استفاده طولانی مدت از رایانه و تلفن

ارتباط استفاده طولانی مدت از رایانه و تلفن همراه با سردرد

رئیس انجمن سردرد ایران با بیان این که سردرد با منشا مشکلات گردنی در نوجوانان و جوانان شایع‌ است، افزود: نوجوانان و جوانان به دلیل استفاده طولانی مدت از رایانه و تلفن همراه با حالتی که سر در وضعیت خم شده قرار می گیرد، در معرض خطر ابتلا به این نوع سردردها هستند.
انجمن سردرد ایران، دکتر منصوره تقا گفت: اسپاسم عضلات گردن به دلیل نحوه غلط نشستن، خوابیدن، ایستادن و استفاده از کوله پشتی به صورت یکطرفه، موجب قرارگرفتن گردن در وضعیت نامناسب و بروز سردردهای شدید در افراد می‌شود و در موارد زیادی درد به گردن و شانه نیز انتشار می یابد.
وی افزود: خوابیدن روی شکم، خوابیدن روی بالش‌های سفت و بلند نیز از علل دیگر قرار گرفتن گردن در وضعیت نامناسب است که می تواند سبب بروز سردردهای شدید با منشا گردن باشد؛ این در حالی است که با اصلاح سبک زندگی و توجه به قرار گرفتن گردن در وضعیت مناسب می‌توان از بروز این نوع سردردها پیشگیری کرد.
تقا همچنین یادآور شد: آرتروز و دیسک گردن عامل اصلی بروز سردرد در سالمندان با منشاء مشکلات گردنی است.
وی خاطرنشان کرد: سردرد با منشاء مشکلات گردن عمدتا به صورت یک طرفه و در ناحیه پشت سر بروز می‌یابد و در گردن و شانه منتشر می‌شود و در صورتی که درمان نشود به تدریج درد شدید‌تر و مداومتر شده و در مواردی که عامل آن آرتروز گردن است، بیمار هنگام بیدار شدن از خواب درد شدیدی احساس می کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به دلیل تکرار و شدت سردرد عامه مردم دلیل بروز این نوع سردردها را مشکلات پیچیده‌ عصبی تصور می‌کنند و برخی پزشکان نیز با تاخیر آن را تشخیص می‌دهند در حالی که با گرفتن شرح حال مناسب از بیمار و دریافت اطلاعات کافی در خصوص نحوه نشستن، ایستادن، خوابیدن و شغل آنها می‌توان علت اصلی این نوع سردردها را تشخیص و درمان کرد.
متخصص بیماری های مغز و اعصاب افزود: درمان‌های توانبخشی و رفع اسپاسم عضلانی و نیز تقویت عضلات گردن و در مواردی استفاده از طب سوزنی می تواند در درمان این بیماران کمک کننده باشد اما روش‌های دیگری مانند بلوک عصبی نیز در برخی از بیماران به کار گرفته می‌شود و بسیاری از بیماران نیز با حرکات اصلاحی گردن بهبود می‌یابند.
منبع:ایرنا

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …