هوش مصنوعی با پیش‌بینی ریسک ابتلا به کشنده‌ترین سرطان جهان، جان افراد را نجات خوادهد داد!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مدل‌های هوش مصنوعی در پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه در مقایسه با بهترین مدل‌های موجود به همان اندازه خوب هستند یا حتی عملکرد بهتری دارند.

محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه کمبریج در بریتانیا از داده‌های بانک زیستی بریتانیا و آزمایش غربالگری ملی ریه ایالات متحده برای توسعه مدل‌هایی برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان ریه در پنج سال آینده استفاده کردند.

آن‌ها از مجموعه داده‌ها برای آزمایش بیش از ۶۰ مدل مختلف یادگیری ماشینی استفاده کردند تا ببینند کدام یک در پیش‌بینی خطر ابتلا به این بیماری موثرتر است.

در این بین، آن‌ها در نهایت چهار مورد را ترکیب کردند و توانستند خطر سرطان ریه را با دقت یکسان یا بهبود یافته در مقایسه با بهترین مدل‌های موجود پیش‌بینی کنند. این یافته‌ها روز سه‌شنبه در مجله پلوس مدیسین ( PLOS Medicine) منتشر شد.

مدل‌های مورد نظر تنها با سه متغیر سن فرد، سال‌های سیگار کشیدن و میانگین تعداد سیگارهای مصرف شده در روز ایجاد شدند.

دکتر تام کالندر از کالج لندن در بیانیه‌ای گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند برای پیش‌بینی دقیق خطر ابتلا به سرطان ریه تنها با کمک سه قطعه اطلاعاتی که جمع آوری آن‌ها در طول ویزیت‌های معمول با پزشک عمومی، ویزیت‌های آنلاین یا از طریق اپلیکیشن‌ها ممکن است استفاده شود.»

وی افزود: «این رویکرد، این پتانسیل را دارد که غربالگری سطح جمعیت برای سرطان ریه را تا حد زیاد ساده کرده و به تحقق آن کمک کند.»

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *