212

علت و راه های رفع خارش و سوزش واژن

عفونت های زنانه و خارش واژن یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر خانم ها با آن درگیر هستند. در این مقاله شما را با انواع عفونت های زنانه و روش های خانگی برای جلوگیری و درمان سوزش و خارش واژن، آشنا می کنیم

خارش واژن و عفونت های زنانه

خارش واژن معمولاً با ترشحات غیر طبیعی همراه است که سبب نگرانی زنان می شود. با این حال، تعدادی از زنان خارش واژن را تجربه می کنند در حالی که ترشحی ندارند. در بسیاری از موارد که منجر به خارش واژن (مهبل) با ترشحات می شود علائم مشابه بدون ترشح می باشد. ترشحات واژن اغلب با بوی بد همراه است در حالی که افراد دارای خارش بدون ترشح، اغلب دارای تجربه ترشح بدون بو از واژن هستند.

علل خارش واژن بدون ترشح

در حالی که بسیاری از موارد خارش واژن اغلب با ترشحات بودار ( سفید، خاکستری، زرد یا سبز ) همراه است، برخی از موارد واژینیت یا التهاب واژن منجر به ترشحات نمی شود. بسیاری از علل احتمالی خارش واژن بدون ترشح وجود دارد که عبارتند از:

 واکنش حساسیتی یا درماتیت تماسی در واژن
برخی از زنان ممکن است یک واکنش حساسیتی یا درماتیت تماسی در ناحیه واژن را تجربه کنند که سبب راش لوکالیزه یا تحریک می شود. این ممکن است در تماس با یک ماده مانند صابون ایجاد شود. شما ممکن است دانه های قرمز را مشاهده نمایید که یک باره با استفاده نکردن از آن ماده از بین می رود استفاده طولانی مدت یا مکرر از این ماده، ممکن است سبب خارش شدید همراه با ظهور تاول در واژن شود.

 خارش واژن به علت پسوریازیس

خارش واژن گاهی به علت بیماری پسوریازیس می باشد. پسوریازیس، که باعث می شود سلولهای مرده پوست در سطح پوست جمع آوری شود و ممکن است تکه های قرمز پوست با پوشش فلس سفید و پوسته همراه باشد که ممکن است به یک بیماری پوستی تعمیم داده شود. این می تواند روی هر یا همه قسمت های بدن، از جمله ناحیه واژن تاثیر بگذارد.

 درماتیت شوره دار یا شوره در واژن

شوره در ناحیه واژن با قرمزی همراه است و پوست ممکن است چرب، زرد، پوسته پوسته به نظر برسد که این خود عاملی است که منجر به خارش واژن می شود.

 عفونت قارچی می تواند سبب خارش واژن شود

عفونت شناخته شده به نام خارش سوار کار ماهر، یک شکل از کچلی موضعی در اطراف واژن (مهبل) است که می تواند سبب خارش واژن بدون ترشح شود. پوست دارای راش با مناطقی که ممکن است قرمز، پوسته ریزی یا پر از دست انداز و تاول می باشد. این عفونت قارچی متفاوت از یک عفونت قارچی ( کاندیدیازیس veginal) است که با ترشح غلیظ سفید واژن مشخص می شود.

 خارش واژن به علت بیماری گال

گال همچنین می تواند سبب خارش واژن شود. این شرایط باعث شده است که کنه ها بتواند در زیر پوست نقب بزنند. این است که با خارش شدید همراه است که معمولاً در شب بدتر مشخص می شود. راش با تاول های کوچک و یا زخم ممکن است ظاهر می شود.

 دیستروفی واژن، از علل خارش واژن

یک بیماری به نام دیستروفی واژن که ممکن است در اثر کمبودهای ویتامینA ،B2 ،B12، آهن و اسیدفولیک باشدمی تواند سبب خارش واژن شود. تکه های سفید و یا پلاک ممکن است در پوست اطراف مهبل به علت تغییرات در پوست ظاهر شود.

 پلان اسکلروزیس

از علل دیگر خارش واژن بیماری پلان اسکلروزیس است. در واقع زنان ممکن است یک بیماری پوستی نادر به نام پلان اسکلروزیس که ممکن است در هر نقطه از بدن رخ دهد داشته باشند اما اغلب در ناحیه تناسلی و مقعد رخ می دهد. علت آن ناشناخته است اما ممکن است سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال و یا عدم هورمونهای جنسی از ویژگی های زنان یائسه مرتبط باشد. صدمه قبلی به پوست نیز ممکن است خطر ابتلا به بثورات را در این مکان افزایش دهد.

عفونت های انگلی و خارش واژن

انگلهای مانند شپش ممکن است بخشی مودار فرج را درست مانند انگل عفونی ناحیه سر آلوده کنند کرمک از مقعد نیز ممکن است به ناحیه واژن مهاجرت کرده و سبب خارش مهبل (واژن) به خصوص در شب شود. اگر چه شپش و تخم های آن می تواند با چشم غیر مسلح دیده شود کرمک تنها از طریق آزمایش میکروسکوپی مشاهده می شود.

خارش واژن به علت عوامل روانی و خراشیدگی

گاهی اوقات عوامل روانی ممکن است به علائمی مانند خارش واژن کمک کند. در این مورد، خاراندن ثابت، باعث تغییرات پوستی می شود که ممکن است به التهاب و سوزش منجر شود.

تشخیص علت خارش واژن

علت خارش واژن (مهبل) بدون ترشح ممکن است با تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و تست های دیگر مانند بیوپسی شناخته شود. از این رو توصیه می شود که با یک متخصص زنان برای تشخیص علت خارش واژن و درمان مناسب مشورت کنید.

درمان خارش واژن (مهبل) بدون ترشح

موارد خفیف خارش واژن، بدون ترشح ممکن است بدون نیاز به درمان ناپدید شوند. در موارد با علت مشخص از جمله عفونت های انگلی و یا قارچی ممکن است درمان اختصاصی برای خارش واژن لازم باشد.

درمان های پزشکی خارش واژن (مهبل) بدون ترشح

خارش مزمن، خارشی غیر قابل تحمل است که با دارو درمان می شود. دکتر شما یک کورتیکواستروئید موضعی تجویز می کند که شما می توانید روزانه به منطقه آسیب دیده اعمال نمایید. شما ممکن است نیاز به استفاده از این دارو برای چند هفته داشته باشید تا به طور کامل از این وضعیت خلاص شوید.

اگر به طور منظم تغییراتی در پوست شما ایجاد می شود باید چند پیگیری و قرار ملاقات با دکتر خود را در برنامه داشته باشید. این به تعیین بیماری های جدی سلامت مانند بیماری کبد، دیابت و یا اختلال خود ایمنی کمک می کند در اغلب موارد، درمان علل این بیماریها به از بین بردن نشانه های واژنی شما کمک خواهد کرد.

بهبود خارش واژن با رعایت چند نکته

علاوه بر درمان، خارش واژن ممکن است با رعایت چند نکته بهبود یابد:

– اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ مانند جوراب شلواری و … به درمان خارش واژن کمک می کند.

– اجتناب از خاراندن منطقه، زیرا می تواند سبب تحریک و خارش بیشتر واژن شود.

– برای جلوگیری از خارش واژن از پوشیدن لباس یا لباس مرطوب برای مدت طولانی پرهیز کنید.

– برای بهبود خارش واژن از مقاربت جنسی تا زمانی که علایم بهبود یابد خودداری کنید.

– پوشیدن لباس گشاد زیر در روز و یا خارج کردن لباس در شب برای کاهش خارش واژن مفید است.

– استفاده از لوسیون ملایم پوست و مواد پاک کننده برای پوست های حساس٫

– استفاده از یک مرطوب کننده و یا آب مبتنی بر لوبریکانت برای مبارزه با خشکی واژن.

– برای بهبود خارش واژن باید از استفاده از عطر در نرم کننده های پارچه و خشک کردن لباس های شسته شده اجتناب کرد.

– عدم استفاده از محصولات مانند محصولات مراقبت از پوست زنانه و صابون در منطقه آسیب دیده نیز به درمان خارش واژن کمک می کند.

– شستن و تمیز کردن از ناحیه جلو به عقب بعد از استفاده از توالت برای جلوگیری از آلوده شدن ناحیه تناسلی به کرمک و آلودگی های پشت.

– برای کمک به درمان خارش واژن و برای جلوگیری از گسترش بیماریهای مقاربتی باید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرد.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *