدن عوامل خارجی افزایش فشار خون باید برنامه ریزی شود. یکی از آن موارد نیزبرنامه ریزی بلند مدت برای ورزش کردن است. یعنی هر فرد با توجه به شرایط فیزیکی و مشکلات خود باید برای ورزش کردن خود برنامه ریزی داشته باشد.

مثلاً حداقل سه روز در هفته رفتن به ورزشگاه و مکان‌های خاصی که در این خصوص وجود دارد می‌تواند به کاهش فشارخون تا حدود زیادی کمک کند. البته در همه این موارد فرد باید داروهای خود را هم مطابق دستور پزشک مصرف کند.

چه ورزش‌هایی به کاهش فشار خون کمک می‌کند | فشار خونی که در منزل گرفته می‌شود دقیق‌تر از فشارخون داخل مطب است

دقت در انتخاب ورزش

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، فردی که مشکل فشار خون دارد و دارو هم مصرف می‌کند برای انتخاب نوع فعالیت‌های ورزشی خود باید دقت لازم را داشته باشد و حتماً با متخصص مشورت کند.

مثلاً او نمی‌تواند ورزش خود را به یکباره با زدن وزنه آغاز کند. یکی از نکات مهم آن است که توجه داشته باشیم وزنه زدن و انجام ورزش‌های مقاومتی که طی آن فرد مجبور است با ایجاد نیرو توسط عضلاتش به اصطلاح زور زیادی صرف کند باعث می‌شود فشار به داخل اعضا و عضلات بدن افزایش پیدا کند که چنین ورزش‌هایی برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه نمی‌شود. چون باعث بدتر شدن بیماری خواهد شد. بنابراین انجام ورزش‌های مقاومتی در بیماران مبتلا به فشار خون توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید “ مواد غذایی حاوی پتاسیم قاتل فشار خون

ورزش‌های مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون

دکتر شکاری در مورد ورزش‌های مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون می‌گوید: با توجه به ریشه و دلایل بروز ابتلا به فشار خون بالا می‌توان بهتر فعالیت ورزشی مناسب بیماران را انتخاب کرد. مثلاً اگر فرد ورزش استرس زیادی دارد و افزایش فشار خون او نیز به همن دلیل است می‌توان به این بیماران ورزش‌هایی توصیه کرد که آرام‌بخش باشند. مانند یوگا یا شنا.

در واقع ورزشی مناسب این افراد است که باعث مدیریت ذهن و در نهایت نیز کاهش فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون شود. یعنی این افراد باید با مدیریت ذهن و برخورد با مشکلات استرسشان ر ا کنترل و در نهایت نیز فشار خونشان هم مهار شود.

ورزش‌های هوازی

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی در مورد بیماران دیگر نیز علاوه بر کنترل مصرف دارو معمولاً پیاده‌روی، شنا، یوگا دوچرخه‌سواری و دوی استقامتی یا دویدن ملایم توصیه می‌شود. به طور کلی برای افرادی که مشکل فشار خون دارند ورزش‌های هوازی سه روز در هفته حداقل به مدت چهل و پنج دقیقه توصیه می‌شود که می‌تواند باعث کمک زیادی به کاهش فشار خون کند.

بیشتر بخوانید “ کاهش فشار خون با ورزش

همچنین ببینید

Diabetes-and-heart-failure

امید جدید برای بیماران دیابتی و مبتلا به نارسایی قلب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تزریق داروی سماگلوتید به مدت یک سال، علائم نارسایی قلب را در افراد دیابتی نوع ۲ بهبود بخشیده است. افراد تحت درمان با سماگلوتید کاهش وزن کمتری داشتند اما از مزایای مشابهی بهره‌مند شدند. این یافته‌ها حاکی از اثرگذاری فراتر از کاهش وزن است. مطالعه بر روی بیماران مبتلا به نوعی از نارسایی قلب به نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *