شواهد تاثیر پارازیت در بروز سرطان بسیار محدود است

شواهد تاثیر پارازیت در بروز سرطان بسیار محدود است

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان ضمن اشاره به نگرانی مردم از تاثیر پارازیت‌ها در افزایش ابتلا به سرطان اظهار کرد: شواهد ما بسیار کم و محدود است و هنوز در مرحله‌ای نیستیم که به صورت قطعی در باره آن صحبت کنیم.
دکتر کاظم زنده‌دل در خصوص برخی اظهارات درباره تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش ابتلا به سرطان در کشور گفت: شواهد ما بسیار کم و محدود است و هنوز در مرحله‌ای نیستیم که به صورت قطعی درباره آن صحبت کنیم. بر اساس شواهد منتشر شده، سرطان‌زایی پارازیت‌ها اثبات شده است ولی اینکه مردم به میزانی در مواجهه با آن قرار گرفته باشند که به آن مبتلا شوند هنوز بررسی نشده است.
وی افزود: انجام این تحقیقات بسیار سخت است؛ چرا که مردم علاوه بر پارازیت در معرض آلودگی و عوامل خطر دیگر نیز هستند. همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای اثبات آن وجود دارد. علاوه بر پارازیت‌ها نور خورشید هم به عنوان یک پرتو موثر در سرطان پوست نقش دارد. پرتوهای رادیوتراپی و سی تی اسکن نیز می‌تواند در صورت افزایش بیش از حد در ابتلا به سرطان موثر باشد.
وی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای غربالگری و پیشگیری از ابتلا به سرطان گفت: در حال حاضر برنامه ایراپن در چهار شهر کشور برای غربال سه سرطان دهانه رحم، روده بزرگ و پستان انجام می‌شود. اما در عین حال علاوه بر غربالگری، آگاه بودن مردم از علائم سرطان، در پیشگیری موثر است. چندین برنامه برای بررسی وضعیت سرطان در حال اجرا است. در کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، گزارش‌هایی از آمار ابتلا در چند استان کشور ارائه می‌شود.
دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان با بیان اینکه در حال حاضر دانش مردم درباره مسائل بهداشتی افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: با توجه به حجم کاری که باید در حوزه تحقیقات سرطان انجام شود، ولی بودجه‌های بسیار محدودی به آن اختصاص داده می‌شود. برای تقویت دانش و تولید شواهد نیاز به افزایش این بودجه‌ها داریم. در عین حال بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه می‌توانند کمک زیادی انجام دهند.
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های تشخیص زودهنگام شناسایی بیمار پیش از بروز علائم است. این اقدام با انجام تست پاپ اسمیر و ماموگرافی برای زنان و همچنین آزمایش مدفوع برای بررسی ابتلا به روده بزرگ انجام می‌شود. این تست‌ها بیشتر برای افراد بالای 50 سال و کسانی که چندین مورد ابتلا به سرطان در خانواده داشته‌اند و همچنین تست دهانه رحم برای زنان بالای 30 سال توصیه می‌شود. شناخت به موقع علائم ابتلا به سرطان نیز دومین بخش از تشخیص زودهنگام این بیماری است.
منبع:ایسنا

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *