ختنه زنان چیست و دلیل و پیامدهای آن کدامند؟

ختنه زنان چیست؟

بریدن آلت تناسلی زنان (به انگلیسی: Female Genital Cutting) یا ختنه زنان (به عربی: ختان الإناث) یا ناقص‌سازی جنسی زنان یا مثله کردن جنسی زنان (به انگلیسی: Female Genital Mutilation) بر اساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی به یکی از چهار عمل زیر اشاره دارد: مثله کردن آلت زنانگی از نوع اول شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و/یا غلفه‌است (کلیتوریکتومی)، نوع دوم شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و لب‌های کوچک فرج با/بدون بریدن لب‌های بزرگ فرج، نوع سوم شامل تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکان دادن لب‌های کوچک فرج و/یا لب‌های بزرگ فرج، با یا بدون برش کلیتوریس، و نوع چهارم شامل هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان به مقصودی غیر پزشکی مانند: سوراخ کردن، سوزن زدن، شکافتن و غیره می‌باشد.سازمان ملل متحد بریدن آلت جنسی زنان تحت عنوان «سنت و آیین» را مردود و عمل ناقص‌سازی اندام جنسی زن را مصداق بارز «شکنجه» می‌داند.

این عمل پیامدهای منفی بسیاری بر سلامت و روان دختران و زنان دارد. در بین ختنه زنان به معنای بریدن بخش هایی از دستگاه تناسلی خارجی زنان است که به سه دسته اصلی تقسیم میشود.

1- کلیتوریدکتومی( برداشتن بخش یا تمامی کلیتوریس)

2- اکسیژن( بریدن کلیتوریس و لب های کوچک با یا بدون بر داشتن لب های بزرگ)

3- اینفیبولیشن( محدودسازی مدخل واژن از طرق برش دادن و دوختن لب های کوچک و یا بزرگ)

ختنه بعنوان عاملی برای حفظ باکرگی، زیبایی و پاکیزگی زن در نظر گرفته می شود. مقصود و خاستگاه اصلی آن، همان کاهش یا کنترل میل جنسی زن، قبل از ازدواج است.

ختنه زنان با عارضه ها و پیامدهایی مثل عفونت، درد موقع نزدیکی، تکرر ادرار، خونریزی های مستمر، قاعدگی دردناک، عفونت زمان حاملگی، احتمال ابتلا به هپاتیت و نازایی در زنان همراه است.

تبعات ابتدایی ختنه کردن زنان عبارتند از:

– درد شدید

– خونریزی شدید

– التهاب بافت های واژن

– تب

– عفونت

– مشکل در دفع ادرار

– مشکل در بهبود زخم ها

– اسیب دیدن بافت های اطراف واژن

– شوک

– مرگ

عارضه ها و پیامدهای بهداشتی ختنه زنان

 

ختنه برای زنان نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای آنها پیامد ها و خطرات جسمانی هم بوجود می آورد:

– درد، خون ریزی شدید و شوک موقع بریدن کلیتوریس که معمولاً بدون بی حسی انجام می شود.

– عفونت زخم و عفونت های ادراری بعدی به علت عدم رعایت نکات بهداشتی در این عمل

– ناباروری و مشکلات در موقع زایمان

– مشکلات ادراری به این علت که دختران بعد از ختنه معمولاً موقع ادرار درد دارند و به همین علت از ادرار کردن جلوگیری می کنند.

اثرهای روانی ختنه بر زنان

افسردگی

دختران به علت بی اعتمادی به محیط خانواده ای که به زور آنها را وادار به تحمل عملی دردناک نموده است ، دچار افسردگی و اضطراب می شوند. بسياري از این زنان برای درمان مشکلات روانی خویش احتیاج به روان درمانی پیدا می کنند.

مشکلات جنسی

برداشتن کلیتوریس بعنوان عضوی که نقش زيادي در ایجاد لذت جنسی زنان اجرا می کند، سبب محدود کردن رابطه جنسی برای این زنان شود. هرچند مطالعات نشان داده اند که زنانی که ختنه شده بودند به علت تجربه نکردن روابط جنسی مناسب به رابطه با مردان گوناگون رو می آوردند تا بتوانند لذت جنسی مورد نظرشان را تجربه کنند. بنابراین نه تنها درمانی برای خیانت زنان نیست بلکه آنرا تشدید می کند.

اختلالات روانی

بعضی مواقع شدت شوک ناشی از ختنه به قدری زیاد است که شخص دچار اختلال استرس بعد از اتفاق می شود. این اختلال بسیار جدّي بوده و امکان دارد به اختلالات روانی دیگری هم منجر شود.

راه های درمانی ختنه زنان

اگرچه درمانی برای اسیب دیدگان نیست، به تازگی شیوه های جراحی پلاستیک برای مقداری بازسازی آسیب دیدگی ها و بازگرداندن حساسیت جنسی بکار می رود. از آنجا که تنها چند سانتی متر از کلیتوریس بیرون از بدن و در معرض بریده شدن است، میتوان از بخش داخلی کلیتوریس استفاده کرد و تا حدی زنان ختنه شده را درمان نمود. هرچند که حساسیت جنسی این بخش درونی کلیتوریس به اندازه بخش خارجی نیست. خود این درمان در صورتی که بدست اشخاص کم تجربه انجام شود میتواند پرخطر هم باشد.

کدام زنان در معرض خطر ختنه شدن هستند؟

معمولاً دختران در سنین جوانی ختنه میشوند و گاهی بر روی دختران نوزاد و زنان بزرگسال این عمل انجام می شود. سالیانه بیش از 3 میلیون دختر در معرض خطر ختنه شدن هستند.

طبق داده های جمعیتی به دست آمده از 30 کشور، بیش از 200 میلیون دختر و زن تحت این عمل قرار گرفته اند که در حال حاضر زنده هستند.

ختنه کردن زنان عمدتاً در منطقه های غربی، شرقی و شمالی آفریقا، در بعضی کشورهای خاورمیانه و آسیا و همچنين مهاجران این مناطق انجام می شود. همان طور که متوجه شدید، ختنه زنان نوعی نگرانی و بحران جهانی شمرده می شود.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

5 دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *