lung-cancer

چرا به سرطان ریه مبتلا می‌شویم؟راه های جلوگیری از آن

علت ابتلا به سرطان ریه و جلوگیری از آن

یکی از انواع مختلف سرطان‌ها که متاسفانه گریبان‌گیر عده زیادی از مردم می‌شود، سرطان ریه است. فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد، پیر باشید یا جوان، به هرحال این مشکل ریوی در صورت عدم درمان به موقع ممکن است سلامت افراد را به خطر بی‌اندازد. اما چه راهی برای جلوگیری از سرطان ریه وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم از سلامت خودمان و عزیزانمان اطمینان حاصل کنیم؟

عواملی که سبب سرطان ریه در افراد می‌شود

زمانی که سلول‌های ریه بیش از حد روند عادی خود رشد و تکثیر می‌کنند، وضعیتی را برای فرد ایجاد می‌کند که در نهایت به آن سرطان ریه می‌گویند. عوامل متعددی در بروز این بیماری ناراحت کننده موثرند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم:

استعمال دخانیات

یکی از عواملی که در نهایت منجر به سرطان ریه در افراد می‌شود استعمال دخانیات است که متاسفانه در طی سال‌های اخیر در کشور خودمان میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است. مواد سرطان‌ زای موجود در دخانیات (سیگار ، قلیان) بر روی سلول‌های ریه تاثیر می‌گذارند و اختلالاتی را در روند طبیعی آن ایجاد می‌کند.

آلودگی هوا

آلودگی هوا معضلی است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌ های فراوان مانند انواع بیماری‌های قبلی و عروقی، کبدی، کلیوی و حتی پوستی شود. بیماری‌ های تنفسی مخصوصا ریوی از این مشکل اساسی مستثنی نیستند. متاسفانه در کشور خودمان هم هوای آلوده بخشی از زندگیمان شده است و روزهای زیادی از سال را در هوایی آلوده به سر می‌بریم.

فعالیت بدنی و تغذیه مناسب

افرادی که رژیم غذایی مناسب و یا فعالیت ورزشی مناسبی ندارند، معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌ تری دارند. ضعیف بودن سیستم ایمنی احتمال بروز این بیماری را افزایش داده و فرد را درگیر سرطان ریه می‌کند.

سابقه خانوادگی

در صورت وجود سابقه سرطان ریه در بین اعضای خانواده، احتمال اینکه فرد دچار این بیماری شود بالا می‌رود. وجود سابقه سرطان در خانواده می‌تواند زنگ خطری برای سایر افراد باشد.

علائم و نشانه‌های وجود سرطان ریه

سرطان ریه در دوران ابتدایی خود علائم خاصی بروز نمی‌دهد و فرد متوجه به بیماری خود نمی‌شود. اما به مرور زمان و با پیشرفت آن، نشانه‌هایی شروع به پدیدار شدن می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • استخوان درد
  • سرفه‌های مکر
  • کاهش وزن بدون علت
  • سرفه‌های همراه با خون
  • داشتن احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • گرفتگی صدا یا وجود صداهای غیر طبیعی هنگام تنفس

چگونه می‌توان از بروز سرطان ریه جلوگیری کرد؟

با توجه به تحقیقات انجام شده 20 درصد از افراد بر اثر عوامل مختلفی به جز مصرف دخانیات به سرطان ریه مبتلا شده بودند. پس چه کاری می‌توان انجام داد تا دچار این بیماری دردناک نشد؟ هنوز به طور علمی و قطعی روشی برای پیشگیری صد در صدی سرطان ریه وجود ندارد، اما شما می‌توانید با مراعات کردن و داشتن سبک زندگی‌ سالم از احتمال بروز آن بکاهید. از جمله :

  • اگر بین اعضای خانوداه‌تان سابقه سرطان ریه وجود داشت، پیشنهاد می‌شود برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش کنید و وزن خود را در حد تعادل نگه دارید.
  • سعی کنید از هوای آلوده تا جای ممکن فاصله بگیرید و از ماسک استفاده کنید.
  • و در آخر یادتان باشد که دخانیات مصرف نکنید.

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *