ناراحتی ها و مشکلات مثانه و دستگاه ادراری

مثانه چیست

مثانه، یک عضو توخالی در لگن است آن در پشت استخوان شرمگاهی لگن قرار دارد اما زمانی که پر از ادرار است آن می تواند به قسمت پایین شکم گسترش یابد عملکرد اصلی آن ذخیره ادراری است که از کلیه از طریق ساختارهای لوله مانند به نام حالب (حالب از هر دو کلیه به مثانه باز می شود) به مثانه تخلیه می شود در مردان، غده پروستات در مجاورت پایه مثانه که در آن مجرای ادرار به مثانه می پیوندد واقع شده است.

مشکلات مثانه

وجود خون در ادرار :

وجود خون در ادرار که آن را هماچوری می نامند از مشکلات شایع ادراری هم در مردان و هم در زنان است خون گاهی به صورت واضح و حتی با دفع لخته همراه است. گاهی نیز تنها در آزمایشگاه و در بررسی میکروسکوپی ادرار دیده می شود. این مشکل گاهی ناگهانی و گاه به آرامی و پیشرونده رخ می دهد.

در غالب موارد وقتی این مشکل همراه با سوزش ادرار است ناشی از عفونت ادراری بوده به درمان دارویی پاسخ مناسب می دهد در مردان بسیاری از موارد مشکلات پروستات عامل این مسئله است.

سرطان مثانه :

سرطان مثانه یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی است. سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان مشاهده می‌شود. در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند.

علایم و نشانه‌ها:

هماچوری ، کم‌خونی به علت از دست دادن خون به صورت مزمن ،تکرر ادرار، فوریت و سوزش ادرار ، کاهش وزن قابل توجه، دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته ایجاد می‌شوند.

سیستیت بینابینی :

سيستيت‌ بينابينی عبارت‌ است‌ از يك‌ نوع‌ التهاب‌ ديواره‌ مثانه‌، سيستيت‌ بينابينی علايمی شبيه‌ سيستيت‌ (عفونت‌ باكتريايی مثانه‌) دارد، اما كشت‌ ادرار از نظر باكتری در آن‌ منفی است‌ و دادن‌ آنتي‌بيوتيك‌ معمولاً كمكی نمی كند. سن‌ متوسط‌ شروع‌ اين‌ بيماری حدود 40 سالگی است‌، اما اين‌ بيماری می تواند در زنان‌ در تمام‌ سنين‌ بروز كند. علايم‌ از خفيف‌ تا شديد متغيرند. سيستيت‌ بينابينی یک بیماری مزمن است که موجب فشار روی مثانه، درد مثانه و گاهی اوقات درد لگن می‌شود.

علایم‌ شایع‌ :

درد و احساس‌ فشار در لگن‌،احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ ادرار کردن‌ (گاهی‌ 80-60 بار در روز) و احساس‌ سوزش‌ هنگام‌ ادرار کردن‌، احساس‌ خالی‌ نشدن‌ کامل‌ مثانه‌، درد به‌ هنگام‌ مقاربت‌، گاهی‌ درد در مجرای‌ تناسلی‌ و راست‌ روده‌، تکرر ادرار

احتباس ادرار :

احتباس ادرار یا شاش‌بند به عدم قابلیت دفع ادرار گفته می‌شود. این عارضه از اصلی‌ترین علل هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات است. از دیگر دلایل ایجاد احتباس ادراری می‌توان به انواع عفونت، مشکلات عصبی، یبوست و اثر برخی داروها و آمفتامین اشاره نمود. این اختلال در سیستم ادراری بمعنی تخلیهٔ کم یا ناکامل مثانه است. گاه عضله‌های مثانه و اسفنکتر مثانه آزاد نشده و ادرار به سختی جریان پیدا می‌کند و باعث عدم تخلیه کامل مثانه می‌شود. ادرار باقی مانده می‌تواند منجر به ایجاد عفونت شود.

از دلایل و علل :

در مثانه: عملکرد ناقص اسفنکتر، اختلال عصبی در اعصاب مربوط به سیستم ادراری و همچنین پارکینسون، مشکلات و بیماری در بافت مثانه

در پروستات: هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات ، سرطان پروستات ، پروستاتیت (التهاب در پروستات) در اورترا (میزراه) ، مشکلات مادرزادی دریچه‌ها ، ختنه ، هرنوع انسداد در میزراه ،

سنگ‌های مثانه :

سنگ‌های مثانه، توده‌های سفت و سختی از املاح معدنی در مثانه شما می‌باشند. وقتی ادرار در مثانه شما تغلیظ می‌شود، باعث می‌گردد املاح موجود در ادرار متبلور شده و سنگ‌های مثانه ایجاد شوند. ادرار تغلیظ شده و بدون حرکت اغلب در نتیجه تخلیه ناکامل مثانه شما می‌باشد. سنگ‌های مثانه همیشه باعث بروز علائم و نشانه‌ها نمی‌شوند و ممکن است در طی انجام آزمایشاتی جهت شناسایی سایر مشکلات پی به وجود آنها برد.

 علائم و نشانه‌ها:

درد ناحیه پایین شکم، ادرار دردناک، تکرر ادرار، مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار، وجود خون در ادرار، ادرار تیره‌ رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی

عفونت دستگاه ادراری:

عفونت دستگاه ادراری شرایطیست که می تواند در مجرای پیشاب، مثانه، و کلیه ها رخ دهد. بیشتر عفونت های دستگاه ادراری مثانه را تحت تاثیر قرار می دهند و شیوع آن بین زنان بیشتر از مردان است.

 علائم عفونت

احساس سوزش هنگام دفع ادرار ، نیاز مکرر یا فوری به دفع ادرار در شرایطی که ادرار کمی دفع می شود

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *