۸ کاربرد قرص‌های ضدبارداری که ارتباطی با پیشگیری از بارداری ندارند

۸ کاربرد قرص‌های ضدبارداری که ارتباطی با پیشگیری از بارداری ندارند

همانطور که می‌دانید، هورمون‌ها تاثیر بسیار زیادی بر زندگی روزانه ما دارند. روی چانه‌تان پر از جوش است؟ تقصیر هورمون‌هاست! علی‌رغم خوردن صبحانه، در ساعات انتهایی ظهر به شدت گرسنه می‌شوید؟ تقصیر هورمون‌هاست! از این رو، اینطور استدلال می‌شود که قرص‌های ضدبارداری که اساسا تنظیم‌کننده هورمون‌ها هستند، علاوه بر این امر، کاربردهای دیگری نیز دارند.
همانطور که می‌دانید، هورمون‌ها تاثیر بسیار زیادی بر زندگی روزانه ما دارند. روی چانه‌تان پر از جوش است؟ تقصیر هورمون‌هاست! علی‌رغم خوردن صبحانه، در ساعات انتهایی ظهر به شدت گرسنه می‌شوید؟ تقصیر هورمون‌هاست! از این رو، اینطور استدلال می‌شود که قرص‌های ضدبارداری که اساسا تنظیم‌کننده هورمون‌ها هستند، علاوه بر این امر، کاربردهای دیگری نیز دارند. در این مطلب 8 کاربرد قرص‌های ضدبارداری را به شما معرفی می‌کنیم که هیچ ارتباطی با پیشگیری از بارداری ندارند.

1. این قرص‌ها می‌توانند آندومتریوز را قابل تحمل کنند

در این وضعیت دردناک، بافتی که به طور معمول داخل رحم رشد می‌کند، از رحم بیرون زده و تخمدان، روده و مثانه را درگیر می‌کند. این بافت اضافی باعث تورم، التهاب، زخم و اسکار شده و درد شدیدی را به همراه دارد. مصرف قرص‌های ضدبارداری از شدت علائم قاعدگی در شرایط آندومتریوز می‌کاهد. از این رو، ترشحات کمتری از رحم خارج خواهد شد. همچنین، بافت پیش‌رونده داخل رحم، زیاد بیرون نخواهد زد. در نتیجه، درد کمتری به بیمار منتقل می‌شود.

 

2. این قرص‌ها می‌توانند از خون شما محافظت کنند

مقدار خونریزی ناشی از قاعدگی در میان خانم‌ها متفاوت است؛ اما خونریزی طبیعی چند قاشق غذاخوری یا در نهایت 80 میلی‌لیتر خواهد بود. اگر مقدار خونریزی بیش از این باشد، ممکن است دچار کم‌خونی شوید که خستگی و بی‌حالی را به دنبال خواهد داشت. مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند نوسانات ناشی از قاعدگی را به حداقل برساند. در واقع، قرص‌‌های ضدبارداری با شل کردن پوشش داخلی رحم باعث می‌شوند هر ماه خونریزی کمتری داشته باشید.

 

3. این قرص‌ها نیاز شما به اپیلاسیون را کاهش می‌دهند

جوش‌های ظاهر شده در سطح بدن با استفاده از قرص‌های ضدبارداری برطرف خواهند شد. این امر در مورد تارهای زائد مو نیز صدق می‌کند. این عارضه معمولا به دلیل سطح بالای آندروژن در بدن رخ می‌دهد. وقتی قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، کبد شما پروتئینی می‌سازد که از ترشح تستوسترون در جریان خون جلوگیری کرده و احتمال ظهور آکنه و رشد موهای زائد را به حداقل می‌رساند.

 

4. این قرص‌ها می‌توانند از برخی انواع سرطان جلوگیری کنند

15 سال مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند شانس ابتلای شما به سرطان تخمدان را به میزان 50 درصد کاهش دهد؛ این تاثیر در مورد سرطان آندومتر 70 درصد است. جلوگیری از سرطان به دلیل توقف تخمک‌گذاری محقق می‌شود. به گفته محققان، تکرار روند تخمک‌گذاری در طی سالیان دراز می‌تواند شانس ابتلای خانم‌ها به سرطان تخمدان را افزایش دهد که مصرف قرص‌های ضدبارداری مانع از آن می‌شود.

5. این قرص‌ها می‌توانند از شما در برابر بیماری التهابی لگن محافظت کنند

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت جنسی است که از طریق تماس جنسی با دستگاه تناسلی زنانه منتقل می‌شود. عدم درمان این عارضه می‌تواند با درد مزمن لگن یا ناباروری همراه باشد. در این شرایط، مصرف قرص‌های ضدبارداری با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم و جلوگیری از ورود باکتری‌های آلوده به داخل رحم، لوله‌های فالوپ و یا تخمدان، از شیوع بیماری التهابی لگن جلوگیری می‌کند.

 

6. این قرص‌ها می‌توانند به درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک کنند

به طور معمول، بدن خانم‌ها در طول هر چرخه حداقل یک تخمک آزاد می‌کند؛ اما در خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، تخمک بالغ از تخمدان آزاد نشده و در نتیجه، موجب ناباروری می‌شود. سایر علائم این عارضه شامل قاعدگی نامنظم و رویش موهای زائد در نقاط مختلف بدن است. از آنجایی که ریشه این بیماری در عدم تعادل هورمونی نهفته است، گفته می‌شود که مصرف قرص‌های ضدبارداری با تنظیم سطح هورمون‌ها به درمان آن کمک خواهد کرد.

 

7. این قرص‌ها می‌توانند به رفع گرگرفتگی ناشی از یائسگی زودرس کمک کنند

به طور معمول، مصرف قرص‌های ضدبارداری در میان خانم‌های جوان رایج‌تر است، اما ادامه دادن این قرص‌ها پس از یائسگی به درمان مشکلات زیادی از جمله گرگرفتگی کمک خواهد کرد. قرص‌های ضدبارداری با متعادل ساختن سطح هورمون‌ها از بروز علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه و خونریزی نامنظم جلوگیری می‌کنند.

 

8. ا
ین قرص‌ها می‌توانند شما را در فصل آنفولانزا صحیح و سالم نگه دارند

خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران در برابر ویروس آنفلوانزا مقاومت بیشتری خواهند داشت. با توجه به یافته‌های مطالعه جدیدی که در مجله آمریکایی فیزیولوژی منتشر شده است، محققان دریافتند که سطح استروژن در بدن مصرف‌کنندگان قرص‌های ضدبارداری، باعث کاهش میزان تاثیر ویروس آنفلوآنزا بر بدن می‌شود. اما این امر در مورد مردان صدق نمی‌کند. چون سطح استروژن طبیعی در بدن مردان خیلی کمتر از خانم‌هاست.
منبع: prevention

همچنین ببینید

Exercise-and-obesity

چرا ورزش در ساعات پایانی روز برای افراد چاق فواید بیشتری دارد؟

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care در 10 آوریل 2024، نشان می دهد که ورزش عصرگاهی برای افرادی که با چاقی زندگی می کنند، ممکن است بیشترین فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. این مطالعه بر روی تقریباً 30000 فرد چاق بالای 40 سال، از جمله تقریباً 3000 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، به مدت هشت سال انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *