اشکال مختلف واژن

آشنایی با اشکال مختلف واژن:

 

واژن ها و ساختار بیرونی آن دارای انواع مختلفی از نظر رنگ، سایز و شکل است. بسیاری از افراد در مورد مسائلی که به بدن، سلامت جنسی و تناسلی مربوط باشد، با خود فکر می کنند که آیا نرمال هستند یا خیر ؟ در مورد این سوال باید پاسخ داد که واژن ها دارای انواع مختلفی از نظر شکل، رنگ و سایز هستند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که انواع مختلف واژن را معرفی کنیم و همچنین ذکر کنیم که با بررسی ظاهر واژن چه موقع لازم است که به پزشک مراجعه کرد.

واژن چیست؟

 

واژن یا مبهل در طول فعالیت جنسی دچار انعطاف پذیری و اصطحکاک می شود. پوشش داخلی لگن تشکیل شده از بافت شکمی ست و به همین دلیل این بافت از لایه های زیرین واژن محافظت می کند. واژن در قسمت حفره لگن خلفی مثانه و در بخش قدامی راست روده قرار گرفته است. به طور معمول واژن تا رحم دارای طول ۸ تا ۲۲ سانتی متر می باشد. البته به هنگام زایمان یا در طول رابطه جنسی طول آن افزایش پیدا می کند.

جهت جلوگیری از رشد باکتری ها و مخمرها در واژن ترشحاتی تولید می شود که با واژن و PH اسیدی تولید می گردند.

واژن در زمان رابطه جنسی شبیه به یک ظرف عمل کرده و کار انتقال اسپرم به داخل رحم و لوله های فالوپی را انجام می دهد. چون مهبل (واژن) دارای ساختاری کششی است در زمان ورود آلت تناسلی مرد می تواند به کشش لازم در قطر و طول برسد.

همچنین واژن در طی زایمان نیز مانند کانالی عمل می کند که به تولد جنین از رحم و خروج از بدن مادر کمک می کند. اینبار نیز کشش واژن باعث شده به اندازه قابل توجهی باز شود تا جنین بتواند از آن خارج شود.

واژن را باید عضوی عضلانی، ارگانیک الاستیک معرفی کرد که به اتصال رحم با اندام های بیرونی خارجی کمک می کند. در این باره ذکر این نکته بسیار مهم است که زنان از نظر اندازه، شکل بافت، ظاهر کلی واژن و اندام تناسلی با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع واژن :

 

همان گونه که در بالا ذکر کردیم واژن ها دارای انواع مختلفی هستند. در اینجا برخی از انواع آن را معرفی می کنیم:

زائده داخلی لابیا :

 

از انواع واژن است که دارای لب های درونی (labia minora) بوده و با کمک لب های بیرونی (labia majora) کاملا تحت پوشش قرار کرفته و چون برجستگی لابیا در قسمت های داخلی است، مشخص نمی باشد.

زائده خارجی لابیا :

 

یکی دیگر از شکل های مختلف واژن به صورتی است که لب های درونی ( لابیا) از لب های خارجی بیرون زده و آویزان شده اند.

واژن پف دار :

 

این نوع واژن دارای شکلی با لب های بیرونی و درونی بوده و در قسمت پایین تر از استخوان لگن قرار دارد. نوع دیگری از واژن وجود دارد قسمت بالایی آن گستردگی بیشتری داشته و لب ها داخلی هستند و به سمت پایین تمایل دارند.

واژن لاله شکل :

 

این نوع واژن دارای شکلی به صورت جوانه شکوفا شده گل است و لب های داخلی به وسیله لب های بیرونی پوشانده می شوند.

زنان ممکن است از نظر شکل ظاهری و اندازه واژن با هم متفاوت باشند. ولی واژن ها در هر شکلی دارای انعطاف پذیری بالا و عملکردی یکسان هستند که باعث می شود همه آن ها زیبا و منحصر به فرد باشند.‌

اندازه واژن :

 

افراد مختلف دارای واژن هایی با اندازه متفاوت هستند، هر فردی ممکن است دارای اندازه های مختلفی باشد. ولی به صورت میانگین اندازه واژن ها به ترتیب زیر می باشد:

اندازه طول واژن :

 

معمولا طول واژن ها به شکل زیر است: ۹ تا ۱۰ سانتی متر که (۳.۵ تا ۴ اینچ) است.

 

اندازه قطر واژن :

 

معمولا در حالت عادی میانگین اندازه قطر واژن ۲.۴ تا ۶.۵ سانتی‌متر (۰.۹۴ الی ۲.۵۶ اینچ) است.

 

علت احساس فشار و درد در واژن چیست؟

 

با توجه به علت اصلی، درد و نارحتی های مربوط به واژن دارای علائم متفاوتی هستند. برای مثال: Vestibulitis ولوو یک بیماری می باشد که فقط زمانی روی مهبل ( واژن) باشد، موجب درد شدید خواهد شد.

همچنین vulvodynia یک نوع بیماری می باشد که در ناحیه واژن باعث بروز درد مزمن و ثابت می گردد.

با توجه به شرایط خاص ممکن است درد واژن دارای علائم زیر باشد که هر یک احتمالا دارای علت خاصی خواهند بود.

سوزش، خستگی، خارش دردناک، درد در هنگام مقاربت، احساس گرگرفتگی و داغی از جمله علائم درد در ناحیه واژن هستند.

در صورتی که علت درد واژن عفونت باشد، احتمال تخریب غیر طبیعی واژن وجود خواهد داشت. برای مثال: اگر در ناحیه واژن بوی نامطبوعی به وجود آید، ممکن است این مشکل به علت عفونت مخمر یا باکتریایی ایجاد شود.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *