پیشگیری از حساسیت های غذایی با روش جدید ایمنی درمانی

پیشگیری از حساسیت های غذایی با روش جدید ایمنی درمانی

محققان یک روش ایمنوتراپی( ایمنی درمانی) ابداع کرده اند که می تواند تمام واکنش های حساسیت زا را در موش ها معکوس کند و به زودی بررسی ها برای به کارگیری آن در رمان آلرژی ها در انسان ها نیز آغاز می شود.
حساسیت های غذایی در بهترین حالت خسته کننده و در بدترین حالت تهدید کننده حیات هستند اما محققان کانادایی در مطالعه ای روی موش ها موفق شدند که بر این مشکل غلبه کنند.
این روش جدید ایمنی درمانی با تحریک تولید سلول های دندریتیک جدید عمل می کند. این سلول ها به سایر سلول های ایمنی علامت می دهند که واکنش های بیش از حد ایمنی خود را لغو کنند.
این درمان موجب می شود که آنافیلاکسی یعنی سریع ترین و شدیدترین نوع واکنش آلرژی بروز نکند.
جان گوردون از دانشگاه ساسکاچوان در کانادا و محقق ارشد این مطالعه گفت: اگر بتوانیم واقعا حساسیت های غذایی و یا وضعیت های مشابه مانند آسم و بیماری های خودایمنی مانند ‘ام.اس’ را درمان کنیم، زندگی افراد مبتلا تغییر خواهد کرد.
سلول های دندریتیک به طور طبیعی در بافت هایی که با محیط خارجی در تماس هستند مانند لایه خارجی پوست و پوشش داخلی بینی، ریه ها، معده و روده ها یافت می شود.
محققان برخی از این سلول ها را از بدن موش ها استخراج کردند و در معرض ترکیبی منحصر به فرد از پروتیین ها، یک اسید مرتبط با ویتامین A که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارد و یک ماده حساسیت زا – بادام زمینی یا پروتیین های سفیده تخم مرغ- قرار دادند.
زمانی که سلول های دندریت اصلاح شده دوباره به بدن موش ها بازگردانده شدند، واکنش های حساسیتی آنها عملا حذف شد.
با وجودی که این روش تا کنون تنها روی موش ها آزمایش شده است، اما محققان امیدوارند که سال آینده آن را روی انسان ها نیز آزمایش کنند.
این مطالعه در مجله Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.
منبع :ایرنا

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *